Mejeriprodukter??
Är det någon mer än mig som stannar i viktnedgången och känner sig uppblåst när jag äter för mycket yoghurt, grädde och dricker mjölk?
Trodde man kunde käka grädde och yoghurt till frukost, men allt bara stannade upp och ajg till och med nästan ökade :S
God Fortsättning
De som tål mejerier, oavsett om vi pratar viktminskning eller magen, kan äta som de vill, de som inte gör det får ta konskevenserna eller dra ner på det.
Det skrivs ganska mycket om det här i trådarna, bläddra runt i avdelningarna så ser du.
Alla är olika så vad någon kan äta betyder inte att alla kan äta det. Det har visat sig att ganska många är känsliga för mjölkprodukter och går upp i vikt av mycket såna. Tydligen är det mjölkproteinet som spökar så det hjälper inte att byta ut mot ost heller. Ät ägg och bacon till frukost istället och ha äggmjölk i kaffet/teet.
Mjölken kan du skippa med en gång. Jag är mycket känslig mot mjölksockret och äter ingen yoghurt eller grädde.
Däremot kan jag äta hård fet ost utan problem, ger ingen viktstopp. Blir bara lite hård i magen av den.
Jag kan äta ost utan problem, det gjorde jag innan och rasade, det var när jag fick för mig att käka hallon och grädde som en liten efterrätt som allt bara stannade. Hallon har bara 5 gram kollisar per 100g så jag trodde jag fick.
Sen åt jag också Turkisk yoghurt med grädde i, inte bra det heller. Så lägga ner mjölkprodukter lr?

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Känner mig kanske lite lättad över att jag hittade denna tråd.
I jul har jag dock syndat. Men innan dess känns det inte som jag gått ner som jag borde förtjänat. Motioneraar 4 dagar i veckan i snitt. Men jag tror jag får bli bättre på att hålla koll på mejeriprodukter.
Mitt förslag till dig, skippa mejeriprodukterna och se om det är dem som spökar, för när jag åt ägg och bacon till frukost och gjorde goda gratänger till lunch och kvällsmat så rasade jag 4 kg på 2 veckor, jag var överlycklig. Sen la jag till hallon och grädde som mitt godis och stannade upp helt. Ska nog erkänna att 3 glas must har åkt ner i magen, men det borde inte stanna upp det så otroligt som det gjort.
Provade också att unna mig lite äpple, vilket jag gjorde när jag blivit matförgiftad och inte fick i mig någon mat. Inte bra det heller. Så mitt råd ur min erfarenhet. Skippa frukt, yoghurt och fööör mycket mejeri. Grädde är ok att ha i mat. Men inte att äta endast
Många har upptäckt att kokt grädde inte hindrar viktnedgång men rå grädde stoppar, alltså de kan använda grädde till sås och gratäng utan problem men inte vispad till efterrätt.
# 7 Jasså? Där har vi svaret till varför det blivit som det blivit kanske….jag älskar hallon och när jag hörde att jag kunde äta det till grädde så vart det mitt favvis. Men stopp på vågen :(

Ska verkligen prova det då, att skippa grädden. Hörde att vissa till och med får räkna kallorier. (Det trodde jag var själva höjdpunkten, att slippa det!!) Men jag ska först prova att ta bort mejeriprodukterna. Kanske ha lite grädde i såsen…
Förresten..jag har ju haft grädde i kaffet nu. Måste ha nått annat, förslag??
Rå grädde kan man inte köpa i Sverige, den är alltid kokt (pastöriserad).
Kan tänkas att det blir lite mindre mängder grädde per sittning när den inte är huvudnumret utan ingår i en större rätt?
#10 Jag menade rå som i direkt från paketet
…
#9 Du kan alltid testa äggmjölken jag länkat till i #2.
Vanlig vispgrädde kokas inte, den värms till 72-74 grader, innan den snabbt kyls igen. Högpastöriserad grädde hettas upp till 105-110 grader och jag antar att den då nått kokpunkten. Detta görs för att öka hållbarheten.

Nu har jag en lite dum fråga (men jag tänker ställa den ändå). Jag kan ju inte ha mjölk eller vispgrädde i kaffet, men i fall nu vissa klarar av att använda sig av t ex vispgrädde när den är kokt, så skulle jag kanske kunna koka den lite innan. Vet några äldre personer som jag besökt genom jobbet. De värmer alltid sin mjölk innan de häller i det i kaffet….
Hade så gärna velat hittat en bra lösning - utan att göra äggmjölk…snälla svara om jag e helt ute o cyklar!!

