Hållbarhet på egen majonäs!
Det verkar inte finnas någon majonäs att köpa i affären utan socker, så jag får nog ta mig tiden att göra egen.
Min undran är hur lång hållbarhet är det på egen gjord majonäs, någon som vet?

I kylskåp klarar den sig några dagar. (Lukta och ev. smaka på den efter säg, 4-5 dar.)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag kan ju säga att jag har haft hemmagjord majonäs i kylen mångdubbelt längre än 4-5 dagar! Majonäs är så fett att det är svårt för bakterier att växa till snabbt. Lukt och smak är bra rikmärken. Har aldrig hört om några larmrapporter om majonäs - däremot har jag i en annan tråd varnat för att experimentera med sockerfria sill- och lax inläggningar/gravning.
Jag har min hemmagjorda majonnäs i kylen i åtminstone 3 veckor. Har aldrig råkat ut för att den blir dålig.
Om man köper så färska ägg som möjligt och har majonnäsen i kylen tror jag som Adur att den håller sig väldigt länge. Håller aldrig reda på när jag gjorde min majonnäs. Smakar den bra så är det OK.
En vän till familjen som har några hönor sa en gång att ägg kan hålla sig flera månader, kanske t.o.m. ett halvår. Men det låter litet extremt. Hos oss går majonnäsen åt snabbare än så.
#5 Ja, ägg har en fantastisk hållbarhet i sin egen smarta förpackning. Förvarade i kylen är de ätbara åtskilliga veckor - t o m månader - efter bästföredatum.
Jag hörde av en veterinär att datumgränsen på ägg är satta med hänsyn till salmonellabakteriernas tillväxt. De behöver tydligen en viss tid på sig för att växa och bli farliga. Därför bör äggen ätas inom en viss tid, om man vill minimera salmonellarisken.
Själva äggen håller dock betydligt längre än så och är man inte orolig över salmonella kan man lugnt äta flera månader gamla ägg. Men när de är knäckta och utblandade i t ex majonnäs, skulle jag nog inte spara dem riktigt så länge… 
Hur skulla ni tra att majonäs gjort på kokosfett skulle klara sig i ca rumstemperatur?
Kokosfettet i sig akall kunna klarasig i rumstemperatur i upp till 2 år.
Så frågan är resten av ingredienserna.
Finns det eventuelt något man kan tillsätta för att få högre hålbarhet?