Cocosa!
idag cyklade jag förbi hälsokosten och köpte en burk cocosa. jag frågade dem i butiken vilket det bästa sättet var att få i sig detta fett, fick då ett smoothie-tips…..vilket kanske inte känns så aktuellt.
hur får ni i er erat kokosfett?
Häller ca en matsked i grönt te, 1-2ggr/dag.
Tar det i kaffet, har du köpt sånt med smak är det verkligen jättegott med kaffe, grädde och kokosfett! Är det utan smak funkar det också, känns bara lite fett.
Tar det i kaffet, gärna med cocossmak.
#0 Om du söker på kokosfett/kokosolja kommer du att hitta många trådar med tips om hur det kan användas.

ja va bra! tack ska ni ha!

Jag gjorde en sån där smootihie och de var ingen hit måste jag ju säga. Sjävla fettet blev inte så finfördelat. Så jag smälter i vattenbad, ca 150 gr åt gången o bryter i 30 gr 70 % choklad. Tar lite då o då. Himla gott.
Jag drick varken kaffe eller te så jag hade inte mycke annat val. Vägrar steka i så dyra grejor 
Jag har en burk smaksatt cocosa som jag inte använt utöver som någon tesked då och då som mellanmål. Med lite vilja kanske man kan blanda ihop det med sin yoghurt.
Annars använder jag numera enbart kokosfett (silverpaketet) för all stekt mat, särskilt äggröra som suger åt sig fett.

Jag kan ta mig en tesked då och då och suga på bara så där. Trodde det skulle vara läskigt att äta rent fett, men i synnerhet Cocosa med smak tycker jag faktiskt är riktigt gott!
I kaffet är också bra.
Jag tar i teet, modern i kaffet.
Och vi är mätta hela dan!!!!!!
Använder cocousa i äggmjölken, men var försiktig! Man blir lätt lös i magen om man äter mer än en msk/dagen.
Jag äter med sked (liten) rakt ur burken. Faktiskt gott! Skulle gärna bli lite lös i magen, men det har inte hänt.
En medlem på Dr Dahlqvists blogg varnade för att mjölk/grädde i kaffet tillsammans med kokosolja skulle störa processen (viktminskning främst, tror jag). Någon som hört/läst om detta?
Rekommenderar grönt te med vaniljsmak eller kaffe med vaniljsmak (Kahls är godast) - det "gifter" sig väldigt bra med kokossmak.

Här har det inte heller hänt något med min mage trots att jag har 1 msk cocosa i mitt the eller kaffe varjr dag inte kul att vara hård.
#13 Då tycker jag att du ska prova att ta mer per dag. 1 msk har ingen lösande effekt på mig, 2-3 msk minst måste nog till. Hoppas du får fart på det!
Kan man använda det silvriga kokosfettet?
Ja. Utmärkt för stekning/fritering då det tål högre temperatur än oljor och smör. Bara ister tål högre temp.

#15 Jag använder silverpaketet till att steka i och som hudkräm. Däremot är jag inte helt övertygad om att det är lika nyttigt som kallpressat extra virgin (mindre försiktigt behandlat), så jag tar det inte extra som tillskott - dessutom är det inte alls lika gott!
Instämmer med mikaelj! Har börjat använda det silvriga paketet till stekning och vilken hit det är!
Jag använder ca 60/40 kokosfett/smör när jag steker. Inget fastnar i pannan längre!!! Smöret har jag nästan bara för den goda smakens skull. 
Sen att 500 g kokosfett kostar 16.- och smör 25.- för samma mängd gör inte saken sämre….
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag har alltig kokosfett i kaffet, det där med smak och nu de senaste dagarna innan pengapåfyllningen kom tog det slut
… Men idag ska jag åka och köpa nytt
.
Jag har letat efter billigare varianter på nätet men har inte hittat något bra, finns det någon som vet?
Elin
#16 Mikaelj..du skrev fritering i kokosfett,
"Får"man äta friterad mat?
Ingela

#20 Man kan förstås inte använda mjölig frityrsmet, men att fritera kött och annan bra mat som det är i hett kokosfett går ju utmärkt. Däremot ska man inte fritera i andra vegetabiliska oljor eftersom de inte tål värmen.
Jag brukar fritera ost! Kokosfett i botten på en teflonkastrull/panna och en tjock skiva ost. Knaprigt och helt fantastiskt.