Nu har jag en lite dum fråga (men jag tänker ställa den ändå). Jag kan ju inte ha mjölk eller vispgrädde i kaffet, men i fall nu vissa klarar av att använda sig av t ex vispgrädde när den är kokt, så skulle jag kanske kunna koka den lite innan. Vet några äldre personer som jag besökt genom jobbet. De värmer alltid sin mjölk innan de häller i det i kaffet….
Hade så gärna velat hittat en bra lösning - utan att göra äggmjölk…snälla svara om jag e helt ute o cyklar!!
#14 Prova. Den enda som kan svara är du själv.

Jag undrar också över detta med grädde. Att grädde, mjölk och cf kan stoppa viktnedgång har jag förstått när jag kollat runt här inne men undrar om det blir skillnad när man kokat grädden i t.ex. en sås. Är det någon som vet? Är lite trött på bea-sås och utan grädde blir det så tråkigt.
#14 Jämfört med den värmebehandling mjölk normalt utsatts för vid pastörisering så bör inte en snabb uppvärmning till 70-80C innan tillsats till kaffe ha någon större betydelse om jag får gissa.
Uppvärmning av mjölk kan trol ha följande kemiska effekter:
Över 65C börjar vassleproteinerna i mjölk påverkas och dessa kan denatureras. Däremot så påverkas inte caseinet (som är huvudproteinet i mjölk) men det kan däremot binda till "un-coiled" vassleprotein. Det händer mao något med proteinerna när man värmer under en längre period.
Över 100C kan laktos karamelliseras och man kan få en brunaktig färg och en viss bismak.
Är det någon skillnad mellan om du tål UHT behandlad eller pastöriserad produkt?

#17 Vet faktiskt inte riktigt vad du menar med UHT behandlad prpdukt?
Om jag förstår dig rätt så tror du inte det är någon skillnad på att värma produkterna?
#16 jag är också trött på bearneisås, hade underlättat så i fall man kunnat använda grädde i såser i alal fall..
Kokt eller inte handlar nog bara om att grädde i sås mättar bättre än grädde vispad som efterrätt gör…
UHT-mjölk (eller grädde men det finns nästan inte i sverige) är den mjölk som finns att köpa på Tetra-Brick och som har förlängd hållbarhet. Tidigare kallades den ibland (på västkusten) för seglarmjölk. Den har utsatts för en annan värmebehandling (kortare men mycket högre temperatur) och om jag minns rätt från vad jag läst så är proteinsammansättningen något annorlunda jämfört med vanlig "färsk" mjölk.
Jag är osäker på om värmningen av mjölken har någon betydelse men det beror naturligtvis på hur kraftig den är och vad du reagerar mot. Man skall ju betänka att både mjölk och grädde redan är värmebehandlade vid inköp.
Vad gäller grädden så påverkas trol fettets fördelning miceller/fritt av kokning men jag tror inte att det har någon betydelse för kroppens förmåga att tillgodogöra sig energin - iallafall inte till det sämre? Vet dock inte.

Har aldrig provat UHT-mjölk. Det alldra bästa vore att avstå från mejeriprodukter helt och hållet. Får nog göra det…för jag går verkligen inte ner när jag använder dem…man tröttnar ju snart på det..
#19 För någon vecka sedan åt jag lite vispad grädde i samband med en efterrätt och jag tyckte att grädden kändes så mäktig…men det kansek är olika hur vi tycker…men klart det är mäktigt..

Jag tycker att grädde utan socker är jättemäktigt, man orkar inte mkt av det ialf, inte jag..

#22 nä för mig så känns grädde väldigt mäktigt, det är ju knappast så man äter väldigt mycket av det i alla fall…håller med..
Måste bara skriva en sak som jag kom på. I stället för vanlig fjölk skulle det kanske kunna gå med pulver mjölk (finns på påse..) Är det någon som vet i fall det skulle vara skillnad?

#22 nä för mig så känns grädde väldigt mäktigt, det är ju knappast så man äter väldigt mycket av det i alla fall…håller med..
Måste bara skriva en sak som jag kom på. I stället för vanlig fjölk skulle det kanske kunna gå med pulver mjölk (finns på påse..) Är det någon som vet i fall det skulle vara skillnad?