Nu kommer stevia...
…iaf i USA. FDA har godkänt Stevia som sötningsmedel i livsmedel och det kommer börja säljas nu i år. Livin la vida low-carb skriver om det här och här är en länk till lite reklam för Truvia som ett av steviapreparaten kallas komersiellt. Undrar när det kommer hit?

Nu väntar vi bara på att pepsi skall börja använda det….då blir det även godkänt i Sverige.

Har jag fattat fel? Trodde att Stevia, trots 0 kolhydrater ändå stimulerade till insulinpåslag…

Den söta smaken anses kunna höja insulinet, men det verkar inte vara fastslagen fakta utan mest bygga på spekulationer….än så länge.
Borde väl kunna mätas upp rätt enkelt.
#2 Alla sötningsmedel (naturliga som onaturliga) kan för vissa ge problem. Jimmy Moore (känd low-carbare i USA) upptäckte att han började gå upp i vikt och lösningen var att ta bort allt som överhuvudtaget smakade sött, alltså även sötningsmedel med 0 kolhydrater.
Men är det någon som använt stevia här? Jag köpte en burk på hälsokost. Ett grönt pulver var det. Det skulle vara 300 gånger sötare än socker sa kvinnan bakom disken. Och man skulle kunna baka av den. När jag kom hem tänkte jag baka en kladdkaka med stevian, jag provade med väldigt lite först och smakade smeten, det smakade inte alls sött, fortsatte tills jatg haft i 4 tsk men ingen skillnad. Jag tog lite steviapulver på fingret och smakade och det var MILT sött. Mycket mildare än strösocker. Så jag fick tillslut ta vanligt socker i kakan och ge bort den. Var det något fel på stevian jag köpte? Blir lite dyrt om man måste ta så stor mängd för att få lite sötma
#6 Jag har använt Stevia, ett vitt pulver. Det är nog bara det vita pulvret som är 300ggr sötare än socker, tar man rent sånt är det äckligt sött. Men det sötar inte direkt som socker så att använda det till bakning och tro att det ska smaka som förut går nog inte. Jag använder litegrann när jag äter yoghurt eller lite i vispad grädde men det är allt. Skulle jag ha sötningsmedel i nånting jag bakar så skulle jag köpa Sukrin istället. Liknar socker men är inte lika sött.