Funderingar Minmat
Hej!
Jag behöver lite hjälp! Har kört Minmat för första gången idag, och fått ihop följande fördelning:
12 % kolhydrater
26 % proteiner
62 % fett
Energi kcal:
1138,15
Är det ok? Lite lite, kanske?
Uppräkning av mineraler, vitaminer etc;
Några siffror är mörka, andra grönaktiga samt ljusa. Vad betyder det?
Jag är 165 cm, ska gå ner runt 5-7 kg. Går mellan 10 och 12 tusen steg varje dag.
Ska jag äta mer, mindre? Ha en annorlunda fördelning?
Tacksam för svar!
Du ska äta mer mat.
Ät minst 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt, kolhydrater efter en egen vald mängd (20g?) och sen fett tills du är mätt/ kommer upp i lagom kalorier som jag tycker är minst 1500kcal om dagen (gärna mer).
Fördelningen blir då ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett men grammen är viktigare än procenten.
Tack!
Så då ska jag äta minst 70 gram protein eftersom jag väger 70 kg? Jag har försökt sätta mig in i Minmat tidigare, men det vill inte riktigt gå in i mitt huvud hur mycket kött, fisk etc jag måste äta för att få i mig rätt mängd protein.
Finns det någon riktigt pedagogisk och grundläggade förklaring nånstans som jag kan ha missat? (för det har jag förmodligen gjort….)
#2 Nä vi brukar svara när folk undrar men jag tror inte det står i nåt särskilt dokument.
Hejsan!
Frågade tillverkaren av MinMat om dessa färger, och det är så att några färger är mörkast, det är gram. Så kommer det tal i mg och microgram, det är de andra två färgerna. Tyvärr vet inte jag vilken färg som är vad, antagligen (min gissning) är den mellanmörka färgen milligram och den ljusaste microgram. Men det är alltså förklaringen på färgerna.
Själv trodde jag att det var en indikation på om man åt tillräckligt av vitaminet/mineralet enligt RDI, men det var det alltså inte.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
En enkel förklaring kan vara - börja med kött / fisk/ fågel / ägg tillagat med smör och gärna vispgrädde på tallriken tills du tycker det ser lagom ut.
Lägg till någon form av grönsaker om du vill att det skall se trevligt ut - gärna gröna.
Komplettera med någon god fet sås, en bit ost, en smörklick, skirat smör, creme fraiche eller kanske olivolja på salladen.
Thats it
Mer komplicerat än så är det inte i min värld.
Numer pensionär i Nynäshamn
Som synes tyckte jag inte ens jag behövde något grönt den här gången.
Detta är (om jag minns rätt) räkor på spett med en sås på avokado, creme fraiche och vispad grädde.
Ok!
En dag kan se ut så här för mig:
Frukost:
fyra skivor bacon, äggröra (2 ägg, halv dl grädde, smör eller olka i pannan) kaffe m mjölk 3%
Mellis (inte alltid): två babybel eller 2 finncrisp med mycket smör och ost, kaffe m möjlk
Lunch:
Oftast 2 kokta mosade ägg med smör (är bara lite småhungrig då)
En eftermiddagskaffe rinner också ner + nån enstaka gång 2 rutor mörk choklad
Middag:
Kött el fisk runt 150-200 gram, blomkålsmos alt broccoli, fet sås alt kryddsmör
Jag har faktiskt nästan helt lagt av med "vanliga" grönsaker. Och min mage mår mycket bättre av det! Äter jag det, så blir det kokta.
Ahh… vad gott det såg ut! 
Detta ska bli mitt "fredagsmys" denna veckan.
Det där såg jättegott ut.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag gjorde en kryddblandning till räkorna på vitlök och paprika och säkert något mer (typ rouille) som jag blandade i smör. Sen stekte jag räkorna snabbt i smöret och stack upp dem på spett efteråt för att det såg kul ut och var lätt att äta.