Sega Brownies utan mjöl.
Sega Brownies utan mjöl

12 bitar
Tid: 60 min
Utmärkt recept när du vill baka utan mjöl. Dessa gudomliga chokladbrownies är chokladmättade och inte för söta. Det är viktigt att låta dem bli lite "underbakta" så att de inte blir för smuliga.
300 g ren choklad av god kvalitet
150 g osaltat smör, tärnat
1 1/4 dl kakaopulver, siktat
4 stora sprättägg
Sötningsmedel (2 1/3 dl strösocker i orginalreceptet)
100 g pekan- eller valnötter
Florsocker för pudring
Gör så här:
1. Förvärm ugnen till 180 grader. bryt chokladen i bitar och lägg dem i en värmetålig skål tillsammans med smöret. Placera skålen över en kastrull med sjudande vatten och smält försiktigt under konstant omrörning. Lyft skålen från kastrullen och låt blandningen svalna tills den ska användas.
2. Knäck äggen i en skål och vispa kraftigt för hand eller med elvisp, Tillsätt sockret och vispa till en lätt, ljus smet som är så fluffig att den dubblats i volym.
3. Vänd med hjälp av en rostfri sked försiktigt ned chokladblandningen och därefter nötterna. Häll över smeten i en ungsform (cirka 20x25 cm, smord och klädd med bakplåtspapper) och släta till ytan.
4. Grädda i förvärmd ugn 25-30 minuter eller tills ytan börjar kännas fast men kakan fortfarande är mjuk i mitten.
5. Låt svalna i 10 minuter innan du försiktigt lyfter den ur formen. Pudra med florsocker innan den delas i 12 bitar. Servera dem varma eller rumstempererade med en stor klick crème fraiche. När de svalnat kan de förvaras i lufttät behållare och bör ätas inom 4 dagar
Dessa gillade jag iaf.. Absolut ngt för chokladsugna..
Man kan ta andra nötter med, jag hade hasselnötter.. =)

Mmmmm, så gott det verkar, det skall jag prova.
Kan man göra det utan sötningsmedel helt tror du?
Tänkte samma som du zeretki. Sötningsmedel triggar väl också insulinet, med blodsockerdipp som följd och man kastar sig över allt annat som finns att tillgå…
Ska prova att baka helt utan
Låter smaskens, passar bra att bjuda på när jag snart fyller år…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Tack för tipset! Kanske kan bli något att prova till jul.
Du kan göra dem helt utan sötningsmedel. Jag gjorde dom utan. Men vissa tycker kanske dom blir lite för starka. Och man kan ersätta sockret me sötningsmedel om man vill.. =)
Stevia kanske passar här istället för vanligt sötningsmedel.

Man kan alltid göra dem med lite mindre socker än originalreceptet och bara äta en liten bit.
Hellre en liten bit av nåt gott, nån gång ibland, än att aldrig äta nåt gott.
hur många kolhyderater blir det på detta recept :)?
För in ingredienserna i minmat så kan man se det där.

Tar ni 86%-ig eller 70%-ig choklad till receptet? Om man kör 70% så kanske man kan skippa sötningsmedlet helt, men med högre kakaohalt blir det nog lite väl bittert….
Måste kolla i minmat vad det ligger på! :-)

Lite mycket kolhydrater kanske…men man får ta en liten bit nån gång då och då :-)
#12 - Jag hade tre chokladkakor på 100g var, två av dom var 70% och en är 90% :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag tog 2st 70% och en 86% kaka, och ca 1dl hermesetas. Vilket inte gjorde nämnvärt mycket för sötman som tur är.
Var riktigt god, men väldigt mäktig! En bit räcker :)
Ska man krossa nötterna något, eller ska de vara hela ??
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

#16 jag kortade också ner tiden, 175grader i ca 15min och det var på gränsen till att dom skulle bli för torr. Men efter en natt i kylskåpet hade dom tagit ihop sig och blidde bra.
#17 Jag hackade mina hasselnötter lite granna, och minskade på mängden istället.
Men det är ju en smaksak vad man vill ha :-)

Nu har jag test..och jag kan klart rekommendera denna kaka!
Jag tog bara 200 g mörk choklad, ökade smöret till 200 g, använde krossade/malda hasselnötter och tog 2 dl sötningsmedel.
Kakan blev kanon!

Idag har jag gjort en ny sats..lite ändringar och det blev hemgjorda snickersbitar!
Följ mina ändringar men ta hälften rostade jordnötter och hälften hasselnötter. När kakan hade kommit ut ur ugnen bred jordnötssmör ovanpå. Låt stelna. Pensla till sist en lager smält mörk choklad över och skär i bitar.Lägg i kylen och låt stelna.
Bra att ha hemma när suget sätter till, men man kan nog inte göra dom för ofta…mycket svåra att sluta äta.
…i vilket steg ska man ha i kakopulvret…? Jag följde nämligen beskrivningen till punkt och pricka - och missade förstås kakopulvret - eftersom det inte står med i beskrivningen…

Jag hade i kakaon i steg 3.

#21 vilken tur att du nämnde det.. jag gör min första ggn nu, och blandade i kakaon i chokladsmeten..
hade dock bara 3 ägg hemma så jag hoppas verkligen att detta kommer att duga..
smeten var väldigt smaklig iaf!..
hade en blandad kompott av nötter.. =)
väntar nu 15 min innan jag vet hur resultatet blir..
ska överaska pojkvännen.. *nyfiken*

#20 Oooooh det lät jättegott!! Det måste jag prova nästa gång!
Jag slog till idag och gjorde en variant av detta (vi var bara fyra personer så jag ville inte göra en fullsats) och det blev riktigt trevligt!
4 portioner
75 g ren choklad av god kvalitet (jag körde med knappt hälften av Lindts apelsinchoklad och resten vanlig 70%)
38 g osaltat smör, tärnat
1 matsked kakaopulver, siktat
1 stort ägg
ca 20 gram socker och lite stevia
Utelämnade nötter och florsocker för det hade jag inte nåt, och fördelade smeten i 4 muffinsformar och hade in i ugnen… Helt perfekt att servera med vispad grädde!

åh! skönt att få ett mindre recept! tack tack!!..
stora muffinsformar eller små?
#26 : Jag hade stora muffinsformar, men med mängden det blev hade det räckt med vanliga storleken…
eftersom det inte står i receptet vart man skulle ha i kakaon så glömde jag den.. hoppas att det blir bra ändå. står i ugnen nu..
Det finns egentligen bara två ställen man kan ha kakaon: i smeten, eller ovanpå kakan. Eftersom kakao är ganska beskt (och torrt!), så tvivlar jag på att man vill ha det som puder. Dammar av kakao överallt bara man andas på kakan!

Nu har jag oxå testat receptet och det var ju en liten bit av himmelriket! T.o.m. min man tyckte om den; han som alltid vill ha en massa socker på allt. Det kanske går att omvända honom trots allt…
det är väl iofs inte oofta man pudrar med kakao på diverse grejer, och rullar tryfflar i kakao och så…
… 1.25 dl kakaopulver? Verkligen? :-)

hade glömt kakaon, och tyckte att smeten var väääldigt rinnig..
så kom jag ihåg kakaon, siktade över smeten och blandade ihop.. och kom därmet på vad kakaon fick för roll.. som mjöl !!! den blev mycket fastare efter det!!!,
men seg vet jag inte om jag fick den, gjorde i silikonformar-muffins, ska kolla ikväll vad som blev av det .. men goda och chokladiga blev dem!!!

Nån som provat utan sötningmedel? Vill inte äta det.
är det inte mycket kolhydrater i jordnötssmör?:S