Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3103 ggr
hupp
0

Lägre blodvärde på LCHFkost?

Vi har varit på företagets förebyggande hälsokoll min man och jag. Allt såg ok ut men jag undrar en sak.

Både hans och mitt blodvärde har sjunkit efter att vi infört LCHF. Jag ligger på 135 och han på 140

Förut hade vi så där 20 enheter högre båda två!

missaz
0

Spekulation från min sida; C-vitamin hjälper till att ta upp järn i kroppen, vid strikt lchf-kost äter man ju väldigt lite - eller ingen c-vitamin… Kanske därför blodvärdet är lägre?

dufva
0

Vår kost med mycket animalier är ju rik på järn så om nån påverkan borde ju värdet öka Obestämd??

Det finns studier som visar att höga järnvärden på en man inte är lyckat ur hjärt/kärlsynpunkt så det kanske är ett sundhetstecken att värdet går ner för honom..

Ni ligger båda inom normalvärdet men det kan ju vara bra att kolla igen om en tid så det inte fortsätter krypa nedåt

Pasi
0

Hmmm, mitt värde har ökat från 135 till 150. Lustigt att ni fått sänkt!?
Kanske nuvarande eller tidigare prover visade fel (felkalibrerad utrustning eller någon som tryckte på fel knapp)?

sussie
0

Era blodvärden är ju bra! Ni kanske var uttorkade då de höga togs?

Uttelille
0

Mina värden förbättrades också…

Will
0

Mjölkprodukter (även kaffe) i samband med maten kan försämra järnupptaget..

Mycket CF och grädde i maten?

Knepigt det där. Jag trodde jag skulle få fina järnvärden med LCHF, men efter ett halvår så är mina värden lika ruttna/låga som innan.

hupp
0

Vi dricker kaffe och käkar en hel del grädde också. Och jag är inte ett dugg orolig, har bara haft järnbrist när jag förlorade 1,8 liter blod i samband med ett akut kejsarsnitt. Då var det nere i 89 och jag undkom blodtranfusion med minsta marginal.

Värdena är ju OK men jag håller koll på trenden. Tack för alla intressanta svar.

Rackarungen
0

Nästan ett halvår efter påbörjad LCHF hade mitt blodvärde gått ner från 135 till 127 (jag är man). Fick skällning av sköterskan för att jag inte tagit järnpillren efter förra blodgivningen - men jag tänkte ju att det knappast skulle behövas med tanke på all järnrik kost jag just börjat stoppa i mig.

Det kan kanske vara så att jag fått för lite c-vitamin, så att järnet inte tagits upp ordentligt. Nu tar jag vitamintillskott, så det ska bli spännande att se hur värdet ser ut om ett par månader.

SvartKaffe
0

Frågan är kanske om de värdena vården tycker är exemplariska är desamma som kroppen tycker är vettiga?

Mina värden har i alla fall gått upp, från att i många år ligga på runt 115 eller ännu lägre så har jag nu kommit över gränsvärdet för att bli blodgivare, tror det ligger på 125 eller däromkring. Det tog lite tid men å andra sidan har min kropp haft många krämpor att jobba med som blivit bättre med tiden.

andreas0
0

Vill man få lite extra järn i sig så är det att rekommendera att äta lever lite då och då. Då får man mycket järn i en form som är lätt för kroppen att ta upp.

Själv har jag ingen aning vad mina värden ligger, jag har aldrig testat, det kanske man borde göra.