Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1273 ggr
[SarahOhrn]
0

Två veckor..

Hej!

Nu har jag hållt på med LCHF i två veckor snart och börjar känna mig lite uppgiven, sockersuget är helt okej trots att jag har hermesetas i teet (ca en gång om dan) dock har jag tänkt sluta med det efter att läst om sötningsmedel precis. Men, det känns som jag bara får äta massa skit, eller ja, jag har tröttnat på det jag gillar och som är "a la LCHF". Och jag vet inte ens om jag får i mig tillräckligt med fett….

En dag kan t ex se ut såhär:

*Ett litet glas med filmjölk och linfrön och lite smält ost
* En kopp te med en heremsetas och nån enstaka gång en frukt
*Köttfärssås med köttfärs, krossade tomater (med 2,5 g kolhydrater per 100 g), champinjoner, grädde, och ytterst lite soja och ketchup i som smaksättning) och fetaost till det.
*En laxfilé med en fet CF-sås och champinjoner + lite sallad

Sen kan jag äta nåt på kvällen, som räkor, en hemmagjord dipsås med gurka eller nån gång ibland en mörk chokladruta (86%).

Idag har jag ätit följande:

* En kopp te med en hermesetas + en apelsin
* Köttfärssås (se ovan) med fetaost
* Hemmagjord pizza på mandelbröd med lite lök och tomat, tomatpure utspädd med vatten, mozarellaost och vanlig ost + champinjoner.

Annars har jag druckit vatten och gör oftast bara det numera (med citron i då jag inte gillar vatten så mycket) och ibland blir det ett glas gammaldags mjölk på kvällen.

Mitt problem är att jag inte klarar att äta så mycket fett på morgonen, det enda jag får i mig är smält ost (gillar den bättre smält) som är fett. Och ibland lite kokosfett. Jag äter även filen med linfrön bara för att få igång magen, då jag åt kolhydrater var jag ofta dålig i magen, nu tvärtom! Det är riktigt jobbigt… Kan ju bero på osten, men det är i stort sett det enda "snack" jag gillar som är fett, och enkelt. Och som jag får i mig till frukost för att hålla mig mätt…

Jag har inte märkt nånting alls på vikten, men det kanske behövs lite mer.. Dessutom har jag senaste 3-4 dagarna vart supertrött, kommer knappt upp på morgonen trots att jag lagt mig jättetidigt, aldrig varit såhär sjukt trött innan! Det enda omställnigsbesvär jag haft va andra dagen då jag hade huvudvärk och illamående.. Men kan tröttheten bero på det trots att det kom nu nästan 2 veckor in?

Dessutom har jag innan haft lite andningsproblem, vilket i och försig mycket är panikångest troligtvis, då jag ofta fick det då jag till exempel mått illa. Det har blivit mycket bättre sen jag började med kosten, så jag skulle tippa på att det är just för att jag mår mycket mer sällan illa eller har ont i magen nu. Men bara för att jag började skriva om det nu så va jag tvungen att känna efter och fick lite ont i magen och börjar då få jobbigt att andas.. :p Men jag vet inte annars vad det kan vara, nu har nämligen problemet kommit tillbaka lite, t ex idag men då hade jag i och för sig nyss ätit mig ritkigt mätt och mådde lite illa… Det är väl bara mitt psyke i guess! Va så skönt att inte känna det alls på en vecka, innan har jag haft det typ varje dag!!! Känner mig inte alls lika uppblåst längre och det är ju skönt,

dock har jag börjat få ont i bröstet, eller okej, inte ont, men det känns lite konstigt. Är orolig för att det är fettet :S Men det borde väl inte vara farligt så länge jag håller nere på kolhydraterna i stället?? Jag vet att jag borde gå till en doktor med detta, vilket jag ska, men vill bara brainstorma lite . :p

magma
0

#0: För det första: försök hålla ut en eller två veckor till! De flesta som hoppar av gör det inom en treveckorsperiod räknat från dag 1, så kan du komma över den tröskeln så kommer du antagligen känna att det går lättare.

