Frukt?
Jag läser att de flesta av er utesluter frukt. Är det endast pga av fruktsockret eller finns det andra orsaker?
Mår sjäv bra av frukt (solmogen sådan, vilket knappast existerar i Sverige, den här årstiden) och har alltid gått ner i vikt i rasande takt när jag äter mycket frukt (kan äta 2-3 kg om dagen) bara jag inte äter bullar,kakor, chips osv.
Frukt innehåller mycket socker = kolhydrater och triggar sötbehovet. Den frukt som finns idag är förädlad och liknar inte den frukt människan åt en gång i tiden. Dr Dahlqvist sa något som var ungefär såhär: "apelsin är bara vatten med en massa socker och en och annan kringsimmande C- vitamin". Men visst, för vissa fungerar det med en del kolhydrater och vissa tål frukt utan att bli triggade. Många vittnar om att äpplen känns bra att äta t ex. Jag kan själv, trots sockerberoendet, faktiskt ta ett halvt äpple ibland utan att bli triggad. Men så är våra äpplen inte särskilt söta heller :) Allt som funkar för dig, Ladonna, är ju okey!!
Tja, jag tror att det är mest för det totala sockerinnehållet (glukos, fruktos, sackaros). Frukt är ju väldigt kolhydratrikt, och innehåller inte så mycket nyttigt förutom c-vitamin. Okej, det är förstås skillnad på frukt och frukt. Johanna Söderlund har skrivit lite bra (som alltid) inlägg på sin blogg om det.
Personligen har jag inte uteslutit frukt, det är bara det att när jag uteslutit de flesta andra kolhydrater så blir jag inte sugen på frukt… Fast jag äter ibland till efterrätt, särskilt om sonen lämnar lite av sin efterrättsfrukt.
Jag tror också att det är mycket viktigare att utesluta raffinerade kolhydrater. Hel frukt innehåller ju i allmänhet en del fibrer och blodsockret höjs inte så snabbt. 2-3 kg om dagen låter däremot hysteriskt mycket. Jag tror att jag skulle att få svårt att få plats i dieten med tillräckligt med protein och fett och andra näringsämnen som min kropp behöver, och att det därför skulle vara möjligt att man tillfälligt går ned i vikt genom förlust av muskel- och organvikt.

Jag har också erfarenhet av att gå ner i vikt när jag äter mycket frukt. Efter att ha ätit ganska strikt LCHF sedan i somras tillåter jag mig nu att´äta 2-3 frukter om dagen. Det trivs jag med.
Sedan är jag inte alls så säker på att detta uttalande stämmer: Dr Dahlqvist sa något som var ungefär såhär: "apelsin är bara vatten med en massa socker och en och annan kringsimmande C- vitamin" Det är mycket vi inte vet om saker och ting. Bara för att vi människor idag inte lyckas identifiera annat än de energigivande ämnena samt vitaminer och mineraler i livsmedel betyder det inte att det inte finns annat.
"Every point of view is a view from a point."
Jag läste i en bok för länge sen att man inte ska äta frukt efter maten för att frukt innehåller ett ämne som förstör matspjälkningsenzymerna. Detta ska då leda till att den maffiga biff vi nyss satte i oss blir liggande mycket längre i matsäcken eftersom den inte kan spjälkas lika effektivt. När den ligger i vägen för frukten som ju vill igenom magsäcken på ½ timme börjar frukten jäsa och bilda alkoholer. Ska du äta frukt så gör det en timme innan middagen. Frukt är inte farligt för hälsan.

Mnjae.. det e skillnad på frukt o frukt många vilda frukter innehåller en hel del nyttiga vitaminer.. så ut i skogen o mumsa i er vildapel, kvitten. rönnbär o sånt som e nyttigt!
Men släng sånt skräp som äpple, banan, apelsin o sådant där förädlat som bara har funnits i kanske 200 år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Apropå äpplen så har de funnits i lite mer än 200 år. ;)
T ex Åkerö, moderträdet planterades 1759 vid Åkerö säteri och ger fortfarande äpplen.
Äpplen är inte sortäkta, sår man en kärna får man i oftast ett oätligt äpple.
Men visst, moderna sorter, "plastäpplen", är populära i handeln för att de tål hantering, inte för att de är goda eller nyttiga.
Jag äter bara frukt ibland, som t.e.x vid jul tider. och några gånger under året. Inga mängder dock. Köper jag frukt, så blir det bara 3, 4 stycken åt gången.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Går man ner i vikt av att äta 2-3 kg frukt om dan (såvida du inte är elitidrottare och varvar det med mat) består nästan all viktnedgång av muskelförlust.
Grattis.

#0 Äter du 2-3 kg frukt om dagen så äter du inte lchf hur mycket du än går ner i vikt. Frukt är godis. Jag skulle gå ner i vikt om jag åt 2-3 kg lösgodis/dag. Frågan är hur min kropp skulle må i längden.
Om frukt kan du läsa här.

jag får ont i magen av det naturliga som motsvarar E202 i frukt

Jag hoppar för det mesta över frukten med anledning av kolhydrathalten. Ev c-vitaminbehov täcker jag med generöst med grönsaker, både färska och tillagade.
Tar något enstaka äpple eller apelsin direkt efter träning, upplever att detta underlättar återhämtningen, utan sug eller annan biverkning.
Jag är inte sockerberoende, och äter LCHF av hälsoskäl.
Fabricati diem, pvnc!
Nej, så är inte fallet. De långa perioder jag ätit så stora mängder frukt (solmogen-otroligt gott) så har jag gått ner i vikt, fått synbara muskler, och framförallt mått mycket bra-att hälsan blev bra har ju med andra saker som också hörde till dessa månader varje år-sol, strand, nästan inga mjölkprodukter (någon bit ost dagligen), mycket tomater, inget socker alls, mycket motion, mycket grönsaker, glädje osv.
MEN varför skulle man förlora muskler av att äta frukt…?

