Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1258 ggr
Cammis
0

Hjälp!

Jag är inne på min andra dag med LCHF och mår skit! Ska det vara så? imorse mådde jag så illa att jag nästan kräktes, jag var yr och det svartnade för ögonen. Jag fick i mig lite naturell yoghurt vid kvart i nio, men jag har mått konstigt hela dagen. Usch. Är det fler som har upplevt samma sak? Jag börjar misströsta…

Maggan71
0

Illamående och yrsel… Min första tanke är: Äter och dricker du tillräckligt? Får du i dig mat så att du är nöjd hela dagen? Dricker du vatten?

Jag hoppas att det går över snart!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Mammeli
0

Hoppas du mår bättre redan nu, annars:  det är säsong för vinterkräksjukan…? Kan vara den eller så har du kraftiga omställningsbesvär, prova att dra ner lite försiktigt på kolhydrater annars, lite i taget. Lycka till!

Cammis
0

Tack för svaret, Maggan71!

Igår (första dagen) mådde jag inte illa. Däremot kände jag mig hungrig ganska snabbt efter varje måltid, även fast jag ätit så mycket jag orkat! Jag är verkligen INTE van vid allt detta fettet, så jag känner mig lite äcklad hela tiden (mycket äcklad imorse!). Bara tanken på att äta all ost och grädde får det att vända sig i magen… Kommer den här överkänsligheten att gå över snart?

Som det är nu KAN jag inte äta mer än vad jag gör just nu, jag får bara inte i mig det - det är för fett. Vad ska jag göra??? Idag har jag fått vara hemma från jobbet för att jag mått så illa. Det funkar ju inte i längden..

Jag dricker vatten när jag är törstig. Har aldrig varit en sådan som bälgar i mig vatten jämt och ständigt, det kan jag inte (då "skvalpar det över" i halsen). Men jag dricker vatten när jag behöver det! Och röd mjölk. Inget kaffe eller te, det har jag aldrig lärt mig dricka (smakar blä).

Wildrat
0

#3 Se till att alltid äta grönsaker till maten, gärna kalla krispiga såna om du gillar det. Ät saker som är naturligt feta som köttfärs och lax och ha lite gräddsås eller liknande till, då har du fått i dig allt du behöver.

Till frukost kan du äta turkisk yoghurt eller så äter du mat då också.

Det behövs inga jättemängder med fett, procentmängden vi nämner gäller % av energin inte tallriken…

Cammis
0

Tack för ditt svar, Mammeli!

Mums, vinterkräksjukan! Njae, den har jag haft en gång så jag vet hur den börjar… Med största sannolikhet är det inte den (håller tummarna!).

Jag mår… konstigt. Kan inte beskriva det på något bättre sätt. Imorse mådde jag akut illa, men nu känns det mest konstigt. Magen kurrar men jag mår illa av tanken på fett… vad göra?

Innan jag började med LCHF igår var jag en riktig godisgris, mina områden var choklad i alla former, arraksbollar, Delicatobollar, wienerbröd och bakelser. Detta förknippar jag ju mest med socker. Kanske att omställningen blir extra jobbig för mig, med tanke på hur mycket jag vräkt i mig tidigare, varje dag? Jag vill gärna tro att det är omställningsbesvär, och inget annat…

Cammis
0

Tack Wildrat, bra tips! Jag har läst att man inte skall äta lök, paprika eller tomater (för mycket kolhydrater). Majs är ju också tokförbjudet. Jag gillar morötter och palsternacka - det får man inte heller äta. Får man äta gröna ärter (som finns i frysdisken) eller är det lika illa som majs? Det är svårt att hitta goda grönsaker som är tillåtna… Blir mest avokado. Jag testade salladsärter igår, de var superkrispiga men beska (så de vill jag helst inte äta igen). Har du några förslag?

Frukosten har jag haft jätteproblem med dessa två dagarna. Jag är ingen frukostmänniska, har väldigt svårt att äta så tidigt. Är det okej att vänta några timmar med att äta frukost?

Mervi
0

Du måste inte äta frukost, du bestämmer själv när du äter och hur ofta. Det som är viktigt att du inte går hungrig utan äter dig mätt, speciellt nu i början. Lycka till!

