mjölk
Tjipp
Jag har blivit erbjuden att köpa färskmjölk av en bonde. Vad är det som gör denna mjölk bättre än köpmjölk? och hur fet är den?
Om det finns någon tråd kan ni länka mig dit då?
Sök i sajten vill inte vara med idag
Den är mycket bättre än köpmjölk. Fetthalten är ca 4-5%, beroende på koras osv.
Den största fördelen är att den inte är pastöriserad. Detta ger en smakmässig fördel. Smör, ost och grädde gjord på opastöriserad mjölk smakar bättre helt enkelt, och själva mjölken också såklart, eftersom uppvärmningen av mjölk till så höga temperaturer förstör en hel del av smaken. Sedan är det en hälsomässig fördel, eftersom det finns en massa nyttiga bakterier i färsk mjölk som annars dör vid pastöriseringen. Pastöriseringen förstör också en hel del av vitamininnehållet i mjölken, så mjölken blir nyttigare av den anledningen.
Sedan är mjölken inte homogeniserad. Homogenisering är när mjölken passerar slags sil med extremt små hål under tryck, så att fettet i mjölken delas upp i väldigt små partiklar. Detta har fördelen att mjölken inte klumpar sig, men en del tror att det kan ta sig igenom barriärer i tarmen som fett inte borde kunna ta sig igenom, och därmed orsaka skada. Själv tar jag i alla fall hellre lite klumpar, så som mjölken var förr, dessutom är klumparna goda :P
Den högre fetthalten och att slippa homogenisering går att få tag på i affärer också, det får man om man köper så kallad "gammaldags mjölk". Men pastöriseringen slipper man inte undan. Dessutom kommer du antagligen billigare undan än vad du hade fått i affärerna, samtidigt som bonden får mycket bättre betalt än vad han hade fått av t.ex. arla, så ni tjänar båda på det.
För övrigt så är det olagligt för bönder att sälja mjölk direkt på det sättet (en idiotisk lag som inte har någon vettig grund), så om du har hittat en som är villig att göra det så förseslår jag att du är glad och håller tyst om det. Själv hade jag blivit jätteglad om jag hade kunnat få tag på färsk opastöriserad mjölk.
En extra fördel är att laktosintoleranta (kanske inte alla) kan tåla opastöriserad mjölk därför att ett enzym som bryter ner laktos finns med naturligt i mjölken, men den enzymen tål inte upphettningen vid pastöriseringen. Värt att testa för laktosintoleranta.
En vän till mig sa att det kan vara ehec-baktierier i mjölken som kommer direkt från kossan, men att han hämtat mjölk direkt från spenarna hos en bonde i 20 år och aldrig blivit sjuk (går ej att bota ehec?).
Så hur är det med ehec egentligen? Förekommer aldrig smitta?
Okej det låter rigtigt bra. Då ska jag åka ut och hämta lite på söndag, Dricka, njuta och vara hemlig. Bondens gård är ekologisk och det känns ju ännu bättre
ehec är jag inte så rädd för, Det är nog större risk att bli påkörd av en bil.
Tack
Du kan tex låta mjölken stå över natten och sen skumma av den goda grädden.
Mamma gjorde smör på den då jag var barn.
Numer pensionär i Nynäshamn
(Läses på värmlänska)
Dä låter söm hälja för mej. Ja ska njute i fulle drag när ja dricker dänne välsignede dryck. Den ska ge mej styrka och välmod. Och den ska stärke mej o stå emot kolhydratöns förbannölse. Höppes inerlitt att ja alldri någonsin kommer å atergå till min tidigerö kösthöllning
(Läses på svenska)
Ser verkligen fram mot att byta ut mjölken i kylskåpet. Sambon är också med på noterna, Hon är gammal bondtös.
Har läst på lite om bakterierna, Tycker inte det verkar så riskfyllt
Grattis till äkta mjölk.
Är lite avundsjuk här där jag bor i Bergen där de aldrig skulle få för sig att göra något sådant, tror jag… Bara tetramjölk att få tag på här…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
MillisB.Jag har hört att det är förbjudet att sälja opasöriserad mjölk över disk. Men du får köpa direkt av bonden.
Jag ska fråga honom om lagarna på söndag
Jag känner en hel del mjölkbönder och vore mjölken full med bakterier så skulle jag ju känna en massa SJUKA bönder, och det gör jag inte.
Och visst är mjölken fet. När jag slutade med den och gick över till köpemjölk (måste ha fått en släng av fettskrämsla) så gick jag ner 5 kg direkt.
Drick du "riktig" bondmjölk med gott samvete!
Man känner sig mätt längre tid på mjölk med högre fetthalt.
Fall av bakterien EHEC i mjölk har mestadels varit i Halland av någon anledning. För några år sedan var det en liten epedemi med något/några tiotal personer som blev sjuka i Halland av EHEC. Symptomen är mycket hög feber och diaree. Antibiotika är nödvändigt om inte den mycket höga febern går ned snabbt. Kor kan får i sig EHEC-bakterien från smutsigt vatten i pölar utomhus, öppna diken. Smutsigt vatten utomhus behöver inhägnas med stängsel.