Kalorier?
Har funderat ett litet tag nu och har inte riktigt hittat nått svar så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Hur är det med kalorier, har ni koll, tex nån maxgräns eller struntar ni i det.
Idag har jag tex ätit 3000 cal, är det mycket?
jag har ca: 7-10 kg övervikt som jag vill bli av med.
Helt enkelt, hur gör ni med kalorierna?

Usch ja, jag har också nojja för kalorierna, så kan tyvärr inte ge ngt svar..
Men jag hoppas du får ett =)
Räkna inte kalorier.
Äter man mestadels kolhydrater kommer blodsockret att spela spratt med en och det hjälper inte längre [lika mycket] att äta mer mat, eftersom man blir hungrig ungefär lika snabbt ändå.
Ät dig ohungrig på naturligt fullfet mat, lägg till creme fraiche, smör, etc om det behövs. När du äter mestadels fett och protein kommer du bara att hålla dig mätt längre om du äter mycket. Blodsockret regleras som det är tänkt att göras. Det kommer alltså dröja längre tid tills nästa måltid, istället. Dessutom är det fantastiskt svårt att överäta fet mat utan socker till. Du blir först nöjd, mätt och sedan illamående.
Jag kollar kalorierna ibland, för nöjes skull, även om jag inte begränsar dem.
Första månaden räknade jag dock varje dag på MinMat. Jag var väldigt hungrig och åt mycket mer än vad jag "borde" - och gick fort ner i vikt.
Då kunde jag äta upp till 3000 kcal på en dag, vilket får räknas som ganska ordentligt för en tämligen stillasittande kvinna… Men så länge jag höll fettandelen högt, gärna runt 80%, krympte jag, oavsett kalorimängd.
Nu för tiden orkar jag sällan äta mer än 1500 kcal på en dag. 
Tack igen mikaelj!
Numer pensionär i Nynäshamn