Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1653 ggr
savonit
0

Vilket fett?

Jag och min sambo började i måndags med LCHF, känns skönt och känner mig mätt länge.

Vi funderat bara på hur viktigt är det att fettet kommer ifrån djurriket?

Rent vikt minsknings mäsigt?

För rent spontant är det dubbelt så dyrt att köpa smör än  att köpa milda, eller rapsolja.

Just nu siktar vi på att minska i vikt och kanske inte då alra nyttigast, med tex smör istället milda om det ger samma effekt i viktminskning.

För att sedan när man blir rikare gå över helt och köra helt LCHF.

Tack på för hand.

[Pennylane1]
0

har ni något Lidl i närheten? Där finns lidls eget smör (milbona) som är ca hälften så dyrt. Kokosfett i silverpaket är inte så dyrt det heller. Milda ska du ge tusan i! Flört

mikaelj
0

Det är oerhört viktigt för din hälsa!  Eftersom du äter så mycket fett måste du välja bra källor.  Om det är något ni inte skall dra ner på, så är det vettig mat.

Håll er helt undan margarin!

Jonas Colting (triathlon-utövare): Margarin-den största hälsofällan.

[Anega]
0

Jag brukar köpa arlas ekologiska smör, 1 kg. Det kostar drygt 60:-. Mycket dyrare än Milda men det räcker ju med 1 eller 2 paket i månaden och med en matbudget på 6000 för vår familj känns det inte som det är det som spräcker budgeten. Då handlar jag hellre billigare grönsaker. T.ex. skippar svindyr sallad och tomat nu på vintern.

Det fett du äter är ju det din kropp ska använda till att bygga din kropp. Se till att den får så bra byggstenar som möjligt.

mikaelj
0

Bra sagt, Anega. Grönsaker är särskilt på vintern oerhört dyra och är inget man egentligen behöver.  Gurka, isbergssallad och tomat för 39:-/kg är tämligen dåliga köp, om man ser till hur mycket energi man får av det om man jämför med 39:- investerat i smör, ister eller kokosfett.

savonit
0

OK där ser man, men hur är det med rapsolja?
vi har tidigare kört allt på rapsolja, står bak på förpakningen att den är lika nyttig som olivolja, men hur är det med alla oljor i oljeform?

Hörde något om raps olja kallpressad varmpressad?

Vilka oljor får man äta?

Det mesta fetter får vi i oss av grädde och majonäs.

Grädde är ju perfekt men hur är det med majonäs?

mikaelj
0

Alla fleromättade vegetabiliska fetter är dåliga. Där ingår alltså rapsolja, olivolja, majsolja, solrosolja.  För att krångla till det lite är kokosfett tvärtom alldeles utmärkt!

Anledningen till att vegetabiliska fetter är dåliga är för att de innehåller stora mängder omega 6, vilket förvisso är essentiellt, men inte i de mängderna. Man skall få i sig lika mycket omega 6 som omega 3. Problemet är att den omega 3 som finns växter inte fungerar på oss människa, kan bara tillgodogöra oss ungefär 0,1%.

om du skall använda vegetabiliska fetter är rapsolja och olivolja bäst, men försök helst att undvika dem!  Stekning är kokosfett, följt av smör, bäst. Raps och oliv tål inte värme.

(majonnäs brukar vara gjort på rapsolja, men en del -- t.ex Hellman's Real Mayonnaise, är gjord på sojaolja som förmodligen är det absolut sämsta alla katogerier).

LCHF-BIZ
0

Hej,

Bregott och smör är bland det billigaste och nyttigaste vi kan äta. Att industrifett i form av margarin verkare billigare beror på tillsatt vatten.

Se hur margarin tillverkas och förundras över att någon äter det >> http://www.jobbpartiet.se/pdf/Margarintillverkning.PDF).se/pdf/Margarintillverkning.PDF

Se det verkliga priset på margarin när tillsatt vatten är borträknat >> http://www.jobbpartiet.se/pdf/margarin_dyrast.PDF

Oj vad lurade vi blir!

