paulun om lchf
http://www.paulun.com/p2_pop.asp?idContent=1179 Han
han vräker på rätt bra i slutet om nackdelar med lchf

Säger bara SUCK….

Samma svammel som vanligt med "misstankar" om hälsorisker.
Minskad muskelmassa!? Min muskelmassa har då inte minskat trots att jag inte tränat… och kikar man i studierna som finns så stödjer de muskeltillväxt snarare än muskelförtvining.
Proppar!? Hur många här har drabbats av det?
Ett fall av skörbjugg…..ojdå, det var allvarligt!;-D
På hans egen kost med grovt spannmål och baljväxter finns nog 1000tals fall av astma, tarmsjukdomar och andra inflammatoriska sjukdomar rapporterade.
Egentligen borde han få försvara sin egen kost. Finns det en enda folkgrupp som äter spannmål och baljväxter och lyckas undvika folksjukdomarna?
Kanske vi borde rapportera vår hälsostatus till honom så han ser hur felaktiga hans misstankar är!? Fast det kommer säkert inte ut till allmänhetens kännedom då utan göms undan fort.

Ojoj, jag blir så nervös när jag läser negativa saker om lchf. Tänk om jag gör helt fel och inte ska äta så här. Är ganska velig av mig och står med alla benen åt olika håll. Tyckte om "Sanningen om Paulún", fick en liten kick att hålla mig här igen. Tror jag gör rätt! Ska låta bli att läsa sånt här och hålla mig till positiva saker. 
"You just have to belive…"
#4 Hörrudu, flikkan. Inte vela nu och gå på Pauluns listiga marknadsföring. Du e me oss, alltså!!
Om jag någon gång skulle tvivla på om det verkligen är nyttigt att byta ut kolhydrater mot fett brukar jag tänka tillbaka på anledningen till att blev intresserad i första taget:
för en diabetiker är socker livsfarligt, och även om de får insulin sliter det på blodkärl. de tar insulin artificiellt, vi har fungerande bukspottskörtel. men borde inte sockret ha samma effekt ändå?

Kaisakavat: Ja, nu är jag med er!
Tur att jag trivs så bra på forumet med annars hade jag säker blivit iväglurad på knasigheter.
mikaelj: Det där var ett bra argument! Ska komma ihåg det. Tack!
"You just have to belive…"

Jag tycker detta är lite tråkigt, för Paulun har tidigare byggt upp ett visst anseende genom att vara seriös och sakligt vad gäller vad man vet och kan säga om kost och hälsa.. nu känns det mer som om han bottenskrapar för att finna argument mot kolhydratreduktion!
Att han har ett visst behov av att distansera sig kan jag förstå då många blandar ihop LCHF och GI.. men.. men det mesta tyder på att han numera misst sin objektivitet i kosdebatten till förmån för sina egna krassa ekonomiska intressen.. hur skall man kunna tjäna pengar på att sälja lågglykemiska kolhydrater när det är den glykemiska belastningen som är mest avgörande!!?
Att han delvis för fram samma argument som Claud Marcus och Rössner är inget som höjer hans anseende direkt.. synd tycker jag för det behövs en kostdebatt av seriösa av alla de slag och den GI- mat som han vill torgföra är nog lämplig för det stora flertalet som är friska och fysiskt aktiva!
Sen så undrar jag lite ironiskt om Paulun är på väg att få Nobellpris i medecin då han tydligen löst Diabetesen gåta.. finns det överhuvudtaget något fall av diabetes som effter en kortvarig kolhydratreduktion har lyckats bli botade så att man senare kan gå tillbaka till en kolhydratkost utan medecinering.. tycker han borde lägga fram dessa epokgörande medecinska rönen snart så vi kan ge han det Nobellpris som han isåfall rätteligen är förtjänt av!!! 
Känns som han famlar efter halmstrån.. tänk om folk inte köper hans Quinnoa fröer..
"Näringsfysiologen Fredrik Paulún har i en TV-debatt varnat för att en fet kolhydratfattig kost skulle kunna leda till fettförgiftning. Ingenting kan sägas vara mer fel."
"Fettförgiftning som sådan är dock en realitet. Sjukdomen NAFLD (non-alcoholic fatty liver disease, fettlever) är ett exempel. Men orsaken till fettförgiftning är en kolhydratrik kost. Vid alltför hög kolhydratkonsumtion uppstår hos de som är genetiskt betingade för fetma och diabetes höga insulinnivåer samt ett tillstånd som kallas insulinresistens. Höga insulinnivåer leder till ökad fettsyntes i levern från kolhydrater, samt minskat utnyttjande av fett i musklerna för förbränning. Resultatet blir att fett inlagras i vävnader som levern (NAFLD), bukspottkörtelns ö-celler (diabetes), muskulaturen och även i hjärtmuskulaturen (hjärtsvikt), alltså överallt med funktionsförsämring som följd. Enda kausala behandling (behandling av orsaken, inte symtomen) är kolhydratreduktion."
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/search?q=fettf%C3%B6rgiftning
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635
Att Paulun fortfarande håller fast vid fiberhypen trots att den liksom fettskräcken är väl vetenskapligt tillbakavisade visar väl mer på att han vill sälja sina med tröskavfall "berikade" produkter!
"Ända sedan den brittiske kirurgen Dennis Burkitt för ca 30 år sedan föreslog att intag av en diet rik på fibrer skulle skydda mot cancer i tjocktarmen har budskapet förts ut till miljoner människor som försökt äta mycket fibrer. Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer."
Länk!
Att dagens galloperande välfärdssjukdommar breder ut sig har visserligen en multifunktionell orsak där gener och aktivitetsnivå och psykisk belastning spelar in så är trots allt kosten den stora faktor vi kan göra något åt.. alltmer tyder på att det är de förhöjda glukosnivåerna som leder till förhöjda insulinnivåer skapar tillsamans med de andra faktorerna det sluttande plan som leder till insulinresistens och metabolt syndrom!
"En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av minskad mängd kolhydrater i kosten.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Exempel på sådana kostmodeller är Atkins eller LCHF."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vadå, Paulun har ju själv fått en propp - var det pga LCHF då eller? *ironi*
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Satt och läste en gammal Aftonbladet Söndag från 28-29/12-08. I den "bevisar" han att man får skörbjugg genom att äta LCHF. Det är en hänvisning till en studie (Case report: Scurvy in an epileptic child on a ketogenic diet with oral complications, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793598) som dock inte kommer till samma radikala slutsats som honom precis… Man kan ju undra vems engelska som inte är riktigt bra, min eller hans?