För det andra: har du provat äggmjölken? Om du inte kan äta fet mat på morgonen så är det ett alternativ, för det känns inte fett, slinker lätt ned och är i stort sett utan kolhydrater. Ett annat alternativ är avocado med kokt ägg och en klick creme fraiche, eller en sallad med t.ex kyckling, tonfisk, räkor eller dylikt och fet dressing till det.

Och så det tredje då…Flört

Jag är faktiskt inte förvånad alls att du inte går ned i vikt, om du äter frukt flera gånger i veckan. Din trötthet kan också bero på det- det kan vara så att du äter så pass lite kolhydrater att din kropp inte kan använda sig av dem huvudsakligen som bränsle, samtidigt som du inte äter tillräckligt med fett för att det ska räcka till som energikälla, alltså som ersättning för kolhydratbortfallet. Din kropp vet inte vilket ben den ska stå på, helt enkelt! Vad gäller tidpunkten för tröttheten, så var jag personligen som tröttast de första tre veckorna, sedan började det sakta vända.

Lycka till!

[SarahOhrn]
0

Tack för svaret! :) Men grejen med ägg är att jag tröck i mig några ägg bara för att där i början, en morgon, och nu spyr ag nästan bara vid tanken på smaken av ägg :/ Klarar det inte i någon form, och innan gick det i alla fall i.. Så där är ett problem :/

Jag äter väl inte frukt flera gånger i veckan, en gång denna vecka hittills och förhoppningsvis blir det inte mer. Har försökt vänja mig av vid det. Idag blev det bara för att jag inte hann äta någon frukost och var så hungrig i skolan fram tills lunchen.

Okej, jag får försöka äta mer fett. Är ost en dålig "källa" att få fett igenom?? Då det är det som lättast slinker ner såhär på kvällen och som frukost.

magma
0

Fast äggmjölken smakar inte ett dugg ägg, inte den jag smaksätter med lite kakao ivarjefall… Du har bara hållit på med LCHF i 2 veckor och har vid något enstaka tillfälle ätit frukt, bl.a den dag du gav som exempel- det var därför jag tolkade det som att du ätit frukt åtminstone varje vecka.

Och nej, ost är ingen dålig frukost! Gillar du brie och dylikt? Några oliver och brie till fruksot kanske? Eller en burk makrill med en röra med majonnäs och creme fracihe med lite hackad rödlök?

ullebull
0

Jisses, det finns otroligt mycket du kan äta, läs och lär. Jag vet ju att när man är ny så stirrar man sig "blind" på "vad skall jag nu ta"? Det finns massor att välja mellan, ät alltid så att du känner dig mätt och det där med ägg, det kan jag förstå, det var det första jag kastade mig över och det blev lite för mycket av det goda hm….

Variation krävs för att man skall orka med starten, man kan bli trött, hängig och man kan tappa lusten men du…. gör inte det, det vänder igen. Leta igenom recepten som finns i din vänstermarginal, planera dina inköp och framför allt, BESTÄM DIG att det är så du vill leva och så du vill ta hand om din kropp.

Du kan, jag har sagt det förr, jag trodde aldrig att jag skulle kunna men… nu är det 33 kilo ner sedan juni 07 så låt dig inspireras och kämpa på.

Kram och lycka till.

Xpyr
0

Jag känner mig ungefär som du. Mår illa  vid blotta tanken på ägg i någon form på morgonen. Fick tips här att röra ihop rikottaost och keso o äta med lite kanel,påminner något om risgrynsgröt. Festade till o med till det o la på ngr hallon. Bra är också om man kan gå en liten promenad på morgonen innan man äter något. Då har åtminstone jag lättare för omeletten.

Jag är också tröttare än vanligt och har ett håll under höger revben. Det är säkert gallan som går på högvarv.

