-A-L-:s funderingar
Jag har hört att avsvalnad potatis ska innehålla mindre kolhydrater än varm nykokt potatis, är det så?
Kan man sänka kolhydrathalten i potatis genom att låta småbitar av potatisen ligga i vatten?
Finns det siffror på detta nånstans på nätet?
Är det någon mening med att som vi endast försöka minska kolhydratintaget, kommer vi att märka av några hälsoeffekter trots att vi bara går in för LCHF halvhjärtat?
Jag är överviktig…
Nej, inga som helst kolhydrater försvinner på det sättet. Det enda som ändras är GI-siffran.
Hur ni kommer att märka av hälsoeffekterna går inte att svara på eftersom det inte finns något facit på hur just era kroppar är skadade eller inte av den tidigare kosten, vad halvhjärtat innebär, osv. Det är enbart ni som kan svara på den frågan.
Om halvhjärtat åtminstone innebär att ni äter rätt fett så bör hälsoeffekter dyka upp rätt snabbt.
LCHF ur hälsoperspektiv handlar om att minska det som är inflammatoriskt för kroppen. Dvs, att dels minska dåliga fetter (vegetabiliska), dels att hålla blodsockret nere genom att ha en låg andel kolhydrater i maten.
Du kan väl ta detta som en start. lite halvhjärtat så där, och sen fortsätta med mindre kolhydrater om du tycker att det fungerar?
Lovar att du mår mycket bättre om du drar ner på kolhydraterna. och om du vill ner i vikt så är det lättare med färre kolhydrater i kosten.
Vet ju inte varför du kör "halvhjärtat" kan ju finnas många orsaker, och det är upp till dig. Önskar dig lycka till i varjefall!

Tack för era svar!
Är ju nybörjare på detta och har så svårt att hitta bra maträtter som passar oss. Läste annan tråd och hittade länk till finska folkhälsoinstitutet http://www.fineli.fi/food.php?foodid=117&lang=sv där det var lätt att jämföra olika livsmedels innehåll.
Där kan jag läsa att ris innehåller dubbelt så mycket kolhydrater än potatis och pasta fyra gånger så mycket. Undrar därför om det ändå inte är ett jättekliv för vår hälsa att istället för ris och pasta äta potatis? Vi har nog ätit en tredjedel av var hittills.
Ja, frågan är också om det går att sänka kolhydrathalten i potatis på något sätt? Är det likhetstecken mellan stärkelse och kolhydrat? I så fall skulle väl blötläggning hjälpa lite….
En som har har massa läckra recept är denna blogg: Ariams matblogg
Hennes recept och bilder får alltid mitt "snålvatten" att rinna till.
mlchfh
.
PS Hon verkar klara sig utan något med kolhydrater i och ändå få till läcker mat DS
Jo potatis är väl i alla fall "bättre" än ris och pasta, om man ser till kolhydratinnehållet. Och Kostdoktorn Andreas (kostdoktorn.se) säger ju att om man tolererar det så skadar det nog inte att äta nån potatis ibland.
Problemet för en del av oss som är här är väl att potatis kan trigga sug och överätande, precis som andra kolhydrater gör. Det höjer blodsockret eftersom det innehåller kolhydrater och många är känsliga för det. Därför väljer många att undvika potatis helt.
Stärkelse = kolhydrater, ja. Jag vet inte om blötläggning drar ut speciellt mycket stärkelse, gissar att det försvinner lite från ytan i så fall?
Men det handlar ju ändå om _mängden_ kolhydrater per dag. Så om man klarar av det så kan man säkert äta lite av det. Du får nog testa dig fram till vad du själv fixar.
Annars kan jag tipsa om broccolimos! Hur gott som helst och passar till mycket!
Jag brukar koka broccolibuketter i nån dl grädde (beroende på mängden broccoli) så att de blir riktigt mjuka. Kokar oftast utan lock så att grädden nästan kokar bort (annars blir moset blaskigt). Mixa med mixerstav. Krydda - klart!

Det är alltid bättre att ta ett litet steg än att stå still 
Börjar man röra om i sina vanor, så brukar man hamna på LCHF till slut.
Vill man äta lite GI-betonat istället för LCHF till att börja med, så kan man som sagt förfara mrd potatisen som du skrver.
Man kan också skölja riset några gånger extra för att bli av med 5-10% löst stärkelse.
Man kan använda syror som citron och vinäger för att göra passagen i magen mer tidskrävande..
För mera såna tips kanske du ska titta på nån GI-sida för här skruvar vi ju i allmänhet åt stärkelsekranen lite extra 
Prova att ersätta potatisen helt eller delvis med kålrot ibland. Den innehåller bara en tredjedel så mycket kolhydrater och funkar bra att göra rotmos av eller som bas i gratänger, Janssons med mera.