Cammis
0

Mervi - är inte frukosten dagens viktigaste mål?

Är det inte den som lägger grunden till hur resten av dagen blir (hur mycket eller lite sugen eller hungrig man blir osv)?

fia1
0

Ta lugnt, det går över. I början är det enklast om du gör som du har gjort, dvs tar bort potatis, pasta, ris o bröd.Men var inte för hård mot dig själv i övrigt i början. Ät paprika o tomater om du vill. Annars är det gott med blomkål, vitkål, broccoli och gurka. Du äter när du blir hungrig o tills du blir ohungrig (mätt).   Själv är jag är uppe o vaken flera timmar innan jag äter "frukost" (skulle kalla det brunch..).

Välkommen till din nya livsstil o Lycka till!

WilliamJ
0

Mycket kan sitta i huvudet. När man är helt övertygad om att fett är det bästa man kan äta börjar det bli godare och godare. Förr kunde jag inte ens tänka tanken att äta rent smör för att få i mig lite extra energi, t ex när man är ute och reser. Nu har jag inga problem med att skära av en bit med en kniv och njuta av den goda smaken. Före nyår fick jag smaka riktigt hemgjort smör och det var helt otroligt gott. Jag har inte heller några problem med creme fraiche och grädde som goda mellanmål för folk i farten. Andra köper en dricka och en chokladkaka och jag en trea grädde. Det som jag skriver nu kan låta lite absurbt redan på din andra dag. Men fortsätter du kommer det att förändras mer eller mindre även på dig. Jag har ätit LCHF i 3 år nu och mår utmärkt.

Ett tips är att läsa mycket på nätet. Till slut har man läst så många berättelser om människor som blivit friska från allt mellan himmel och jord att det minsta tvivel på fettets farlighet är helt undanröjt.

Drick mycket vatten och ät inte för lite i början. Kroppen din ställer just nu om till fettförbränning. Väl över på den sidan har du en energi som inte kan ta slut.

Lycka till

Cammis
0

Hej fia1 och tack för ditt svar!

Alltid när jag har ätit ett mål mat är jag proppmätt i munnen och halsen, medan jag inte känner något i magen (kan inte förklara det på ett bättre sätt).

Då kanske jag borde äta mer så att jag KÄNNER att magen är mätt, men det går bara inte! Jag rapar fett, känns det som, och jag kan inte för mitt liv få i mig mer… Kommer detta att ändras? När i så fall?

Cammis
0

WilliamJ - tack för svaret!

Jag skall vara ärlig: det låter fruktansvärt äckligt när du beskriver vad du äter..! Jag kan inte för mitt liv tro att jag någonsin kommer att komma dit du är idag… (även om jag vill det av hela mitt hjärta). Tror du verkligen att jag kommer dit en dag? Hur länge dröjer det på ett ungefär?

Jag TROR verkligen på den här metoden till 100%, så jag längtar och hoppas att jag når dit där du är idag, där du njuter av en bit smör i munnen (burr!). Men det känns alltför overkligt just nu (kanske för att jag bara är på dag 2).

fia1
0

Du kanske kan beskriva vad det är du äter, jag känner inte igen den känslan du har. Hur ser en måltid ut?

lev031h
0

Hej!

Det är verkligen ingen höjdare att må så illa hela tiden jag gjorde det andra veckan, då åt jag turkisk yoghurt till all mat, åt inte heller så mycket fett. Till frukost åt jag kokt ägg och turkisk yoghurt. Till lunch lite kyckling och avacado samt turkisk yoghurt. Efter några dagar så gick det över men jag har också väldigt svårt att få i mig så mycket fett. Blanda turkisk yoghurt och majonäs så blir det lite fetar men det känns inte så fett. Lycka till Glad

pmg
0

Ett vettigt mål att eftersträva med denna kost är tre huvudmål och inga mellanmål. Det är skitsvårt för de flesta av oss som hållit på med kolhydrater i massor - suget sätter in nästan innan vi hinner avsluta en måltid. De tre huvudmålen kan ätas när som helst på dygnet och det har ingen betydelse vad man äter vid de olika tillfällen - vill du äta ostgratinerad fläskkotlett till frukost så gör du det och vill du ha yughurt äter du det. Många äter ägg och bacon. Mellanmålen äter du så många du vill nu i början men sen kommer du inte att känna samma sug efter dem. Hur lång tid detta tar är olika för alla. För många är det också en social grej att kanske ta en kopp kaffe och nånting till på kafferasten. Då kan man göra det också. En bit brieost till kaffet tycker jag själv är riktigt gott. 

