Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5144 ggr
SuziQ
0

OT- Kristallsjuka

Hallå!

Någon som har erfarenhet av kristallsjuka och framför allt hur man blir av med eländet?!

Drabbades i förra veckan och är bättre nu men det vill inte släppa helt. Blir fortfarande yr när jag försöker ligga på vänster sida och känner mig lätt "kringkring" i skallen.

Maja2
0

Hej, jag har kristallsjuka lite då och då. Du ska framkalla yrseln och på det sättet få kristallerna att hamna rätt. Träna bort det alltså. Lägg dig ner och provocera fram det, några gånger per dag, så försvinner det. Skrattande

sarag
0

Vad är kristallsjuka?

Inkanyezi
0

Kristallsjuka är nånting i innerörat som får balanssinnet att hitta på egna grejer, och det kan vara väldigt obehagligt. Vår jord snurrar visserligen runt, men inte på det sättet… När jag hade det så låg jag ner på golvet och höll mig fast i mattan för att inte virvla bort… Jag kunde inte ställa mig upp, för jag gick bara omkull, och hela världen snurrade runt runt runt, runt omkring mig, efter vilken axel som helst.

Det gick så småningom över.

kajsa71
0

SuziQ!

Jag har drabbats av kristallsjuka eller som det också heter ¨Godartad lägesyrsel¨ flera gånger. Det är verkligen obehagligt men jag vet hur jag snabbast ska bli botad. Det är öronläkare som kan fixa det genom att undersöka ögonrörelser när de rör på skallen åt olika håll och på så sätt ställer diagnos i vilka båggongar kristallerna sitter. Sedan kan man få ett övningsprogram som gör att kristallerna flyttar på sig. Jag har också av öronläkare remitterats till sjukgymnast som sett till att symmtomen försvinner rätt snabbt!

Att bara försöka bota sig själv har i varje fall för mig tagit mycket längre tid så mitt tips är att du skaffar en remiss till öronmottagning!

SuziQ
0

Tack snälla ni! Min sjukgymnast har hört talas om någon behandling men var inte själv utbildad på den så det får lov att bli öronläkaren.

Tack igen!!!

MillisB
0

Det du ska göra är Epleys manöver. Den kan du fixa hemma själv, eller ta hjälp av någon. Jag har sluppit stora besvär efter att jag fick lära mig detta.

Lycka till!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

SuziQ
0

Tackar igen, jag tar till mig allt som kan funka./Suzanne

Maja2
0
SuziQ
0

Jättebra artikel! Tack/Suzanne