Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 11334 ggr
shintaida
0

Varför spricker äggen?

Varför spricker äggen när jag lägger ner dom i vattnet som kokar?

Jag tar av kastrullen från plattan innan jag lägger ner dom. Men ändå hör man hur dom spricker.

Har försökt med att ha mycket salt i vattnet, men det hjälpte inte.

// Shintaida

[ngupa]
1

jag lägger i dem ifrån början (kallt vatten) och mina spricker ytterst sällan.

[Pennylane1]
1

har du punkterat dom? Pickat dom, tror det bör göras om man vill lägga dom i kokande vatten, för att släppa ut luften som gör att det exploderar av den hastiga temperaturomställningen. My guess.

violence
0

tar du äggen direkt från kylskåpet?

Om du tar fram äggen samtidigt som du sätter på vattnet, så de inte är så kalla, så spricker de sällan..

shintaida
0

#1 ngupa

Hur lång tid kokar Du dem då?

#2 Pennylane1

Nej det har jag inte gjort.

#3 violence

Jag kan väl lägga fram dom kvällen innan, då?

// Shintaida

[ngupa]
0

Stora runt 70g ägg 7- 8 minuter och då blir dom perfekta som ägghalvor och att skiva.

violence
0

ja, det går alldeles utmärkt

nyborjare08
0

#4 Jag lägger alltid äggen i kallt vatten och räknar tiden från det att vattnet nästan kokar - 7-8 minuter för hårdkokta ägg. De spricker nästan aldrig.

Jag har ett spelande ägg (jo du läste rätt!) i plast som jag lägger med i det kalla vattnet och det får koka med äggen. Det spelar sen olika melodier beroende på om äggen är löskokta, mellan eller hårdkokta! Himla smidigt när man inte behöver ställa tajmern! Glad

Halvdansken
0

Jag kokar upp vatten först men innan jag lägger ner äggen så tar jag en matsked, tar vatten i den från grytan och liksom "rullar" äggen i det. Ta nytt vatten och rulla ca 3 gånger. Sen spricker de inte. Man värmer väl upp skalet lite försiktigt helt enkelt. Förmodar att det fungerar att hålla dem under varmvattenskranen också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jejjja
0

#7 vad smidigt vart har du köpt  den, går det att få tag på en sådan. jag vill ha mina lösa och det blir inte som jag vill även om jag håller tiden

callerobertsson
0

Ett energisnålt sätt att koka ägg:

1. Lägg äggen i en gryta.
  2. Vatten till knappt halva äggen.
  3. Koka upp under lock.
  4. Stäng av plattan när vattnet kokar.
  5. Vänta 10 minuter.
  6. Finfina hårdkokta ägg.

Givetvis går det att göra löskokta genom att minska väntetiden.

Enjoy!

/Calle

Uttelille
0

Calle, jag håller med! Mycket bra sätt!Glad

Per_W
0

Det fanns en underbar liten manick att köpa på Teknikmagasinet som heter Egg-Perfect Eggtimer. Den är halväggsformad och läggs ned i vattnet tillsammans med äggen. Ditt problem med sprickande ägg beror sannolikt på temperaturskillnaden. Denna manick kan du lägga ned med äggen i kallt vatten och sedan låta dem koka upp. Du ser på manicken när det är löskokt, medelkokt eller hårdkokt.

Hittar den inte i Teknikmagsinets sortiment nu men väl på Amazon:

http://www.amazon.co.uk/Egg-Perfect-Colour-Changing-Timer/dp/B0000CFGB5

nyborjare08
0

jejjja, jag köpte det i påskas på nån husgerådsbutik, typ Duka eller Cervera i Västerås, minns inte exakt vilken butik det var. Det är fortfarande lika roligt. Spelar "Killing me softly" när äggen är löskokta! Skrattande

Inke
0

Jag lägger mina i kallt vatten, ca 5min för att koka upp och sen koka 5 min= lagom löskokt. (gas)

shintaida
0

# 13 nyborjare0E

Vad heter Din äggtimer??

Man kanske kan googla på det namnet istället. Blev himla sugen på en sån som spelar!

// Shintaida

Aniara4
0

Jag försöker ta fram äggen ur kylskåpet en stund innan de ska kokas, sen gör jag ett mellanting mellan att lägga dem i kallt eller kokande vatten: jag lägger dem i kastrullen och häller på varmt vatten från kranen. Det händer att de spricker om jag tar dem direkt från kylskåpet och har väldigt hett vatten.

andreas0
0

Ett annat alternativ till att ta fram äggen i förväg är att förvara äggen i rumstemperatur hela tiden. Det beror väl på hur mycket ägg man gör av med, men att förvara ägg en vecka i rumstemperatur är inga som helst problem, och längre än så räcker inte en äggkartong här.

#12, Det är inte hos teknikmagasinet du har sett den, utan clas ohlson, som har den. Jag har en släkting som har den och den verkar fungera väldigt bra, om jag kokade mycket ägg hade jag köpt en sådan (men jag föredrar stekta).