Att frukosten är viktig är sant då man går på kolhydrater - då måste man ladda upp inför dagens ansträngningar. Äter men högfettskost så har man en metabolism som pågår jämnt hela dygnet (när den väl kommit i balans). Har du inte ätit och kroppen behöver mer energi så tar den av kroppsfettet - utan att du blir vrålhungrig eller får blodsockersvängningar.

Margareta
0

Att äta rätt mat är betydligt viktigare än både mängd och antal måltider i början. Faller man för suget och äter kolhydrater kommer suget aldrig att ge sig. Sen är det olika hur man bäst gör. En del tar tjuren vid hornen och kapar helt - andra skär ner successivt. Man får pröva sig fram.

Numer pensionär i Nynäshamn

WilliamJ
0

Jag äter ju inte smör på det sättet mer än någon enstaka gång ibland, men det är jätteskönt att veta att det går om man har bråttom iväg på något eller liknande.  I övrigt äter jag nog som dom flesta här och tycker att denna rätt ser helt ultimat ut:-)

http://www.kostdoktorn.se/?p=6683

Wildrat
0

#6 Du får äta vilka grönsaker du vill men innehåller de mycket kolhydrater blir det ju en mindre mängd samt att det kan trigga sockersug.

Jag äter i stort sett inga grönsaker förutom gröna ärtor (från frysdisken) några gånger i veckan som tillbehör till köttfärssås. När det vankas tacos äter jag gurka och paprika, ibland sallad men tacos äter jag bara en eller ett par gånger i månaden. Tycker inte om grönsaker så därför äter jag dem inte… De behövs inte heller.

Mervi
0

Du har redan fått svar på frågan. Glad Ät när du är hungrig.

Cammis
0

fia1 >>>

Till frukost äter jag t ex två kokta ägg som jag mosar ihop med äkta smör. Till det äter jag lite Mild naturell yoghurt ELLER en skiva Finn Crisp med Bregott på.

Drycker under dagen är kranvatten eller röd mjölk.

Till lunch eller middag har jag hittills ätit antingen en stekt laxfilé med förvälld blomkål och broccoli som jag låtit en massa feta ostskivor smälta på (så blir det som en ostsås) ELLER en stekt kycklingfilé med en halv, tärnad mozzarella och en halv, tärnad avokado.

Till kvällen har jag ätit knaperstekt bacon med likadana ägg som till frukost.

Hur låter detta???

Cammis
0

lev031h >>>

Att blanda turkisk yoghurt med majonnäs, säger du…

Det låter fruktansvärt fett och äckligt Rynkar på näsan

Det som är mitt problem är själva VETSKAPEN om vad jag stoppar i mig. Bara att veta att jag sitter och slevar i mig majonnäs (även om den är utblandad med turkisk yoghurt) känns helt sjukt!

Jag vet ju att det är bra för kroppen, men känslorna hänger inte riktigt med…

Cammis
0

PiaMG >>>

Jag håller med - det är skitsvårt att vänja sig av med att äta mellanmål! Hjärnan och klockan säger att jag måste äta mellanmål, medan magen säger stopp och nej tack! Den vill inte ha, den är mätt. Sjukt svårt.

På jobbet är det ju "fikarast" kl. 9.30, lunch kl. 12.00 och fikarast igen kl. 14.30 - det är inte lätt att lära sig att man inte måste äta något på fikarasterna…

Tack för ditt andra stycke, det var riktigt bra förklarat!

Cammis
0

Margareta >>>

Jag äter rätt mat. Dvs om med "rätt mat" menas det som räknas upp i Dr Dahlqvists kostprogram?