Wildrat
0

Flytande oljor ska inte värmas, då förstörs fetterna och blir i värsta fall hälsovådliga. De enda fetter som tål värme är kokosfett och palmolja, vill du ha ett billigt alternativ till smör så kan du köpa kokosfett i silverpaket. Funkar hur bra som helst i matlagning med lite smör som krydda, nyttigt är det också (fetterna iaf).

savonit
0

så att äta majonäs är inget bra alls om jag förstår det rätt?

pmg
0

Jag har haft stor nytta av Dr. Annikas kostråd  till nybörjare.

http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

Mvh Pia

mikaelj
0

Inte särskilt, men samtidigt är det ju så förbålt gott. :/

Vegetabiliskt omega 3 är en s.k. kortkedjig fettsyra, och vi har enzym som kan förlägna dem till en form vi kan använda.  Problemet är att samma enzym har hand om omega 6 (på något vis, jag kan inte detaljerna).

Men jag tror följande: om du i övrigt försöker minimera mängden omega 6 du får i dig (t.ex. genom att välja kött från gräsbetande kött framför såna som får kraftfoder), så kan du tillgodagöra dig en större mängd.

Men ptja. Återigen. Hur mycket majonnäs äter du egentligen? :-)

Per_W
0

Du kan gott använda olivolja och rapsolja som domineras av enkelomättat fett. Det tycker jag och även Annika Dahlqvist. Det du ska aka dig för är de omega 6-dominerade växtoljorna som majs- solros och sojaolja.

Sedan har det av någon mystisk anledning uppstått någon sorts puritanistisk rörelse här på Kif som predikar absolutism mot allt vad växtfetter heter - inkluderat olivolja och rapsolja. Denna puritanska rörelse saknar enligt min mening helt vetenskaplig evidens.

Per Wikholm, författare

savonit
0

Tja nu har vi ju just startat och är 2 personer, så vi har slängt på en klick på det mästa vi äter. så en burk 400g på 4 dagar.

Som sås liksom, men egentligen skulle det inte behövas, utan skulle mycket väl klara oss på en 2 msk på morgonen till agg och baccon muffinsen eller till äggröran.

Men om det just är pga omega-3 och 6 problemen uppstår, skulle det då inte möjligen gå att lösa problemet genom att äta omega-3 piller?

mikaelj
0

Per,

Jag går efter förklaringen på http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/ som säger att vi inte kan tillgodogöra oss kortkedjigt omega 3.

Något som också styrks av de studier jag kikat i på PubMed (konverteringsgraden från ALA till EPA + DHA).  Det vore jättebra om det var tvärtom, eftersom jag gillar majonnäs.

Eller har du något som pekar på motsatsen?

savonit
0

Dahlqvists säger att rapsolja och oliv olja är helt ok, men bara kallpressadd.

Hur kommer det sig, och jag har letat som en tok efter kallpressad men det står aldrig något om detta på förpakningen.

mikaelj
0

"extra virgin", tror jag.

Problemet med virgin-märkningarna är att det räcker att 50% av oljan är virgin-olja, om jag inte minns helt fel… (resten kan vara vad som)

Wildrat
0

#15 Är oljan kallpressad så står det, allt annat är inte kallpressat. Kolla högst upp och längst ner på hyllorna med oljor i stora livsmedelsbutiker och kolla också bland de oljor som inte kommer från stora producenter (de med femtielva olika sorter), där kan du hitta nån enstaka sort. Vissa hälsokostaffärer har också oljor, där kan du få hjälp.

[Anega]
0

Rapsolja köper jag helst ekologisk också, eftersom jag har läst nånstans att raps besprutas väldigt mycket.

