OT: Om tvål
Av betydelse för det här med uttorkad hud, som tydligen är så vanligt så här års (och inte minst just nu efter några ganska kalla veckor med extra torr luft), är väl också det här med rätt "tvål-kultur"…
Råden säger inte bara att vi ska vara rejält klädda för att slippa frysa (mössa och vantar och alla plagg om möjligt i naturmaterial), utan även för att undvika att huden torkar ut. Råden säger också - för att minska risken för uttorkning - att begränsa bad, dusch, handtvätt, blött hår och slickande på läpparna. Ja, och här är det viktigt också då att även minska användningen av tvål och schampo, då ÄVEN DETTA torkar ut… Rätt SORTS tvål är väl också något att sträva efter här…
För oss män, som säkert har sämre koll än er kvinnor även på detta område (inte bara när det gäller att fetta in huden) - vad bör man veta om det här med tvålar då, som är av betydelse för att undvika uttorkning!?
Tvålen ska tydligen vara "mild", för att vara så skonsam som möjlig när det gäller uttorkning. Har läst mig till att en "mild" tvål INTE är detsamma som en tvål med ett visst pH-värde. Ja, då undrar man ju förstås vad som är innebörden av begreppet "MILD" i detta sammanhang. Har ej funnit svar på detta! Är det helt enkelt bara det att tvålen innehåller mindre andel natriumsalter!? Nästa fråga blir då - varför torkar huden ut med natriumsalter!? När man intar mycket natriumsalt via FÖDAN, ser ju kroppen till att BINDA vatten, för att återställa den ideala salt-%. Varför skulle natrium på huden, göra precis tvärtom!? Är det så att natriumet i tvålen avjoniserar natriumet på huden, och att båda därför liksom ramlar av!?
Någon på något forum menade att det här med "mild" tvål, bara är ett försäljningknep, och att man med en "mild" tvålflaska, bara bär hem mera vatten, och därför gör en sämre tvålaffär… Stämmer detta? Är det inte bättre att ta en "normalstark" tvål, men att istället ta lite mindre tvål vid använding!?
Någon? 

Lactacyd är tvålen som jag tycker bäst om för ömtålig hud, den använde jag till exempel ibland när jag bytte på barnen (oftare bara ljummet vatten), och alltid när jag märker att jag har tvättat lite för mycket (jag använder vanlig tvål också, Palmolive flytande).
Lactacyd finns bland annat på Willys och apoteket. Den är inte superbillig, men till skillnad från vanlig tvål är den sur, så att man behåller surheten i huden, och därmed också i viss mån fukten.
Vet inte varför, men vet av erfarenhet att huden blir knastertorr av tvål. Så den är numera ransonerad till att användas enbart på händerna efter toalettbesök. Olja och vatten tar annars bort i princip all smuts. I duschen kan man använda skrubbhandskar eller göra en skrubbceme av olivolja och socker om man vill grovrengöra kroppen. Honung är även det rengörande och snällt mot huden.
Shenet är en väldigt informativ webbplats för hudvårdsintresserade

Jag är nog en av dom som håller med om att ju mildare ju mera vatten. Läs gärna innehållsdeklarationen.
Själv duschar jag i grön såpa sen ett tag o använder endast olivolja vanlig kallpressad med några droppar aromolja i som lotion. Det mår jag mkt bättre av o är inte lika knastertorr längre,
Våga prova