Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2259 ggr
sandrasandra
0

Varför inte bär?

är det någon här som vet varför man inte får äta bär i atkins fas 1?

Aniara4
0

Vet inte så mycket om Atkins, men kan svara utifrån LCHF att bär innehåller ganska mycket kolhydrater. En del är bättre än andra och kan ätas i små mängder, t.ex. hallon.

andreas0
0

Antagligen för att det är för mycket kolhydrater/socker. Det är en del, även om det är mindre än i frukt.

Om man inte är helt strikt så kan man tillåta sig lite bär som efterrätt om man äter lågkolhydrat någon gång ibland, men inte för ofta, och helst inte i början, utan man kanske bör hålla sig från sådant dom första veckorna (månaderna?).

Man bör betrakta det som godis helt enkelt, något man kanske tar någon enstaka gång för att det är gott, men inte för ofta. ("riktigt" godis bör man ju inte äta alls).

Popruta
0

Som de tidgare redan sagt så har de ganska mkt kolhydrater (hallon hade tex 6 g/100g) tänkte ta det med lite grädde ikväll men ändrade mig Skrattande

Har precis börjat så kör väldigt strikt (helst inte mer än 5g kollisar om dagen), och jag vägde lite.. 3 små hallon kan jag eventuellt unna mig men då går jag över min kvot för dagen.

Så vi får se.. Är ju fredag, men ändå ;-)

sandrasandra
0

Okej.

Men jag har hållt mig till ca 15-20 gram kolhydrater/dag i en veckas tid,
och har gått ner 2.5 kg (antagligen vatten, ja)
men då borde jag antagligen kunna hålla in på något annat och äta en dl hallon kanske?

Glad

andreas0
0

#4, Du får väl testa och se hur det fungerar för dig, men skulle viktminskningen avstanna så vet du vad du ska skylla på. Tungan ute

#3, 6 gram per 100 gram låter, mycket, jag har sett 4 gram ute i affärerna på förpackningarna. Det kanske varierar.

lizaohman
0

Om har lust på hallon, så ät hallon med gott samvete. Allt under 100 kolisar per dag är LCHF. Jag tror inte på att neka sig själv det man verkligen vill ha. Och det bästa med att äta naturligt fett är att man inte har det där vrålsuget längre och att man är mätt. Äter hallon, så mycket jag vill. Tips: vispa grädden, då får man inte i sig så mycket eftersom det blir så fluffigt :)  Grädde innehåller också kolisar.

Popruta
0

#5 Jo, eldorados (köpt för länge sedan) var det enda vi hade hemma..

Så inte att rekommendera det märket då ;)

nyborjare08
0

#4 Jag tror inte att du behöver "hålla in på något annat" om du äter hallon nån gång. Ett tips är väl att inte äta dem på fastande mage om du har lätt för att få sug efter sött. Man ska tydligen kunna klara det bättre om man är mätt av protein och fett före. Men det är antagligen individuellt.

#5 Enligt fineli.fi innehåller hallon 4,1 g sockerarter/100 g. Men jag antar att sötman kan variera.

Jennix
0

Atkins är bra på det sättet att det finns strikta regler i början, för att man garanterat ska komma i ketos. Risken finns alltid att om man äter mycket mjölkprodukter och sånt med lite socker i, att man tappar lusten när man inte går ner direkt.

Jag kan också tycka att det finns en poäng med att börja strikt och sen klura ut vad man kan äta och ändå gå ner i vikt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

matsmurfen
0

#4  förmodligen inte, men det är väl rätt personligt hur man reagerar. Fuskar jag så vet jag att vågen sticker 1-2 kilo upp dagen efter och de stannar kvar minst ett par dagar… det mesta är visserligen glykogen som binder minst lika mycket vatten.

Jennix
0

#4  Som jag förstår det av Atkins böcker, så bör man hålla sig till de livsmedel han listar och inte BARA räkna att man kommer under 20 gram.

Jag antar att det är för att vissa livsmedel anses höga blodsockret för snabbt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

finntroll
0

Jag har tolkat induktionsfasen dels som en inkörning i ketos, men också en period då man bryter tidigare ätmönster och renar slaggprodukter ur kroppen. Bär kan till en början trigga sötsuget som man håller på att bryta och det kan därför vara klokt att hålla paus i början.