#4. Nä, tomaterna nu är inget bra köp. Dom smakar ju verkligen ingenting. Konstigt nog är isbergssalladen god.

chilisalsa
0

Olivolja som är beteckna som sk. jungfruolja är nog alltid kallpressad.

För rapsolja är det sannolikt så att är den kallpressad så står det på flaskan (försäljnings/kvalitetsargument) Står det inte det kan du utgå från att den INTE är kallpressad.

Anledningen att den ska vara kallpressad är att oljorna förändras av hög temperatur som nämnts. Finns även andra sätt att med kemikalier utvinna oljan… inget vi vill ha i matlagning, ungefär som margarin.

Medarbeterare på Kost

Staffan-i-Uppsala
0

Själv tycker jag att en måttlig mängd raps- eller olivolja, liksom majonäs, inte är något problem sålänge de inte dominerar fettintaget. Så fortsätt med majonäsen ni, 50 gram per person och dag borde väl inte vara någon katastrof? Glad

femtio
0

Hur gör ni för att få i er max fett per dag?Brer ni smör på köttet? Ps !jag är nybörjare. Har läst Skaldemans första bok ,tror jag att det var. Följer 5% kolhydratmetoden men är ändå orolig  att jag inte får i mig tillräckligt med fett.

Staffan-i-Uppsala
0

#21, jag tar generöst med creme fraishe och/eller majonäs till maten, äter mycket ost, brer gärna smör på osten. Och kanske en klick smör, okryddat eller kryddat, på köttet eller grönsakerna. Man kan också ringla på en god oliv- eller rapsolja. Och glöm inte såsen… Flört

chilisalsa
0

Kanske en egen fråga ??

Visst kryddsmör går att variera i det oändliga.

Väljer man rel. fett kött som högrev av nöt så är det 2/3 fett och 1/3 protein energimässigt.

Majonäs tycker många om för att Fetta till det.

Svarta oliver är oxå bra för att fixa upp halten.

Äggmjölk ett annat tips.

Medarbeterare på Kost

Wildrat
0

Köttfärs är fett redan det men det går också att ha i en hel del fett genom smör eller grädde i smeten, ost eller annat fett som fyllning samt steka i smör och ha på en smörklick efter stekning. Inget extra fett i form av sås behövs men kan vara trevligt.

mariannele
0

Valet av fett borde inte vara en kostnadsfråga. Mina matkostnader har sjunkit med den här kosten. Inget godis. Minskat småätande. Det märks i kassan.

savonit
0

Problemet med majonäs och rapsolja.

Vi pratade om problemet med att rapsolja finns i majonäs.

Vad vi inte pratat om var att det även finns socker i den, vilket vi vill ha bort.

Vi har löst detta genom att göra våran egen Majonäs enkelt gott, fett och inget socker.

Egen majonäs:

1 äggula

1,5 dl smällt kokosfett (Står raps olja i receptet funkar lika bra med kokos)

1 tsk vinäger

2 krm salt

½ krm pappar

½ tsk dijonsenap (Vi hoppade denna)

Använd hälst elvisp

Blanda alla ingredienser utom oljan,

när blandiningen är blandad, börjar du droppa ner oljan försiktigt lite lite åt gången och vispar som en galning, häller du i oljan för fort blir det bara en rinnande vinäger kan man säga. Men om man droppar ner den blir det majonäskonsistens.

Klart.