#14 tack för tipset ska prova med mer i the och kaffe
Tack Mikaelj.
Nu vet jag vad jag ska göra på fredag kväll,
fritera camenbert och persilja så himla gott.
Har du mer tips på friterad mat,så välkomnar jag det.
Ingela
Cocosa extra virign från gymgrossisten 500g 145 kr, är det detta fettet vi skall äta?
/Maria
Eller silverpaketet i mataffären, 16 kr för 500g.
Har härodagen fått hem en burk cocosa utan smak och provat att sätta en tesked i varmt vatten, inga problem att dricka men får konstig hjärtverksamhet efteråt, vad kan det bero på?
Det blev väl ordentlig sprutt på dig förstås:) Ibland kan man känna sig jättevarm också. Kokosolja ökar på metabolismen. Läs lite mer här:
Ja, jag läste där och såg att blodtrycket höjs också kanske inte så bra när man har kunnat sluta med blodtrycksmedicinerna.
Hej
Läste att det silverpaketet innehåller transfetter som tillkommit när man processat det. Jag avstår alltså tills jag känner mig säker.
Du läste fel. Bra va?
(transfetter är industriellt härdade fleromättade, dvs mjuka, fetter. kokosfett innehåller nästan enbart mättat -- alltså redan hårt -- fett.)
"Fett och olja - det stora missförståndet" (intressant om lite blandat)
#30 Det finns inga transfetter i silverpakeret. Transfetter bildas när man härdar vegetabiliska oljor för att de ska vara fasta i rumstemperatur, kokosfett är fast i rumstemp och behöver inte härdas.
Däremot kan jag hålla med om att processen lämnar en del att önska men att välja mellan det billiga i silverpaketet och det dyra på hälsokosten är som att välja mellan vanligt och ekologisk smör. Det är samma fett men det ekologiska är troligtvis lite bättre för både miljön och kroppen.
Nja, inte läste jag väl fel - det står transfettsyror och då hoppade jag till. Inte vet jag om nedanstående är korrekt. Det är hämtat från Bodystore och dom vill ju också sälja. jag blir snurrig.
http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A4874
3) Vad är skillnaden mellan kokosfettet i matbutiken och Cocosa produkterna? Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kommer därför att innehålla transfettsyror och andra "onormala" fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga kokosfettblocken som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror. Cocosa produkterna har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt raffinerade utan kemiska tillsatser, är inte härdade och innehåller inga transfetter. Se Fettsyramönster
#33 Det där är (troligtvis, förhoppningsvis?) propaganda för att få sälja det dyrare fettet. Jag har skrivit till Unilever och frågat om kokosfettet extraheras med lösningsmedel och enligt dem så gör de inte så utan de pressar det mekaniskt precis som det dyrare fettet. Däremot görs det på copra som kan ha legat länge ev bismak av detta försvinner ju i raffineringen.
Jag tror iaf att det är som att välja mellan vanligt och ekologiskt smör. Vi kan ju inte kolla nånting, bara lita på vad försäljarna och tillverkarna säjer.

Har köpt en burk Cocosa för att steka i, men jag tycker det luktar tvål om det när det smälter?!?
Datumet är ok, det har jag kollat.. Är det bara jag som tycker det eller känner ni igen det? Har svårt att tänka mig det i te tex, om det blir att smaka tvål?? Fast maten smakar inget förståss.. Kanske värt att testa för att få igång magen lite bättre?
Har använt cocosfett som "nödproviant" när jag varit ute och åkt, så jag inte ska anfalla lussebullar, pepparkakor o dyl när jag kommit fram….
Fungerar kanon, läpparna blir så mjuka o lena
dessutom…

Jag skulle inte steka i det dyra Cocosa-fettet, till det duger silverpaketet bra. Däremot tar jag mig ett par skedar Cocosa med smak varje dag, i eller utanför kaffet - mums!

Ok, burken var inte sååå dyr ändå tyckte jag? Men som sagt det är aromen när jag steker som jag funderar på… Kanske borde testa i te och se om det också luktar tvål
Skulle det smaka kokos skulle det nog vara lättare tror jag..

Jag hittade ett jättebra kokosfett på Life Hälsokost
Det är ett ekologiskt, kallpressat och luktfritt kokosfett som fungerar till stekning bakning och som hudlotion! :)
och i tet eller kaffet då givetvis
500ml för ca100 kronor.

Helium - vad heter det? Låter som det jag köpt, dvs Cocosa (se #35)? Priset stämmer med vad jag betalade (fast jag använde €
). Har du testat att steka i det? Jag vet inte varför, men jag tycker det luktar tvål?! 

#40 det är producerat av Omega&More
och heter "Biologische kokosolie" ….
Tja, det luktar kanske…. tvål? haha, nej… jag vet inte om det luktar något särskilt faktiskt. Men jag har provat att steka i det och det gick bra! 
jag tyckter att det är extraschysst att det är ekologiskt.

Helium - mitt luktar egentligen inget när det är i burken, utan först när det blir varmt i stekpannan… Tror inte vi har samma sort i alla fall då 
ett tips om den som vill ha den billigare cocosoljan och heller inte handla dyrt på hälsokost är att gå till en asiatisk affär där de säljer oljan på flaska.jag har köpt den som inte smakar något .250 ml för 30 kronor istället för på hälsokost där den kostar 90 kr för samma mängd.funderar också på om man verkligen törs använda den där vanliga i silverpaketet?det vore ju egentligen enklast.
Jag använder alltid silverpaketet. Billigt, smak o luktfritt.
Tycker att 250 ml för 30 spänn är lite dyrt…Dyrare än smör då, juh…
Är faktiskt väldigt nöjd med det vanligaste vanliga i livsmedelsaffären..