Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6791 ggr
Maia
0

Böcklingpastej

Den som saknar kaviaren till det kokta ägget kan med fördel testa med böcklingpastej. Det är lite lagom salt och smakar mums. Vi har testat två sorter.

Abbas Böcklingpastej i metalltub med skruvlock. Kcal 500. Protein 8,5 g. Kolhydrater 3 g. Fett 50 g. Böcklinginnehåll 30%. Innehåller även fiskrom. Smakar lite saltare, kan vara en bättre ersättning till kaviaren pga detta. Innehåller socker, vilket troligen orsakar det högre kolhydratinnehållet.

Biggans böcklingpastej i tub (à la leverpastej). Kcal 380. Protein 10 g. Kolhydrater 0,5 g. Fett 21 g. Böcklinginnehåll 46%. Smakar mer böckling. Innehåller inget socker.

/Testpatrullen i Kållered.

PS. Abbas finns på Coop och Willys. Biggans har vi hittills bara sett på Willys.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Biggans skall jag prova…det var åratal sen sist jag åt böcklingpastej!
Glutamat?

Maia
0

#1 Nej, nej ingen sådan sk*t. (Tänk att jag glömde skriva det. Mitt signum i Kållered är att vara den lilla mänskan som står och fräser vid Coops disk för kallskuret där jag slänger skinkpaket efter skinkpaket ifrån mig medan jag fräser: "Jag FATTAR inte att det måste vara FYRA nya e-nummer i den här skinkan – förutom de tre som fanns innan – bara för att den är fri från socker- och sötningsmedel!!! Ur askan i elden! Glutamat!!! Jag vill inte HA skinka med glutamat!!!")

[tillbakalutat]

Mervi
0

Böcklingpastej älskar jag, tack för tipset. Måste kolla i vår affär om de kan ha den. Biggans menar jag med det låga kolhydratsinnehållet.

Maia
0

Pasi, förresten. På Willys fanns också en korv som hette Djävelskorv (Csabai Kolbász) som innehåller griskött, späck, koksalt, paprika, kryddor och E250 (natriumnitrit). Superfet och vilken rövarsmak!

Kanske något för dig. Bilden var snarlik din Avatar Skrattande.

[tillbakalutat]

Maia
0

#3 Men om man tar femton gram av Abbas till ägget blir det mindre än 0,5 g kolhydrater… Helt acceptabelt det också, tycker jag.

[tillbakalutat]

Mervi
0

Visst är det acceptabelt. Man äter ju inte med sked precis.Flört

Pasi
0

Maia - Hm, jag har länge undrat varför de pekade på mig, sist jag var på willys, och skrek "Csabai".Obestämd

lenaj
0

Såg idag att Biggans böcklingpastej innehålle veg. margarin. Är det OK när det gäller lchf.kost?

mikaelj
0

Margarin är inte önskvärt, LCHF eller inte.  Men om du verkligen inte har ett alternativ, så ät det, men med måtta!

Lynxx
0

Man kan ju naturligtvis gå in på http://www.biggans.se/

Klicka på deras "kontakt" & fråga varför de har margarin (samt ange margarinets nackdelar) - vilket hindrar "mig" att äta dem pga detta & inte smör (som e naturligt & nyttigt) i sin pastej?!

Om fler gör så - kanske de får upp intresset?

--------

Ja har tillskrivit dem med följande:

Hej!

Varför har ni margarin i bl.a. böcklingpastejen - vilket hindrar "mig" att äta dem p.g.a. detta! Varför inte smör (som e naturligt & nyttigt)?

Tycker ni att de e bättre att jag köper konkurrentens pastej istället - eller vill ni "sabba för ABBA" genom att ta kunder från dem genom att byta ut margarinet mot smör?

Livsmedelsverkets beskrivning av margarinframställning(isch!!):

Sammanfattning:
Livsmedelsverket anger nedan hur fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering

Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Kemikalier från båttankar

Mvh NN

--------------

Kolla in deras olika recept samtidigt - t.ex:

Biggans fyllda ägghalvor

1 tsk citronmajonnäs
4 st hårdkokta ägg
2 msk Biggans böcklingpastej
1 msk klippt gräslök eller purjolök
salt+peppar

Dela äggen i halvor. Rör samman äggulorna, böcklingpastejen, citronmajonnäsen och blanda i gräslöken eller purjon. Smaka av med salt och peppar. Ställ pastejen kallt till strax innan serveringen. Spritsa pastejen i ägghalvorna och servera genast.

--------

Ekologiska produkter

Biggans har tagit fram några ekologiska alternativ i sitt sortiment - vitlökssmöret och persiljesmöret.

--------

NYHET!
Makrill-pastej

[Pennylane1]
0

fick du något svar?

Lynxx
0

Njet :-(

-----

Ah - tyckte mig minnas ngt om margarin - ser i mitt inlägg att så var fallet :-(