cola light?!
Är det någon fara att unna sig ETT glas cola light till maten någon gång? Vi var ute och åt igår och jag har hinkat vatten i 4 veckor så jag kände att varför ine, det är ju inga kolhydrater i den så why not?
Men jag ger mig f-n på att det är något annat jävelskap som lurar…eller hur?? haha
Man kan bli sötsugen av det också och så innehåller det aspartam tror jag. Inte så bra men samtidigt så kan det vara OK någon gång. Det får man ta ställning till själv och känna efter hur man mår av det.
Jag dricker ibland lightläsk, men inte ofta pga sötningsmedlen som inte är bra för kroppen. Nu i jul tex har jag druckit julmust light. Till vardags håller jag mig till kranvatten eller kolsyrat smaksatt vatten om jag är sugen på något annat. Har inte märkt att lightläsk påverkar viktminskning eller sötsug för mig, däremot tror jag definitivt att det är onyttigt. Vad man utsätter sin kropp för måste ju vara upp till var och en själv.
Kolla in den här sidan vad Aspartam gör med råttor… Dock har jag ingen aning om vilken dos råttorna fick i sig, det står där på sidan någonstans, men jag har inte brytt mig om att bedöma om det är extremt högre än det människor får i sig i läsken.
Men jag har gjort bedömningen att jag vill låta bli sötningsmedel i allmänhet i alla fall… 

Lightdrycker med aspartam eller annat konstgjort sötningsmedel är inte bra för den som funderar i blodsockertermer. De höjer alltså blodsockerhalten ibland/ofta. Det här gäller också för godis med sockerersättningsmedel. Det kan därför också påverka vikten.
Eftersom jag är diabetiker har jag testat min bs-halt efter en ask Läkerol eller en Cola Light och ibland har det gett utslag och ibland inte. Men efter att ha sett den här effekten några gånger, undviker jag absolut produkter med sockerersättning.
Men för en ickediabetiker är det säkert gott ibland även om det är onyttigt och om man inte behöver vara strikt, så ….
//Karin
Angående tumörer och liknande har jag hört att de tester som är gjorda på råttor innebär extremt höga nivåer, min dietist på Sahlgrenska sa att det som vi får i oss på ett helt år ges till en råtta dagligen. Men jag har inga referenser, så du får ta det med en nypa salt.
Min dietist sa också att det finns nyare studier som visar att sötningsmedel kan stimulera sötsuget. Och det är ju inte så bra, så där får man ju känna själv hur sugen man blir på annat med riktigt socker i.
Hon sa också att det finns studier som visar att friska icke-diabetiker kan få ett insulinpåslag när de dricker light-dricka. Man har mätt insulinnivåerna i kroppen och sett detta. Tydligen uppfattar kroppen den söta smaken som att det är läge att producera insulin. Detta leder till att blodsockret sjunker och därför blir man hungrig och sötsugen. För en typ 1-diabetiker däremot fungerar det ju inte så, eftersom man då inte har någon egen insulinproduktion. Det är ju då inte möjligt för kroppen att producera insulin. Därför är det heller inte rimligt att en typ 1-diabetiker går upp i vikt av light-dricka, även om det skulle kunna vara möjligt för en frisk.
Jag själv dricker light-dricka eftersom min personliga upplevelse är att det för mig tillfredsställer det sötsug jag har. Min tanke är såklart att med tiden minska detta, men just nu är det det "enda söta" jag tillåter mig att inta. Men så är jag typ 1:a också så jag behöver inte oroa mig för ett eventuellt insulinpåslag.
Att unna sig en light-dricka någon gång när man är på restaurang kan ju knappast spela någon roll, för som jag fattar det så är det inget du dricker till vardags.
De läkare jag har talat med har gett mig flera exempel på människor som gått upp mycket i vikt eller inte gått ner pga sötningsmedel, också har jag hört dietister som varnar för det.
Själv har jag fått ångest och PMS-liknande humörsvängningar av det, samt huvudvärk, så jag håller mig undan sötningsmedel…
Stevia är väl det enda jag inte märkt nåt av, men jag vet inte varför.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag anser nog att jag personligen hellre skulle äta ett sötningsmedel (i måttlig mängd) som är beprövat och testat än en ört. Bara för att det är naturligt förekommande så innebär det inte alls att det är ofarligt. De farligaste gifterna vi känner kommer faktiskt från naturen.
För mig personligen så har jag inte märkt att jag har svårt att gå ner i vikt när jag samtidigt konsumerar sucralos eller aspartam.
Läste någon annanstans att någon påstod att sötningsmedel är förbjudet i Japan. Det är inte sant, tvärt om så har de fler ganska raffinerade versioner av sötningsmedel t ex Trehalose vilket används ganska ymnigt.
Sucralos bryts ned ganska fort i sediment - dock endast begränsat i våra reningsverk.
Jag vet flera som påstår att light ger mer hungerkänslor än vanlig läsk. Dricker själv aldrig aspartam dycker.
# 3 - ska aldrig dricka light mer - och framför allt inte ge mina barn det. Vi har som tur är aldrig druckit mycket av vare sig vanlig läsk eller lightläsk, men det här spär ju verkligen på min uppfattning om sötningsmedel. Stackars råttor…