Så länge man bara äter det tillåtna som står där, äter man väl "rätt mat"?

Jag har kapat kolhydraterna helt. Jag vill inte dra ut på det utan komma i balans så fort som möjligt, så att jag är av med det sedan (övergångsbesvären). Men idag åt jag faktiskt en skiva Finn Crisp med Bregott till frukosten…

Cammis
0

Wildrat >>>

Innehåller gröna ärter från frysdisken inga kolhydrater?

nyborjare08
0

Hej Cammis och välkommen!

Det verkar som om du behöver lite tid att vänja dig vid fettet, så ta det lugnt och ät det du klarar, är väl mitt råd. Om du inte klarar majonnäs - hoppa över den. Jag tror och hoppas att du kommer att vänja dig! Glad

För vissa passar det med få lite större måltider, för andra passar det bättre med fler mindre mål och mellanmål. Om du blir sådär illamående så kanske du ska testa att äta lite mindre men oftare, med mellis? Jag åt mellanmål under den första månaden kanske och sen dess håller jag mig till 3 mål mat på vardagarna, ofta 2 på helgerna. Det passar mig nu. Det viktiga är nog att man äter när man är hungrig och slutar när man är o-hungrig. Och hunger- och mättnadskänslorna kan vara lite knepiga att känna igen i början. Men det kommer Glad

En bra livsmedelsdatabas du kan använda för att kolla kolhydratinnehållet är fineli.fi. Där finns livsmedel i bokstavsordning.

Cammis
0

Hej nyborjare0E och tack för ditt svar!

Jag kan gärna avsätta lite tid för att vänja mig vid fettet - OM JAG BARA VET ATT DET SÄKERT GÅR ÖVER och jag slipper må illa och känna olust inför det längre. Men det gör det alltså?

Går det inte över kan jag ju lika gärna avbryta nu på en gång, för så här vill jag inte må…

Jag håller helt med om att hunger- och mättnadskänslorna känns helt annorlunda med LCHF än innan! Man vet inte vad man känner, det är så diffust…

nyborjare08
0

Du kan ju prova att lägga till lite kolhydrater i början och sen trappa ner dem långsamt. Mer frukt och/eller rotfrukter kanske? Testa! Det är ju inte meningen att du ska må så dåligt att du känner att du måste sluta!

En annan fundering - dricker du ordentligt? Jag märkte i början att jag var tvungen att dricka mycket mer vatten än jag var van vid. Grönsaker och frukt innehåller ju mycket vatten och dem får man ju inte i sig nu. När jag får saltbrist kan jag bli illamående också.

Ta det lugnt och testa dig fram till vad som funkar för dig! Glad

Emea67
0

Hej och välkommen hit!

När jag började med LCHF så hade jag svårt med att känna hunger och då slog illamåendet in för mig. Jag såg då till att äta 3 mål om dagen + mellanmål hade också svårt för fettet trodde det skulle vara jätte mycket men så är det ju inte, man byter ut sina light produkter mot fullvärdigt feta och duttar dit lite extra smör sen så är det bra. Så var det i alla fall för mig. Nu äter jag när jag är hungrig och då blir det oftast att jag hoppar över frukosten, har aldrig varit en frukost människa. Ser till att jag har med mig kokta ägg och lite majonäs om hungern skulle slå in eller äter lunchen tidigare. Om jag minns rätt så driker du inte té eller kaffe annars är ett bra sätt att fetta upp måltiden (frukosten) är att ha lite kokosfett i téet eller kaffet.

Hoppas att ditt illamående snart försvinner och lycka till med din kostomläggning!

Margareta
0

Cammis - du har inte alls kapat kolhydraterna helt för att du äter efter Annikas kostprogram. Det kan bli ett problem för dig framöver om du tror det. Det finns en hel mängd kolhydrater i mejerivaror och grönsaker.

Jag antar att du istället menar att du inte äter ris/potatis/bröd pasta osv och det är givetvis också kolhydrater men långt ifrån alla.
Flört

Vi är väldigt många på det här forumet som inte kan äta så generöst med kolhydrater som fritt av den mat som finns i Annikas program tex mejerivaror med 5% kolhydratinnehåll. Det är många här som inte alls klarar att gå ned i vikt om de överstiger 20g om dagen och många måste äta betydligt lägre än så - jag tillhör den gruppen själv.