Lägg in allt du äter en dag på www.minmat.net så kan du få en uppfattning om fördelningen.

Jag ska hålla ut i tre veckor har jag tänkt. Mår jag fortfarande illa då så vete katten…

Jag tycker överhuvudtaget att en promenad i friska luften gör att jag mår bättre.

Skönt att vi är flera som det tar lite tid för. Detta är ett jättebra ställe att få stöd på.

Se framåt!

ullebull
0

Tja, nu vet jag inte om jag tycker det tog tid för mig, jag rasade ju i vikt ganska snabbt, men… det kan ta tid för en del, så skynda långsamt. Ägg och liknande avsmak var av väldigt övergående karaktär, jag kan gärna äta det idag, gott tycker jag, man kan ju variera så mycket med äggen. Promenader, hm… inte min starka sida, sprallar mig för trött, latast i världen hihi.

Lycka till nu.

[SarahOhrn]
0

#03 Okej, kanske får ta och testa det då. Jo, jag åt visserligen LCHF 2 veckor innan jul men föll tillbaka där över jul. Det är därför det känns som längre.. :p Men första 2 dagarna åt jag en frukt för att sötsuget satte igång, sen har jag försökt vant mig av vid det och ja, varje veka hittills har det blivit eftersom jag åt en idag men jag försöker dra ner på det…

#4 Tack för peppningen! :)

#5 Okej, det kanske man ska testa. :D Det med keson! Problemet är att jag hinner inte gå på promenad på morgonen då jag är fruuuuktansvärt morgontrött och knappt kommer upp kl 6 som jag ska ändå :p men tänkte testa omelett nån dag iaf, jag har aldrig ätit det. Hehe! Vet inte ens hur man gör, tyvärr :p

Jo jag har kört på minmat.net vissa dagar men vissa dagar har jag inte tid att väga och fixa, och har grymt dålig koll på hur mycket det är om jag bara ska gissa :p

Ja detta är en perfekt sida! =) Lycka till för dig också då :D

magma
0

Det ska finnas recept på kesopannkaka/kesoplättar någonstans, kanske kan vara något till frukost??? Undrar om det inte är från "Vägen från 137 kilo" kokboken? Anna finns ju här som medlem (författaren). Eller ett slags bröd, på fiberhusken (där kan man snacka fibrer!) eller nötbrödet?

Xpyr
0

Hej igen!  jag påstod att det är keso o ricottaost men det är Mascarpone kom jag på. Kan inte hålla reda på alla italienare..

Rör ihop Mascarpone o keso o ät det med kanel. Ibland häller jag lite fil över o tar några hallon. Variation var ordet…

Nä gå ut på promenad före 6 det skulle jag nog heller inte orka. På sommaren möjligen..kanske kan du pröva på helgen :-).

[SarahOhrn]
0

#8 Okej, det ska jag kolla upp! Tack :)

#9 Ahaa, det låter rätt gott. Det ska jag absolut testa! :) Hehe nä, då måste man va rätt morgonpigg. Men ska ta mig en promenad när jag vaknar imorgon tänkte jag :)

[SarahOhrn]
0

Idag har jag ätit följande;

Frukost: Lite smält ost (kanske 6 skivor) och ca 1 dl a-fil med linfrön i.
Middag: 3 skivor lövbiff med en rejäl klick bea-sås, lite vitlökssmör och gurka.
Övrigt: Några klunkar saft (föll för frestelsen i skolan, dock stod jag emot både nybakade chokladmuffins, chips, godis och mina favoritskorpor samtidigt, vilket jag är ganska nöjd över) och en hemmagjord ischoklad. (Gjorde 6 st ischoklad på 2 rutor 86% choklad + kokosfett och lite pepparmintsolja, så blir inte så mycket choklad i den)

Sen ska jag väl få i mig nånting under kvällen antar jag. Lite ost eller nåt :p haha! Min nya last!