FruFels tråd
Nu vet jag inte om jag gör riktigt rätt, men tänkte att jag kanske skulle skapa ig en tråd här och se till att alla mina funderingar hamnar just här.
Jag har ätit LCHF i knappt en vecka och det har gått över förväntan. Mår bra, har inte haft huvudvärk på hela tiden (hade konstant huvudvärk innan jag drog ner på kolhydraterna) men har två frågor till er, eller snarare är det väl två gränsfallsmatvaror som jag har svårt att hålla mig ifrån.
Det ena är mjölk. Tidigare drack jag mjölk som andra dricker kaffe och vatten och nu har jag dragit ner lite på mjöken, men känner en sådan otrolig abstinens. Har aldrig varit så mjölksugen och känner att jag skulle ge vad som helst för ett glas. "Kan" jag fortsätta dricka mjölk, om jag håller mig till standardmjölk, blandad med grädde, eller blir det för många kolisar i alla fall?
Mitt andra bryderi är Felix chilisås. Ibland gör jag en fet pastasås (som jag äter utan pasta, förstås) på crème fraîche, bacon, fem cm purjolök och två matskedar chilisås. Hur är det med chilisåsen? Skall jag försöka dra ner på den, eller gör det varken till eller från?
Jag äter knappast fakir i någon striktare mening - jag äter ganska mycket mejeriprodukter, men har skurit ned helt och hållet på pasta, ris och potatis och framförallt godis, som jag åt i stora mängder förut.
Tacksam för svar!

Mjölk ger snabbt väldigt mycket kolhydrater (10g i ett glas på 2 dl), så det beror på hur strikt du vill vara. Att du blir sugen kan mycket väl vara sockerabstinens, eller möjligen att du behöver kalcium.
Chilisåsen är förmodligen ett mindre problem i sammanhanget. Men du kan ju läsa på olika förpackningar och se om någon variant är mer kolhydratsnål än nån annan.
Det bästa är att du bestämmer dig för hur lite kolhydrater du vill äta (under 60g/dag brukar räknas som LCHF, många siktar under 20g/dag), och sen läser innantill hur mycket olika matvaror innehåller. Då ser du om exempelvis chilisåsen ryms i din "budget".
Lycka till!

Välkommen hit och lycka till med kosthållningen. Du får helt enkelt testa och se hur det funkar med mjölken.
När jag gör "pastasås" brukar jag ta nån cm tomatpuré, det räcker bra för att få smak. Tror kanske chilisåsen kommer att kännas för söt om några veckor.

Mjölk skulle jag dra ner på, för mkt kolisar för mig i alla fall. Jag tar inte mjölk i kaffe o te längre utan hellre, lite vispgrädde o en tsk kokos, allt för att hålla kolhydraterna nere. Jag tror på att det är sockret i mjölken som triggar dig att längta efter den.
Välkommen hit o Lycka till 

Du har fått bra svar så vill bara hälsa dig välkommen hit! 
Välkommen och lycka till. Som redan sagts - längtan efter mjölken kan mycket väl vara abstinens - men du bestämmer själv hur du vill göra. Det är som sagt beroende av vilken kolhydratnivå du vill ligga på.
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit. Håller med de andra, mjölken drar väldigt fort upp kolhydratmängden. Det är därför jag tar äggmjölk i mitt kaffe.
Lycka till!
Tack för svaren.
Mjölken blir det nog att jag hivar - det är nog sockerberoendet som gör att jag vill ha mjölk och det vill vi inte underhålla, så är det med det.
#2 Tack för tipset med tomatpuré! Det skall jag testa nästa gång jag gör den rätten.
Har ytterligare två frågor som jag kom på att ställa - är det någon som på rak arm (eller kan hänvisa mig någonstans där informationen finns) vet hur många kolisar det är per 100 g purjolök?
Min andra fråga lyder huruvida man kan eller bör (eller skall låta bli) en skvätt äppelcidervinäger i vattenglaset? (Har för mig att Skaldeman nämner just äppelcidervinäger i någon av böckerna Ät dig ner i vikt eller i GI-noll, men kommer inte ihåg om det var i positiva eller negativa ordalag. Har tyvärr lånat ut mina egna exemplar, så jag kan ej kika i boken själv.)
Tack så oerhört mycket för svaren och ett särskilt tack till Margareta (jag antar att du är värd för denna sida) för att Kif finns. Det är så givande att läsa andras tankar och berättelser och dessa är verkligen en inspirationskälla för mig!
#7 Purjolök innehåller 2,4g kolhydrater.
Äppelcidervinäger kan du fortsätta med om du vill. Det ska väl kanske hjälpa mot sötsug men jag vet inte, kosten hjälper utan också.
Sen tänkte jag lägga mig i angående chilisåsen. Så lite som du använder spelar nog ingen större roll. Jag använder chilisås i min köttfärssås och det funkar…
Gröna ovanjordsgrönsaker (dit purjo räknas) är alltid ok.
Numer pensionär i Nynäshamn
Usch, det här börjar bli gräsligt. Fick ett rejält sockersug igår vars intensitet har ökat markant tills idag. När jag blundar ser jag gelehallon, jag drömmer om laktrisfiskar och jag kan nästan känna lukten av punchpraliner. Jag vågar inte gå och handla, av rädsla för att bli stående en lång stund vid lösgodishyllan. Snacka om beroende, utan dess like.
Kunde emellertid inte motstå att äta en 1 x 2 cm stor chokladbit (86 %) och efter den tillsammans med ett glas vatten med äppelcidervinäger kan jag börja tänka i termer som att jag det här bara är en övergående fas. Tilläggas skall att chokladen (som blivit kvar i skafferiet eftersom jag bara tyckte att den smakade beskt tidigare och därför lät den vara) smakade gudomligt. Den smakade choklad. Det gjorde mig glad, eftersom det ändå måste tyda på att något har hänt med smaksinnet.
Nu undrar jag om jag ändå skall försöka låta bli den där chokladbiten i fortsättningen, att den på något sätt kommer att underhålla mitt sockersug. Förhoppningsvis kommer ju suget att gå över så småningom, eller åtminstone lägga sig, men skall jag ändå försöka låta bli den vid sådana här tillfällen, då kroppen uppenbarligen skriker efter socker och mitt mentala uppenbarligen inte kan fungera normalt utan den här "sockerfixen".
Andra saker som jag noterat är att jag verkligen avskyr mat. Nu äter jag bara när jag är absolut nödd och tvungen, och det blir allt svårare för mig att peta ner fettet. Jag vill kräkas när jag ser smörpaketet i kylen. Osten tittar jag inte ens åt och köttfärs har jag i stort sett förätit mig på. Ikväll funderade jag på att göra en broccoli- och bacongratäng - är det någon som har ett bra recept (sökfunktionen är inte min vän idag) så mottages det gärna.
Nu låter det säkert som om jag bara klagar, men det känns himla bra att ha fått skriva av sig motgångarna. Jag har till exempel inte haft huvudvärk under hela (så lång tid är det inte) min LCHF-tid.

Njae, nåt br recept på gratäng har jag inte eftersom jag inte klarar det där med recept, det mesta sker på en höft. Men om du steker bacon och broccoli, lägger i en form och rör ihop ägg och philadelphiaost och häller över får du nog till nåt riktigt bra. Ett annat smaskens recept är Aylas ägg & baconmuffins. Jag brukar hälla hela smeten i långpanna och kalla det för fläskpannkaka