Räknar man då ut tex 2 glas röd mjölk á 2dl blir det redan där 20g kolhydrater (1dl=100g)

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Arla Ko Ekologisk Mjölk 3%

100

60

3,3

3

5

Cammis
0

Margareta >>>

Men herregud! Vad skall jag då äta???

Jag trodde att Annikas kostprogram (ät och njut) var helt kolhydratkapat?!

Nu vet jag ingenting längre Gråter

Får man inte äta obegränsat av fett och proteiner?

Margareta
0

Jo visst får du det - det är inget att gråta över.

Du måste bara veta att Annikas kostprogram är kolhydratkapat avseende elefanter - men det innehåller fortarande mygg. Mygg kan vara tillräckligt för att blodsockerkurvan dansar hambo fortfarande. Det lugnar ner sig när man är över abstinensfasen.

Du måste själv bestämma vilken kolhydratnivå du vill ligga på - du kan alldeles utmärkt ligga på högsta nivå som fungerar på dig och det kan du rimligen inte veta var den ligger efter så kort tid.

Vad är problemet egentligen? Du skriver Hjälp med stora bokstäver i rubriken och pratar om illamående och yrsel och då försöker vi som skriver att reda ut lite begrepp åt dig.

Man kan få yrsel av abstinens från kolhydrater och om du tror att du inte äter några så blir ju den informationen vi ger fel. Därför berättade jag att du fortfarande får i dig en hel del - även om elefanterna är borta.

Ingen kan äta "hur mycket som helst". Jag vet inte hur du ätit innan och hur mycket "hur mycket som helst" är för dig. Alla skall kunna äta sig mätta - det är en av de stora huvudpunkterna. MEN det är inte säkert att man tex går ner i vikt medan man äter massor i väntan på att abstinensen skall gå över. Däremot säger vi att man skall äta "hur mycket som helst" medan abstinensen varar eftersom allt är bättre än elefanter av kolhydrater.

Det är allra bästa att äta mest av kött/fisk/fågel/ägg och komplettera det med fett tills man blir mätt och sen välja till grönsaker/ost/mejer för att få aptitliga måltider. Man måste inte äta ost och vispgrädde tills man mår illa - då känns proportionerna lite fel.

eva12
0

Cammis

Misströsta inte, det är nog nån sorts noja du får, fick jag med. Det lossnar med tiden, folk här är jätteduktiga, du kommer få massa stöd här.

Upp med hakan och en styrkekram till dig. Vi klarar detta!

Cammis
0

Tack eva12 för de värmande orden!

Det här är ett jättebra forum för att få råd och stöd, och jag kommer att läsa här varje dag Glad Jag mår bättre idag än igår, när jag skrev mitt "Hjälp!", men jag har fortfarande svårt för allt fett.

Margareta >>>

Du verkar kunna det mesta om LCHF så dina ord tar jag till mig! Jag har nog ätit lite för mycket mejerivaror de första dagarna, tror jag. Jag skall se över det och eventuellt korrigera. Men det är jättesvårt med procentsatserna.

Jag har tidigare varit med i Viktväktarna, men att hålla på och räkna points var väldigt jobbigt. Därför blev jag så glad när jag hittade LCHF och Annika Dahlqvists kostprogram - för det verkade som att man inte behövde räkna något, utan bara äta Glad Men tydligen är det inte riktigt så enkelt, då… Den här fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater verkar vara superviktigt att man får till rätt, för att få de resultat man vill ha. Det trodde inte jag. Jag trodde att det bara var att äta det som föll mig in (i enlighet med det tillåtna i kostprogrammet då, förstås).

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande     Du kämpar på bra!   Det tar tid att lära sig var dina egna gränser går man får testa sig fram med det.För mig tog det flera månader innan jag hittade det som stämde för min kropp.Vi är alla olika och då blir det så.

