Fett
Vilket fett är bäst? Tydligen tvistar de lärda om detta.
Jag har alltid trott att fin olivolja och avocado är bra fettkällor?
Ja, därom tvistar de lärde. Här kommer du få svar om att mättat fett är bättre än omättat fett. Mailar du SLV så svarar dom tvärtom.
Personligen använder jag både mättat fett i form av smör och kokosfett och vegetabiliska kallpressade oljor. Och äter gärna avocado och nötter.
Vi behöver ju både mättat, fleromättat och enkelomättat fett. I en bra balans. Och av bra kvalitet.
Mättat fett är det som liknar kroppens fett allra mest och det är stabilt (härsknar långsamt) därför är det bra. Det är också det enda fett som inte förändras i strukturen när det uppvärms. Smör innehåller en hel del mättat fett, kokosfett också.
Olivolja och rapsolja är inte dåligt men de bör inte värmas (användas för stekning) då de innehåller mest omättade fettsyror som även härsknar lättare. De innehåller dock mycket omega 6.
Omega 3 och omega 6 är två livsnödvändiga fettsyror som båda är fleromättade och som härsknar väldigt lätt. Omega 6 finns i nästan allt fett du äter så det behöver man inte tänka särskilt mycket på (utom att inte få för mycket). Omega 6 behöver balanseras med omega 3 då O6 är inflammationsframkallande och O3 är inflammationsdämpande. Det enda omega 3 som kroppen har direkt nytta av är animaliskt och då främst från fisk. Googla eller sök här på forumet för mer info om omega 3 och 6.

Kroppen kan själv bilda både mättat fett och enkelomättat vid behov. Den väljer att i huvudsak tillverka mättat av den enkla anledningen att det är stabilare än enkelomättat och inte drabbas av härskning samt sprider fria radikaler lika lätt. Alltså väljer jag i huvudsak mättat då jag äter, men jag får även i mig en hel del enkelomättat, då animaliska produkter även innehåller en hel del av det.
Oljor, som för det mesta innehåller ganska mycket omega 6, undviker jag i mesta möjliga mån pga hälsoriskerna med stora mängder omega 6 fett.

Det bästa fettet är färskt och oprocessat.
pasi
Läste att din astma blivit bättre eller bra(?) med denna kost. Innebär det att du kunnat slutat medicinera helt?
Kan det bero på att du äter mycket liten omega 6, som ska vara inflamationsframkallande?
Hur gör man för att balansera omega 3 och 6?
Äter du mjölkproukter och salt? Jag har läst att detta kan göra astma värre?
Jag undrar hur ni ställer er till att människor blivit friskare eller tom friska från astma, allergi, ledgångsreumatism av strikt veganmat (råkost)?

Astman blev troligen bra då jag uteslöt frön (lektiner) ur kosten, men många studier pekar på att ökat intag av omega 3 eller minskning av omega 6 kan lindra eller bota. Givetvis kan min astma även bero på basallergi (teori av Ursula Jonsson) då jag är uppväxt (i spädbarnsålder alltså
) på mjölkersättning baserad på spannmål, socker och glutamat.
Mår jättebra av mejeriprodukter, men skall testa att utesluta dem till våren (tips av Saiva) för att se om jag helt slipper ifrån pollenbesvär.
Råkostarna gör definitivt ett bra val då de utesluter spannmål ur kosten då jag tror det är en av de vanligaste orsakerna till inflammationer i kroppen (vanligast kanske tarminflammation).