Smakar gott och blir väldigt Nyttig.

mizztlur
0

Den kallpressade rapsoljan har en tydlig rapssmak så gillar man inte den, vilket inte jag gör, så försvinner den automatiskt ut ur oljesortimentet. Kallpressad rapsolja i tex egenhändigt tillverkad majonäs smakar inte gott alls! Rynkar på näsan

FruFilur
0

#27 : Tack, då var det inte mej det var fel på! Jag fjäskade och köpte kallpressad rapsolja för att det ska vara nyttigare, och resultatet enligt mitt tycke var att majonäsen smakade unket.
Ska göra ett nytt försök med vanliga rapsoljan istället och se om det smakar bättre, onyttigare till trots!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Wildrat
0

#27 Nej, det är nackdelen med alla kallpressade oljor, de har mycket smak.

babybel
0

Samma med extra virgin olivolja, det smakar också konstigt om man har den som bas i majonnäs…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Viktor-88
0

#6 Mikael
Är inte Ister mer värmeresistent än smör?

savonit
0

Testa med kokosfett istället för rapsolja då, då kokosfett är nyttigare än varmpressad olja. Blir super bra, rekomenderas varmt.

AstaL
0

Det låter ju jättebra om man kan ha cocosfett i majonnäsen istället för rapsolja! Men en fråga: Hur blir den om man ställer in den i kylskåpet? Stelnar inte cocosfettet då?

savonit
0

Dubbel post kasst internet

savonit
0

Aj då hadde ingen aning om att cocosfettet kan stelna, vi har det i kylskåpet nu får återkomma med feedback

AstaL
0

Risken är att det stelnar igen när det blir kallt och blir lika hårt som det är i paketet. Man kanske kan förvara det i rumstemperatur? Fast jag vet inte hur länge det håller då.

Återkom gärna med feedback!  Det skulle ju vara bra om man kunde slippa rapsoljanGlad

savonit
0

aj då, bara efter någon timma är innehållet i burken stelt som någon sagt.

Blir då till att använda rapsolja, om man inte gör majonäs till ett mål som skall ätas innom kort.

Pasi
0

#33,35 osv - Man kan ha den i rumsvärme (rent kokosfett kräver 24 grader) och äta upp den inom ett par dagar. Själv blandar jag 3/4 kokosfett med 1/4 kallpressad raps. Det blir skitgott och håller bra koncistens i 20 grader.

Pasi
0

#12 Jag är ju ingen äkta puritan, men har sett att jag redan får stora mängder i mig genom maten jag äter, även utan att tillsätta extra via olja.

Hur som helst finns det klara indikationer på att en kost med högt intag av omega 6 är allt annat än nyttigt och troligen ökar cancerrisk och de autoimmuna sjukdomarna, för att nämna några.
Så här skriver de i en artikel - Linoleic Acid Inhibits Eicosapentaenoic Acid Incorporation from Dietary Fish Oil Supplements in Human Subjects. Cleland et al. showed that LA inhibits EPA incorporation from dietary fish oil supplements in human subjects (58). Thirty healthy male subjects were randomly allocated into one of two treatment groups. One group was on a high LA and low saturated fatty acid diet, whereas the other group was on a low LA and low saturated fat diet. The difference in the low LA and low saturated fatty acid diet was made up with monounsaturated fatty acids (olive oil). After a 3-week run-in period, the subjects consumed a fish oil supplement containing 1.6 g EPA and 0.32 g DHA per day. After four weeks of fish oil supplementation, the incorporation of EPA in neutrophil membrane phospholipids was highest in the lowest LA group, indicating that the ingestion of omega-6 fatty acids within the diet is an important determinant of EPA incorporation into neutrophil membranes.

Det finns mycket mer läsvärt i den.
Tyvärr har jag inte - "Omega-6/Omega-3 Essential Fatty Acid Ratio: The Scientific Evidence" - jag tror den kan innehålla en hel del bra referenser och information. (Om någon råkar ha den och skulle vilja låna ut den några dagar….Oskyldig)
I förordet skriver de:
"Many of the chronic conditions - cardiovascular disease, diabetes, cancer, obesity, autoimmune diseases, rheumatoid arthritis, asthma and depression-are associated with increased production of TXA2, leukotriene B4 (LTB4), IL-1Beta, IL-6, TNF, and CRP. All these factors increase by increases in omega-6 fatty acid intake, and decrease by increases in omega-3 fatty acid intake,…."