Lycka till !  Skrattande

Margareta
0

Cammis - det är precis så enkelt som både du och jag vill ha det om du tänker rätt från början

1. Välj en lagom portion köyy/fisk/fågel/ägg
  2. Tillsätt fett för att vara på säkra sidan (smör/fet sås/majjonnäs/olivolja)
  3. Dekorera med några gröna blad, gurka, broccoli, blomkål, sparris osv
  4. Använd mejeri sparsamt ev som mellanmål om det fungerar för dig.

Håller du dig till den principen behöver du varken räkna tänka eller fundera

Plättlätt

Cammis
0

Margareta >>>

Tack så mycket! Men jag har några frågor angående dina punkter…

1. Hur mycket är "en lagom portion"? En kycklingfilé -är det lagom?

2. Hur mycket fett skall jag tillsätta? En msk eller en dl? Det är ju   väldigt stor skillnad……

3. Hur mycket grönt är lagom till en middag t ex? Kan du ge exempel?

4. Gör det något om man inte använder mejeri alls..?

nyborjare08
0

Cammis, ta det lugnt! Cool Slappna av! Du behöver inte ha alla svar på en gång, du lär dig! Huvudsaken nu i början är att du äter så att du blir mätt! Du fixar det här ska du se!

Jag har några egna svar på dina frågor till Margareta:

1. En lagom portion är en som du blir mätt av! Glad En kycklingfilé kan väl vara lagom beroende på hur stor den är. Med lite fett till så mättar det bra. Ta en och en halv kycklingfilé om en inte mättar.

2. Om du tar en kycklingfilé, tillsätt lite fett/sås men bara så att du blir lagom mätt. Tänk ungefär som om du skulle äta en "vanlig" portion kyckling med sås och potatis - ta bort potatisen och ta en slev extra sås, ungefär. Huvudsaken är att du känner dig MÄTT. Gör du inte det - ät lite mer tills du blir mätt. Blir det rester - spara till matlåda eller frukost nästa dag Flört

3. Koka nån broccolibukett till eller ta något salladsblad eller vad du tycker om. Grönsaker är tillbehör som man äter för att det är gott, inga mängder och inte för att man måste.

4. Mejeri eller inte är upp till var och en. Använd det eller använd det inte, som du känner för och efter vad du tål. Jag tycker personligen att det är gott, därför använder jag det som tillbehör till mina måltider. Jag tror att Margareta menar att en del mejeri innehåller lite mycket kolhydrater så man bör vara lite försiktig med mängden. Och om man är diabetiker bör man vara extra försiktig med mejeri.

Simma lugnt Cammis! Skrattande

Cammis
0

Tack för svar på mina frågor!

Jag tror att jag har förstått nu, att det kommer att ta lite tid innan jag lärt mig hur jag själv fungerar och hur mycket eller lite min kropp blir nöjd av.

De enda tillåtna grönsakerna jag tycker om är gurka och avokado, så det kommer jag att äta. Ibland har jag tagit en hel avokado till en måltid - är det för mycket? Räknas det (på LCHF-språk) som att äta "mängder"?

Blomkålsmos gör jag ibland också, med grädde och smör Glad

Vilka mejeriprodukter innehåller lägst andel kolhydrater?

Jag ber om ursäkt för alla mina frågor, men jag är helt ny på det här och det bara snurrar i huvudet av all läsning och all info…

Emea67
0

Cammis!

Ju fetare mejeriprodukter desstobättre Skrattande

Jag har skippat mjölk helt och hållet har grädde istället, jag gör så här att jag blandar grädde och vatten i en liten plastflaska 50/50 och skakar om rejält och har till kaffet eller téet, vill att det ska bryta av det beska och kyla ner lite iom att grädde innehåller 3 gr kolhyd/100 gr grädde och 40% fett, och röd mjölk lika men 3% fett så så får jag i mig på detta viset mindre kolhydrater och mer fett med min blandning än om jag andvänt mjölk Glad

Fettet mättar också, så turkisk yogurt 10% bättre än fil 3%

Cremefraice innehåller 34% fett bättre än yogurt Flört

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite!

Lycka till och ställ frågor annars får du inga svar Tungan ute