Försvinner "synlig ketos"?
anledningen att jag undrar är att jag ätit slarvig LCHF under ett år. I början hade jag "halvfart" på ketosen, sen minimal.. och sen försvann den helt på stickorna. Jag gick inte heller ner då.
Nu äter jag striktare och köpte nya stickor igår. Inga utslag alls på stickan.
Jag tycker mig minnas svagt att nån skrev att om man gick på fettdrift och kroppen var inställd på det, så syntes inget på stickan. Vad säger ni? Är det så?
Sten Sture brukar säga att man anpassar sig och att det är i början stickorna ger utslag. För mig har det varit tvärtom att jag alltid haft utslag sen jag började så jag vet inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, det där med ketos är konstigt och antagligen oväsentligt, men man vill ju veta hur det funkar!
Jag är som du, Margareta. När jag nån gång kollar så har jag medel till högt utslag fast jag hållit på sedan oktober och äter ända upp till 50g kh. Varför kissar en del ut mer ketoner än andra, det skulle jag vilja veta? Uppenbart är ju att det inte har något att göra med viktnedgång i.v.f. Då skulle ju jag och Margareta vara smala som trådar nu. 
Jag har aldrig kollat med stickor, men jag får ganska ofta starkt metallsmak i munnen och räknar med att jag är i ketos, äter ju väldigt lite kolisar. Jag går inte heller ner i vikt så jag tror inte att det har med ketos att göra om man går ner i vikt.????

jaha.. 113 spänn åt helsike då..*S* (Det är vad stickorna kostar på Apoteket)
Jag har ingen dragonbreath heller.. har aldrig haft..
tydligen står min kropp och stampar ännu- tjurig VV-kropp!!- ovillig att bränna nåt av reservnäringen.
Vad jag har läst mig till så anpassar kroppen sin ketonproduktion när man kört utan kolhydrater ett tag, dvs kroppen producerar bara så mycket som behövs. Därför slutar det att ge utslag på stickorna, kroppen behöver inte göra sig av med något överflöd.

Det påstås att även kroppen (alltså musklerna)går på ketoner i början men övergår till att bränna fria fettsyror vilket är effektivare än att omvandla fett till ketoner. Just därför fungerar kroppen bättre vid påfrestning, efter efter 3-6 månader. Kroppens nya raketbränsle. ;) De enda ketonerna som tillverkas då är till hjärnan…alltså en ganska liten mängd. Men det har inget med att förbränna (eller inte bränna) överflöd att göra.
Jag har också läst att ketosen försvinner efter ett tag eller går ner till en normal nivå då kroppen lär sig gå på fettdrift istället.
Pasi som du skriver att kroppen fungerar bättre vid påfrestning efter 3-6 månader stämmer på mig. Nu efter 3½ månad har jag inte ont i benmusklerna och är inte nästan totalt orkeslös bara av att gå längre. Den senaste veckan har jag kunnat gå i rask takt och till och med kunnat jogga.

Jag tror min kropp gått över helt till fettdrift nu efter 3 månader LCHF…styrketräningen går minst lika bra nu, som på kohydrater. :)

Jaha, var det därför jag var så fruktansvärt trött i kroppen i början, orkade knappt gå till postlådan….

Vad som händer efter ett tag på "fettdrift" är att kroppen blir mindre beroende av ketonkroppar och "lär sig" att direkt förbränna fria fettsyror i blodet..
Detta är ingen nackdel ur fettförbrännarsynpunkt, snarare tvärtom..
Om man sedan fuskar och äter kolhydrater i några dagar tappar man tillfälligt förmågan till fettsyreförbränning och får börja med nån dag på ketondrift igen.
Då åker man ju förstås också på omställningsproblemen igen..
Undrar hur metallsmaken ska smaka i munnen? Äter LCHF sedan en vecka tillbaka och har redan fått en "annan" smak i munnen. Kan dock inte avgöra om det är metall! Hur lång tid kan det ta innan man hamnat i ketos?
Elin J När jag första gången upptäckte denna smak så tyckte jag att det smakade järn eller blod.
Jag har aldrig haft konstigs mak i munnen, inte som jag kunnat härröra till ketos ivartfall. Men stickorna har gett (och ger fortfarande) utslag, och jag har hållit på sedan 23 juli och äter 10-20 gram kolisar/dag. SSS skrev också att stickorna kan visa "falskt" om fettet i kosten spiller över i urinen, så det som visas på stickorna inte alls kommer från förbränningen av kroppsfettet utan dietfettet???
Men jag tror nog inte man kan på något sett se om ketoet beror på dietfett eller kroppsfett. Om man äter mycket så behöver inte kroppen använda lagren och bränner bara det du äter. Jag tror som sagt inte man kan se det på några stickor. Det ser man på vågen eller måttbandet.

