Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1096 ggr
Penna
0

Vitaminerna då?

Hej,

har ätit LCHF några dagar och det fungerar perfekt. Men eftersom kolhydratsmängden ska vara liten måste man vara försiktig så det inte slinker ner för mycket grönsaker, som jag alltid lärt mig att äta mycket av för att det är nyttigt. Kan man inte få vitaminbrist eftersom man äter så lite grönsaker och frukt? Kan man ta en c-vitaminbrus istället?

Maia
0

Det är en myt att vitaminer bara skulle finnas i frukt och grönsaker. Det är mer vitaminer och mineraler i ägg än det är i t.ex. äpple eller apelsin. Det enda du egentligen skulle behöva tillägga är något för c-vitamin och då räcker det med 40 gram röd eller gul paprika om dagen. Och det är en liten bit, det.

Om du inte äter mycket inälvsmat kan du behöva lägga till lite kalium också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Äter du leverpastej behöver du inte paprikan heller.

Ulf-S
0

Frukt innehåller inte många nyttigheter… Grönsaker är mycket nyttigare och innehåller ofta rejält mycket mindre kolhydrater.

Hur mycket eller lite grönsaker du kan äta beror mest på vilken nivå du vill lägga dig. Jag har inga begränsningar vad gäller grönsaker, äter det jag är sugen på helt enkelt. Det funkar alldeles utmärkt, men vill man verkligen hålla ned kolhydratintaget maximalt blir det förstås inte så mycket utrymme att spela på…