jag dricker inte heller sötdricka. fast det är väl mest för tändernas skulle kanske…
däremot dricker jag mycket kolsyrat vatten som Loka och Ramlösa. men är det någon som vet om det är några kolhydrater i det? alltså jag tänker mig att det inte skulle vara det… men man slutar ju aldrig förvånas vad man kan hitta i innehållsförteckningar…
#8 Lightdricka ger mer hungerskänslor eftersom en frisk persons blodsocker sannolikt sjunker av detta. Vanlig dricka däremot som är sockersötad höjer blodsockret kraftigt pga det enorma sockerinnehållet, därför upplever man mättnad istället. (10g kh/100g i CocaCola, 15g kh/100 g Fanta). Därmed inte sagt att sockersötad dryck är bättre, om man tillfredsställer eventuella hungerskänslor av lightdryck med t ex kött och ost så är kanske inte så stor fara skedd?
#10 De jag har kollat på har inte haft några kh i sig. Däremot kan det ändå skada tänderna, vad jag har förstått i alla fall. Kolsyran har lågt pH och det orsakar en frätning på tänderna som inte ger karies, men däremot erosionsskador (som i sig ökar risken för karies). Så ska man vara helt korrekt borde man väl undvika all kolsyrad dryck (vilket jag inte klarar av för egen del…) Älskar Pepsi Max…

#11 what… nej.. är det sant. jag trodde det var kombinationen socker-kolsyra som frätte (?:) på tänderna! ojdå… :/
11, va?! Jag trodde det var citronsyran i läsk/lightläsk som gjorde det.. då kan man inte dricka ramlösa heller då. :(

Missaz - fick en soda streamer i julklapp och tyckte det var superbra för jag är hooked på lightläsk, men du skriver att du ibland dricker smaksatt vatten. Hur är de med tillsatserna till soda streamer? Är det inte massa aspartam och strunt i dem?
#14 Hmm… vet faktiskt inte hur det är med tillsatserna som bara ska göra vattnet smaksatt som typ ramlösa och loka… Men man kan ju pressa i lite naturlig smak när man har en soda stramer; lite citron, lite apelsin…
Annars måste det väl stå på förpackningarna, det SKA det göra.

Låter bra! Ska prova lime :-)
#11 Du säger:
"Lightdricka ger mer hungerskänslor eftersom en frisk persons blodsocker sannolikt sjunker av detta. Vanlig dricka däremot som är sockersötad höjer blodsockret kraftigt pga det enorma sockerinnehållet, därför upplever man mättnad istället. (10g kh/100g i CocaCola, 15g kh/100 g Fanta). Därmed inte sagt att sockersötad dryck är bättre, om man tillfredsställer eventuella hungerskänslor av lightdryck med t ex kött och ost så är kanske inte så stor fara skedd?"
Kan du förklara för mig vad du menar. Jag trodde att lightdricka gav blodsockerhöjning precis som vanliga kolhydrater (socker) gör. Förstår inte vad du menar att ¨blodsockernivån sjuker för friska personer. Har jag förstått dig fel?
#10 Det är inga kolhydrater i Loka och Ramlösa, däremot ska man inte dricka så mycket Ramlösa som innehåller en hel del fluor. Fluor ger starka men sköra tänder och kan skada sköldkörteln bland annat. Googla för mer info.
#11 Kolsyra sänker inte pH särskilt mycket men det är dock en syra och allt surt fräter på tänderna. Men äter man LCHF och har en normalt fungerande mun är det nog ingen fara, frukt och andra söta saker är värre.
#18 VA?! min tandläkare säger vi ska använda mera fluor, skulle tandläkaren ha fel? Vi har för dåligt med fluor i vårt vatten och då ska man ha mer säger han ??
#19 Ja han har fel. Fluor är eg ett gift men industrin har lyckats indoktinera våra tandläkare (och alla andra) att tro att det är nyttigt. Googla och läs, det är inte bara myten om att fett är farligt som finns…
#20 men jag undrar jag…. mina tänder har blivit bättre

#14 - smakerna som följde med vår soda-streamer innehåller BÅDE socker och aspartam + x-antal E-medel säkert! 
Vägrar använda, tillsätter lite lime och citron istället och det blir jättegott! Dricker så lite av det numera, så jag tror inte mina tänder lider av det..
Fluor har viss nytta för emaljen, men tar å andra sidan gärna jodets plats vid tillverkning av ämnesomsättningshormoner.
Till hemkolsyrat vatten blir det jättegott med några frysta tinade mosade hallon i flaskan. Det är nåt annat än den artificiella hallonsmaken i köpevattnet det…
Sedan finns det flera olika köpesmaksättare nu som det inte är socker/sötningsmedel i, men det är ju bättre med riktiga smaksättningar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#10 I vanligt Loka/Ramlösa är det inga kolhydrater. Men var observant på vad det står på flaskan. Det finns någon variant på mineralvatten som heter "loka Plus" (tror jag, i alla fall är det Plus på slutet) där det de plussat på med är
Vilket jag upptäckte i somras.
Bonaqua är samma sak.
Bonaqua - "gott vatten" - jo, kyss mig!
Fabricati diem, pvnc!