Säger bara BLOMKÅLSMOS. Mums.

Tack för alla tips
Kålrot gillar vi så det kan vi nog äta mer av, samma med blomkål och broccoli….spenatstuvning är gott. Klart vi så småningom kommer att ha vänt skutan men det går väl trögt när man är så van att äta potatis, pasta och ris.
Läste i nån tråd om rättika som ersättning i gratäng i stället för potatis, ska provas fast jag aldrig rört en rättika.
Ni har nog frälst mej när det gäller vad man bör äta så jag vill inte alls försöka läsa in GI-metoden…. som sagt, vi hamnar nog på LCHF kost men vi kan inte slå om så där tvärt. Vi har två ungdommar i hushållet varav den ena rynkar på näsan åt det mesta.
Gick väl med denna tråd som med många andra, någon moderator kanske kan flytta den till Medlemmar och byta rubrik till "-A-L-s funderingar"
#9 Det handlar egentligen inte att slå om så mycket. Men visst, har ni en hög andel av halvfabrikat och spannmål, utan riktigt kött, i kosten, så blir det en omställning.
T.ex. är ju köttbullar med gräddsås och hemgjord lingonsylt (värm frysta lingon med lite sötning) suveränt gott. Koka några potatisar till ungarna. Skillnaden är att ni äter er mätta på kött och fett istället för att bukfylla magen med spannmål. Så enkelt var det.
Jag tror att den stora omställningen är att inse att man bli mätt på riktig mat, och att protionerna inte behöver vara jättestora, eller jämförbart stora med den tidigare kosten, för att man skall trivas och vara mätt och belåten länge.

MinLan, du har ju såå rätt! Jag är ju en sån som verkligen tycker om köttbullarna, kottletterna och kycklingen, skulle lätt kunna livnära mej på bara sovel men man har ju faktiskt fått lära sej att köttet är tillbehör och att man äter sej mätt på potatisen och sånt.
Frysta lingon med lite sötning skriver du…. Jag tycker mycket om pizzasallad men för att den ska bli god så krävs det åtminstone en matsked socker till ett kilo färdig sallad (har i en dl var av olja vitvinsvinäger och vatten, så en matsked socker till 700gram vitkål). Jag tycker det är lättsockrat, vad tycker ni? Gjorde en sån pizzasallad idag och den andra kvarten av kålhuvudet gjorde jag en coldslow av, blandade ihop en kebabdressing men utan vilök och rörde ihop med den strimlade och i kokande vatten doppade vitkålen. Båda behöver ju stå och dra till i morgon för att det ska smaka bra om dem.
Är bjuden till julbord ikväll….det blir till att äta skinka, ägg och fisk, får väl doppa dem i nån härligt kladdig gräddfilsås.

Gjorde en spenatomeletten tills sambon och en av ungdomarna kom hem ikväll. De gillade det
(tog bort länk till spenatomeletten eftersom den inte ville fungera)
Skulle vara bra såna som jag om när ni skriver in recept också anger mängd salt och kryddor. Nu slog jag upp en fransk omelett i kokboken och sen fick jag dubbla det eftersom jag hade lika mycket spenat som äggstanning….så här gjorde jag:
Tinade 450 gram hackad spenat i stekpannan, fick ligga där i ett tag så att vattnet dunstat. Rörde ihop 7 ägg, 1,5 dl grädde, 3/4 tsk salt och 2 kryddmått malen svartpeppar. Hällde ner spenaten i äggstanningen och rörde om, sedan ner i pannan igen, ganska svag värme. I början rörde jag om i botten men när det börjat stelna så fick det stå fem minuter i fred på svag värme.
Stekte falukorv till det….har förstått att korv är ajabaja men det fick bli så den här gången.

Korv är inte alls ajabaja… många korvar är alldeles utmärkt mat.
Många som börjar med GI med avsikt att gå ner i vikt startar faktiskt med en ren LCHF-fas för att få fart på grejjerna 
Ungefär som Lotta Bromé gjort i radion "P4 Extra"
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=2151&Artikel=2418592
Medarbeterare på Kost

#9 Tråden är härmed omdöpt och flyttad! 
"still lost in space and time"
Jag själv är oerhört förtjust i köttfärsgratäng med ett gäng rättiksskivor i, sedan på med äggstanning & riven ost.

