Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1025 ggr
emilou77
0

Nybörjare! Feedback!

Hej!

Efter en massa tveksamheter vågar jag till sist prova den här dieten. Nu har jag hållit på i två dagar och vill mest kolla att jag är på rätt spår.

Jag är 27 år, 170 cm lång och väger 66 kg. Jag ska alltså inte gå ner hur mycket som helst, men ett par kilo hade suttit fint.

Jag äter inte rött kött (tidigare vegeterian) men väl kyckling och fisk.

Dag 1

Frukost

1 avokado

1 sharonfrukt (ja, jag vet… var tvungen att mjukstarta…)

macka bestående av ett par skivor ost, kalkonsalami och bregotts ekologiska.

några tomater

Lunch

4 stekta sojakorvar

2 stekta ägg

Middag

2 laxfiléer täckta med ca 150 g fetaost och ett par matskedar creme fraiche

gurka

Kvällssnack

Lite vispad grädde med kanel

Dag 2

Frukost/lunch (sovmorgon)

Ost-och-kalkonsalamimacka enligt ovan

100 g keso med lite djupfrysta hallon och valnötter

Mellanmål

Ett par skedar 45% ost

Middag

Kokospannkakorna som finns här på hemsidan. Kunde dock inte komma in på internet innan så jag chansade med måtten och det blev 1 dl kokos, 2 ägg och 2 dl vispgrädde (sjukt mätt!)

Hur låter det? Är det något markant jag missat eller tar för mycket av? Vet att jag borde äta rött kött för att göra det ultimat, men kan inte offra allt ännu.

Tack för hjälp och bra sida!

Margareta
0

Det låter jättebra för din ambitionsnivå - helt ok att starta så.

Frukosten är den som innehåller mest kolhydrater - men det gör ingenting - du kanske inte ens behöver skära ner mer.

Om du skall ändra något och vill öka mättnadskänskan skall du äta mer fett, men hittills ser det bra ut. Smälta smör över fisken tex. Ta ett tjockt lager Bregott på mackorna! Det gör inget om mackan försvinner och du bara äter smör och pålägg

Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

emilou77
0

Jaja, det är ingen macka under. Bara ost och salami med smör emellan Glad

Margareta
0

Haha - då är det redan jättebra! Det kommer att gå finfint.

Om du får sug - vilket inte är säkert - ökar du bara mängderna tills det ger sig.

Numer pensionär i Nynäshamn

emilou77
0

Tack tack! Min feta mögelost kommer väl till pass istället för en kakbit

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

profca
0

Hej!

Jag har läst och kollar runt här en del och ser att en del faktiskt har gått upp med LCHF. Eftersom din kropp verkar ligga på en rätt normalviks nivå är det inte säkert att du kommer att gå ner med en gång. Däremot kommer du att få diverse andra positiva hälsoefekter ganska snabbt.

Lycka till Glad

dufva
0

Välkommen!

Det ser överlag bra ut.

Du är inte överviktig från början så hur mycket kosten gör för din vikt återstår att se.

Hur pass känslig du är för mjölkprodukter kan bli avgörande för dig som din kost ser ut nu i allafall..

Välj alltid så feta varianter du kan komma över

Keso är väldigt magert och kan ske kan cf vara ett bättre alternativ

Du kommer i allafall säkert att märka en massa hälsovinster efterhand vilket kanske är det viktigaste..Glad

mikaelj
0

Men varför äter du inte rött kött när du äter kyckling och fisk? Vegetarianargumentet brukar ju vara att de inte äter gulliga djur, så att fisk går in.  Kycklingar är ju gulliga!  Kor är fula.

(eller tror du att det beror på den påstådda cancerrisken? i så fall kan jag lugna dig, det är charkvaror med tillsatt nitrit du skall akta dig för, inte kött-som-är-rött-först-men-grått-efter-ett-tag!)

emilou77
0

Tack för alla ord.

Och jag har inget bra argument för att inte äta rött kött när jag äter kyckling. Jag äter ofta vegetariskt fortfarande då det är det som får mig att må bäst psykiskt…