Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5801 ggr
Buttercheek
0

Leverbiff!!!

Blev grymt sugen på leverbiff och funderar på att ha det och gräddsås till middag. MEN, nu kommer det stora "men:et", hade en förpackning färdig leverbiff (rå, färdigblandad smet från Piteortens Charkuteri) i frysen.

Har nu suttit och försökt ta reda på energifördelning i denna i och med att det innehöll potatismjöl. Hittat noll och inget.

Är det nån av er som vet hur många kolisar det finns/100g i en sån förpackning?

dufva
0

Enligt fineli.fi så innehåller den 16% kolhydrater..

Är du nu grymt sugen så ät upp denTungan ute men visst är det ett bättre alternativ med naturell lever eller att göra en egen röra med mald lever och ägg istället för den färdiga med vetemjöl och stärkelse..Glad

Lieta
0

På sidan miljomat.se så fick jag fram följande, hoppas det hjälper :)

Leverbiff mald stekt fryst
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 222,8 kcal
Protein 15,2 g
Fett 14,4 g
Mättade fettsyror 5,31 g
Kolhydrater 8,3 g
Fibrer 0,7 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,47 mcg
Folat 59,4 mcg
Järn 4,6 mg
Zink 3,3 mg
Kalcium 31 mg

Buttercheek
0

Tack för otroligt snabb information Skrattande, dufva och Lieta!

Håller med i att så rent som möjligt eller göra själv är bäst, naturell lever får jag bara inte i mig och har ingen köttkvarn för att göra egen leverfärs.

Får hålla lite utkik i affärn och se om det finns ren leverfärs. Kanske dom kan mala åt mig till och med…lite svårt bara att övertyga dom om att mala med lite ansjovis… vilket f ö ger otroligt fin sälta i biffen.

Tror att jag avstår från denna leverfärs tills nån dag då jag tränat innan. Då borde det kunna vara lite mer ok med lite högre kolhydrat%.

Tack igen!

nobban7
0

Har du en mixer kan du göra så här

Per_W
0

Du behöver varken köttkvarn eller mixer för att göra leverbiff. Jag kokar levern. Sen kyler jag den i kallvatten så att dem blir ljummen nog för att dra av "skinnet" (hinnan) och plocka bort eventuella senor och ådror. Sen smular man ned levern i rå köttfärs i valfri blandning (50-50 brukar funka bra). Ev kan man ha i något ägg också men inte absolut nödvändigt. Salta, krydda, forma till biffar och stek.

/Per Wikholm

Buttercheek
0

Tack för tipsen nobban7 och Per_W!

Mixern jag har borde kanske kunna användas, jag får prova mig fram litegrann, är fortfarande GRYMT sugen på leverbiff.

Kokning verkar iofs också enkelt, men vet inte om jag kommer står ut i lukten (inbillar jag mej i alla fall).

Hursomhelst, Tack igen!Skrattande