#13, jag har nu också sett att en del korvar funkar 
#14, Tackar så mycket!
#15, Låter gott! Var i en affär i Örebro igår där det enl skyltning skulle skulle finnas "rättika", i min iver att hitta rättikan så antastade jag en kund som hade mycket rotsaker i sin korg och bad om hjälp att identifiera den bland alla knölar å rötter. Nää, det var nog slut på rätticka
.
Har du någon länk till ett exakt recept på din köttfärsgratäng? Vill gärna få med måtten på kryddning också……
Gjorde en tomatsoppa till lunch idag, hade ju hittat ekologisk buljong
. Så här gjorde jag:
Kokade upp, 3dl passerade tomater från tetra, 3dl grädde, en tärning grönsaksbuljong och ca 2-3tsk timjan. Det fick puttra i fem minuter och jag serverade mig själv fyra ägghalvor till det.
Jag tyckte det blev gott….liiite syrligt men gott med äggen. Går fort att göra och enkelt. Betyget blir 4 tallrikar av fem
(åt upp allt själv….hade inte tänkt göra så mycket men fick späda på med mer tomat efterhand för att det inte skulle bli fööör gräddigt)

Nån som provat tomatsoppan? Lovar att den är god!
Idag gjorde jag den igen till lunch men nu en mer lagom portion och för att slippa disk av kastrull så gjorde jag den direkt i en djup tallrik i micron.
1,5dl passerade tomater 1,5dl grädde 1/2 grönsaksbuljong 1tsk timjan och den här gången smulade jag även ner ca 30gram grönmögelost. Körde på full effekt 1 minut i taget fem gånger och omrörning mellan varje gång. Fyra ägghalvor fick det också bli till soppan. Jaaa, mycket gott igen! Och så enkelt.
Har en fundering kring det här med motion också…. Skaldeman säger ju att man inte går ner i vikt av motion. Jag är iaf på väg neråt i vikt trots att ju gör raska skogspromenader 1-1,5timmar 3-5 dagar i veckan. Promenaderna har jag visserligen hållit på med nån månad innan jag bytte till LCHF-kosten. Nå jag undrar om ändå inte promenaderna påverkar vikten nedåt men då pga att jag mår bra av motionen, mindre stress och mera muskler, det är ju en härlig känsla att upptäcka att man nuförtiden lätt med ett fåtal steg nästan flyger uppför trppan till övervåningen, tidigare blev jag nog anfådd av att bara gå sakta uppför trappan.
Redigerat: Såg nu att det fanns en tråd om motion LCHF-Motion
Sen så undrar jag ifall man får i sig något D-vitamin av dagsljuset även om det är mulet? I så fall också ett plus eftersom man tydligen förebygger depressioner med D-vitamin.

Visst går det sakta men det går ändå åt rätt håll 
Visar bild på min kurva som jag gjort på "Hagbards viktkontroll", en excel-fil som Hagbard så snällt delade ut i nån tråd.
Första två veckorna gick det precis rätt men sen tredje veckan upp, blev lite deppad men fortsatte ändå och försökte tänka att det tar väl helt enkelt lite längre tid för mig att komma in i fettförbränningen. Ja, sen har ju faktiskt kurvan gått åt rätt håll. Slutade att dricka mjölk till maten efter tre veckor men mycket grädde, TY och broccoli-blomkål-morot-blandning är det fortfarande, de är väl mina största kolhydratkällor. När jag äter BBM-blandningen så brukar jag peta ur det mesta av moroten (ca 10% morot i Euroshoppers frysta blandning). Det är mycket svårt att inte hela tiden ersätta potatisen och pastan med BBM-blandning, alltså att jag måste ha lika mycket BBM som jag tidigare hade potatis och pasta. Den största nyttan med BBM är väl att den behövs på tallriken för att fånga upp feta såser och grädde. Om man mosar blandningen så får man nog med sig procentuellt sett mer sås men det ser ju inte så trevligt ut…för andra.
Nåja, jag har inte varit hungrig en enda gång på dessa veckor och jag har ätit massor med ägg, smör och grädde, visst är det lite märkligt att jag inte lagt på mig åtminstone fem kilo
Nejdå, jag är inte förvånad, tror att LCHF är helt rätt! Blir istället mycket förvånad att inte våra myndigheter omedelbart bekostar seriös forskning kring detta, man verkar ju annars vara så på hugget och i framkant när det gäller hälsa och säkerhet.
Hej AL!
Grattis till den totala viktminskningen! Nästan tre kilo på en månad är bra!
Nyfiken på excel-filen som du har lagt ut. Hagbard är inte längre aktiv här på iFokus, så honom kan jag inte fråga. Kunde du dela med dig av den filen tror du?
Lycka till vidare!
Millis
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

MillisB, förstår att det inte var så lätt att hitta H4GB4RDs inlägg och excelfil, han stavar ju inte som vi andra 
Här är tråden och filen:
Hälsa och tacka så mycket från mig också!