Åt mig smakar det "gammalt ont i halsen" just nu. YEK!
Hejsan!
Undrar ifall någon av er äter atkins advatage bars?
Går man ändå på LCHF?
Jag kämpar med att komma in i denna livsstil men ramlar tillbaks i mitt gamla mönster hela tiden.
De flesta skriver att de inte känner något sug eller längtan efter sött efter att de börjat med denna kost, hur bär ni er åt?
Jag är jätteglad för tips och hjälp att komma igång ordentligt.
Mvh nikita3
Hej nikita3…
Det finns en tråd "någonstans" om Atkinsbar.
Jag tror vi kom fram till att vi inte äter dem för att de underhåller suget. Vi äter mycket fett för att slippa sug är väl det enklaste/kortaste svaret…
Fråga mera och berätta mer hur du äter så hjälper vi dig…
Hejsan och tack för svaret.
Jag försöker äta enligt fettskrämdboken och annan information jag fått b.l.a här och på andra sidor på nätet, men jag hamnar i träsket ändå.
Min son som är 14 år följer denna kost med min hjälp och mår mycket bra.
Han har gått ner 17 kilo och hans koncentration har bättrat sig avsevärt i skolan samtidigt som hans minne blivit bättre och med det hans självförtroende, han får mycket beröm i skolan nu, jätte roligt.
Han har alltid fått höra att han måste koncentrera sig bättre och läsa på bättre o.s.v.
Han har varit en riktig godis och kakälskare alltid och är det fortfarande men kan låta bli nu eller ta en mörk chokladkaka eller fläsksvålar istället, sedan är det bra.
Jag peppar honom men klarar det inte själv. Jag skäms för det och smyger ännu mer.
Jag önskar det vore lika lätt för mig.
När jag börjat kan jag inte sluta, nej jag vet!….Börja inte då!
Det är där problemet ligger, jag kopplar på min invändiga röst och lyssnar inte längre på min logiska röst för den stunden.
Ja du/ni vet nog hur jag menar.
Jag kämpar och vill, detta är det första jag har läst om som jag verkligen tror är rätt efter otaliga bantningskurer genom åren.
Hoppas på fler svar.
Ha det bra alla!
Jag brukar ta en bit fet ost eller en bit salami när jag känner att jag måste ha något, sötsuget försvann på det viset och nu är jag inte sötsugen men sugen på något salt ibland.
Om du känner suget ta något fett. Drick te med cocosolja tex. Mättar och smakar gott. Det är många som rekommenderar Rooibos med cocosolja.
Vad roligt att din son mår så bra med kosten. Hälsa och gratulera honom för framgången.
Umbra55: inte bli förkyld ny, krya på dig. Jag håller på och mottarbetar mitt med alla medel. Än så långe är jag uppe!
nikita3:
Vad roligt med din son! Det låter precis som min son. Han är snart 18 år oc h har gått ner 15kg (drygt tror jag) och mår kanon efter många år i sockerträsket. Hans humör är avsevärt bättre och tålamodet mycket längre.
Jag förstår precis hur Du menar och har varit i det där träsket själv.
Det är definitivt abstinens Du känner och det är inget att skämmas för. Tänk på att det är minst lika svårt att bryta med som om det vore alkohol, för det är samma belöningssystem i hjärnan som påverkas. Det är INTE Du som är problemet utan dessa oerhört starka krafter som man måste få hjälp att rå på.
Mitt sätt att bryta är att strunta i det som är fel och koncentrera mig på att äta mycket mer fett och då menar jag MYCKET mer. När jag gör det blir magen mätt och belåten och "sockerklådan" i hjärnan lugnar ner sig. Faller jag ändå så är det bara att fortsätta med mer fett och större portioner mat.
Om jag börjar dagen med en REJÄL frukost (2 ägg, vispgrädde, smör och ost) och fortsätter med en ostbit till kaffet och sen en rejäl lunch (gärna Mervis färslåda i ugn som det finns recept på här) och sen ost igen på eftermiddagen och så en rejäl middag (färslåda igen om inget annat finns).
DÅ ger sig suget eftersom det garanterat inte får plats något mer i magen och hjärnan är defintivt nöjd.
Fortsätter jag så några dagar så är det värsta över, men första gångerna var jobbiga, det kunde ta ända upp till två veckor innan värsta abstinensen var över.
Jag måste hela tiden vara vaksam på vad jag får i mig. Det finns så många fällor som drar igång suget igen, även om det är oerhört lite kolhydrater i gram och procent vi pratar om, men det kan vi prata mera om framöver.
Det finns en väg ur abstinensen, det lovar jag dig.
PS: Det vore jätteroligt om Du skrev och berättade om din son i den gruppen som handlar om barn och vår kost! Sådant är nyttigt för andra att läsa och där är det lättare att hitta…
Tack så hemskt mycket för din beskrivande redogörelse för hur jag ska bära mig åt Margareta, ska verkligen försöka med det.
Jag är ju fettskrämd och vill inte gå upp mer i vikt så jag tänker fortfarande lite kalorier och inte småäta men jag måste lära om helt.
Tack även ni andra som svarat mig.
Ska skriva om min son i den andra länken också, det lovar jag.
Fettskrämda har vi nog alla varit!
Steg ETT är att bli av med "sockerklådan" och det blir man med mycket fett.
(jag älskar detta uttryck sockerklåda, fast jag har stulit det….
)
*haha* Och jag som uppfann det är bara glad att det används 
Det är ju faktiskt ganska träffande!?
jag vet att det var du magma, och du minns väl att jag pep högt redan när du skrev sockerklåda första gången….
Vill bara tala om att det blivit både mandlar och hasselnötter i kväll, ganska många för suget var hemskt efter middagen, trots att det var fläskfile´ stekt i smör med vispgrädde med massor med ädelost i. Till det åt vi ert recept på coleslaw, jätte gott!
Jag hoppas i alla fall det var bättre än godisskålen som vår fyraåring satt och mumsade på?
Jag var förrästen inne på den sidan man kan köpa kokosolja och skulle göra ett inköp, men de talade om att minsta summan att handla för var 500 kr.
Jag vill helst pröva det innan jag vågar köpa så mycket.
Någon som vet var man kan köpa mindre förpackningar?

Jag köpte i min hälsokost en burk för ca 75 kr. Det kanske finns närmare än på nätet. Däremot verkar det vara mycket billigare på nätet.
*stay calm - be brave - wait for the signs*