Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 933 ggr
hwila
0

Presentation (2 v LCHF) och fråga

Hej och vad kul att jag få va me'! Min mamma tipsade om LCHF-kost och jag tyckte det var så innovativt av henne och pappa att sätta igång och äta så radikalt annorlunda än de gjort tidigare så jag ville också pröva. (de mår båda bra på LCHF och iaf mamma har gått ner i vikt vilket är fantastiskt duktigt gjort, hon har lite svårt att röra sig och har gått upp en del senaste åren pga detta) Själv är jag 40 år och pendlar mellan normalvikt och lätt övervikt (BMI 24-26) Jag har ca 5 kilo jag vill bli av med på sikt. Inga sjukdomar förutom en riktigt ruggig PMS som jag medicinerar för, men som jag ändå har starka känningar av.

Jag pendlar i vikt för att jag hittills har haft svårt att avstå kolhydrater, är en riktig vetemjöls- och bullknarkare och glass och kex och choklad. När jag lyckats äta strikt GI har jag gått ner till ca 64 kg till mina 168 cm, när jag inte orkar hålla dieten och dricker alkohol, (öl!) äter potatis, socker och vitt mjöl kryper vågen långsamt uppåt, har varit uppe på 74 som mest innan nästa tvångs-GIperiod. Jag har också en känsla av att PMS blir värre de perioder jag äter kolhydrater och skräpmat.

>För första gången har jag inget godis- eller vetemjölssug, förutom om jag inte hunnit äta på lite för länge, och då botar jag det med ost eller ett ägg. Jag har på snart två veckor gått ner ett kilo men märker ingen större skillnad på vågen. Jag undrar om jag äter riktigt, för mycket eller för lite av något? Här följer den här tisdagens meny, tacksam om någon vill ha en synpunkt!

Frukost: Kaffe med mjölk,. Vatten. Keso m med linfrön och en skvätt grädde, kanel.

Lunch: Kokt vit fisk med hummersås, sallad med rivna morötter, oliver och gräddfilsdressing. Kaffe med mjölk.

Eftermiddagskaffe.

Mellis: Tre ostskivor, 28% med Bregott. Ett litet glas gammaldags mjölk.

Middag: 1 laxfilé, gräddsås, blandad grönsallad m 1 tomat, olja och äppelcidervinäger. En halv ruska broccoli med smör. Kaffe med mjölk (ja, jag är en riktig kaffetunna)

Borde jag minska på mjölkprodukterna? Äter jag för mycket grönsaker? För mycket kaffe? Jag fattar inte halvsju av viktprocent och energiprocent utan skulle önska att någon ville tycka till om denna matdag bara. Hej hej Skrattande

hwila
0

…jo, det RÅKADE bara bli fisk två gånger idag, annars äter jag oftast ägg till lunch och kött till middag med tillbehör som ovan.

A-L--
0

Jag är nybörjare men har nog snappat upp ett å annat, din fruokost undrar jag över, keso är inte det en mager produkt? Du har visserligen lite grädde i men räcker det.

Ett bra sätt att få i sig nyttigt fett utan att man knappt märker det är att köpa sån här kokosfett på hälsokost och blanda i en eller två teskedar i kaffemuggen. I alla fall om man tar den billigare smaklösa så slinker det ju ner med kaffet bara så där Glad Sen tycker jag att du ska byta ut mjölken i kaffet mot riktig grädde i stället.

Linfrön förresten….tror inte man har nån nytta av dem annat än om man är trög i magen. Om jag fattat rätt så kan inte våra kroppar ta upp omega 3 från dessa frön. Och krossade frön ska visst vara farligt att stoppa i sig för mycket av.

hwila
0

Tack för svar, A-L! Aha, OK, så du tycker jag kan ta grädde till kaffet! Skrattande   Det är ju så gott så jag har nånstans tänkt att det bara måste ju vara förbjudet.

Har kanske lite fettfobi kvar ändå, men det är så svårt att veta vad som är lagom så här i början. Jag har nåt konstigt sug i magen efter maten så jag kanske inte får i mig nog med fett då trots allt?

(linfröna äter jag bara för att jag varit trög i magen ett tag)

molana
0

Välkommen hit !   Skrattande  Kokosoljan från hälsokosten hjälper med till att hålla magen igång.   Skrattande

A-L--
0

Jo det är det som gäller, att få i sig fett Glad

Grädde och kokosfett i kaffet, feta (38%) ostskivor ihoprullade med skinka, ägg med majonäs(helst hemlagad) eller smör/kryddsmör och då pratar vi smör och inte margarin som jag tidigare i min enfald trodde var smör Skäms

Kakaokryddad vispad grädde brukar min sambo vilja ha imellanåt.

Det är ju det som är det fina med den här kosten MAN FÅR ÄTA GOTT tills man är mätt. Och du kommer nog snart att märka att du blir mätt på mindre och mindre, och du håller dig mätt i 5-6 timmar utan problem.

Gabriela
0

Hej!

Är ny i forumet men har läst på mig mycket om olika livsmedel. Jag undrar över den där 'hummersåsen' du hade till lunch. Är den hemlagad? Annars brukar de flesta (alla) sådana färdiga såser ha en massa skräp i dem! Skrikandes

Jag håller med A-L om linfröna. När du börjar äta LCHF/LCNF kommer du att märka att din matsmältning återgår till det 'normala', dvs att du går mindre på toa och att detta är helt ok.

Jag skulle nog inte äta keso alls. Varför inte prova med vanlig mat istället? Resterna från middagen är jättegott.

Håller också med A-L om att man ska äta sig mätt. Med tiden blir man mätt på mindre mat då kroppen märker att den får bra och normal föda.

För övrigt tror jag att du skulle du kunna dra ner på grönsakerna. Morötter och tomater är inte de bästa.

Min egen meny från igår:

Tonfiskröra med 1 burk tonfisk och 4 kokta ägg, 2 msk hemlagad mayonäs och 1 msk créme fraische. Den räckte till både frukost och lunch!

Middag: Hade ugnsstekt ytterfilé av fläsk (med fin fettkant kvar) häromdan så det blev rester. Stekte i skivor med vitlök, använde skyn från steken för att ta vara på fettet och den goda smaken (ingen gräddig sås utan skyn fick koka ihop bara), + sallad med några få blandade gröna salladsblad + babyspenat, 4 oliver + liten bit fetaost. Dressing: droppar alltid lite olivolja och vinäger över salladen, pepprar till den ordentligt och ev. saltar lätt. Just det! Fixade en cole slaw med räddisor + vitkål + hemlagad majonäs. Åt lite av den också (1/2 dl för den är så mättande).

Jag tror man får pröva sig fram med kosten för att se vad som passar en själv. 1 kilo på ett par veckor kommer faktiskt att vara en mer bestående minskning än om du tappar fler kilo fortare. Kroppen behöver tid att ställa om sig och att fatta att den kommer att fungera bra med -1 kg att ha som reserv.