#13 Går du ner i vikt samtidigt som insulinet är högt pga allt socker så brukar en hel del av viktnedgången bestå av muskelmassa eftersom insulinet och sockret hindrar fettet från att tränga ut ur fettcellerna samt hitta in i muskelceller så det kan användas som bränsle. Kortfattat kan man säga att socker hindrar eller stänger av fettförbränningen.
#4 Finns nog inte många jästceller som klarar av att göra sitt arbete i ett saltsyrabad…för lågt Ph för att de skall överleva i nån större utsträckning. Myt mao.
Jag tycker det är med frukt som med allt annat.. man får se om man kan/klarar/vill ha det med i sin kost själv. Jag tex går inte av vägen för en appelsin i bland, men det kan gå veckor mellan varje. Får jag lust på en så äter jag en, men det blir då enbart på jobbet där man har fruktkorg. Jag har aldrig brytt mig med att köpa hem appelsiner.
Har man problem med sockerberoende eller att vissa saker triggrar att hetsäta kolhudratsrik mat så kan dog frukten triggra detta, och sen hör det ju med att frukt inte direkt är low-carb.
Man får helt änkelt vurdera själv om man skal eller inte skal tillåta sig frukt i vardagen, enbart vid enstaka fall eller undvika helt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har efter några månaders ganska strikt LCHF börjat äta 1-2 frukter om dagen. Jag äter LCHF pga orolig mage och t ex äpplen och bananer utesluter jag helt, då jag genast blir gasig om jag äter det. Däremot kan jag utan problem äta exempelvis kiwi och apelsin.
För några veckor sedan "roade" jag mig med att under 8 dagar kolla upp hur mycket jag fick i mig av vitaminer och mineraler. Jag kan nämna att jag inte äter lever och inte fisk, eftersom jag inte får tag i ekologisk/Krav dito. Däremot äter jag ekologisk fet fil och keso med mascarpone på morgonen. När det gäller C-vitamin behöver man definitivt inte oroa sig när man äter LCHF! RDI ligger på 75 mg och jag fick i mig mellan 100-300 mg per dag! Utan frukt men med en viss konsumtion av ovanjordsgrönsaker, typ paprika, broccoli, vitkål o dyl!
Det som var mest kritiskt och som jag inte *en enda dag* fick i mig dagsbehovet av, det var kalium och magnesium! Bananer innehåller mycket kalium och om jag tålde det skulle jag äta det. Kiwi innehåller också relativt mycket kalium.
Jag tycker att en del här har lite för nonchalant inställning till frukt - många frukter innehåller faktiskt en hel del nyttigheter! Sen om man väljer att utesluta frukt pga av kolhydratinnehållet så är väl det OK, men jag tycker det är fel att jämföra frukt med godis!

#16 Nyttigheterna i frukt förekommer för sparsamt för att man skall kunna kalla frukt nyttigt. Jag anser att det är naturligt godis, till skillnad till vanligt godis som är syntetiskt.

Malaco utnyttjar verkligen fruktens "nyttigheter" och folk är dumma nog att gå på det (eller inte). Kolla in innehållsförteckningen 
"… men jag tycker det är fel att jämföra frukt med godis!"
Varför tycker du det är fel?

Man får oxå skilja på frukt som är närodlad och obesprutad och sådan som är skördad omogen på andra sidan jordklotet och mognad här med hjälp av värme o gas!
Jag anar att sådana frukter är ungefär lika nyttiga som ett glas cocacola.
Har sett tester på frukt som saknat de mesta vitamin o mineraler!
Ät frukt o bär när det e säsong här.. gärna egenodlade eller vilda bär!!
De som är hitflugna mitt i vinter tror jag inte bidrar till någons hälsa iallafall.. antagligen bidrar de mer till miljöförstöringen. 
Klicka på länkarna för att läsa mera:
Du måste komsumera 25-50 bananer per dag för dagsbehovet av de flesta vitaminer.
Ett intag av 2 kg bananer på en dag ger följande mängder:
20 g protein
440 g kolhydrater
10 g fett
Det totala energiintag enbart på bananerna blir 1930 kcal. Alltså större delen av dagsbehovet av energi enbart från frukten! Varav alltså 91% från sockerkedjor (kolhydrater).
Du måste konsumera mer än 100 äpplen om dagen för dagsbehovet av de flesta vitaminer.
Ett intag av 2 kg äpplen på en dag ger följande mängder:
- 4 g protein
- 164 g kolhydrater
- 2 g fett
Det totala energiintag enbart på bananerna blir 690 kcal. Alltså 1/3 eller 2/3 av dagsbehovet av energi enbart från frukten! Varav alltså 91% från sockerkedjor (kolhydrater).
Till allt detta ska du lägga den MAT du äter i övrigt. Eftersom du är på god väg att redan ha intagit dagsbehovet av energi från frukten och du samtidigt anser att du går ner i vikt - så är det som mikaelj säger i #9 och Pasi i #14 - viktminskningen består till stor del av muskelnedbrytning - kroppen har brutit ner musklerna till energi.
Men man äter ju inte bara frukt på en dag! Nej, det gör man inte, men intaget av vitaminer och mineraler från den frukt som du maximalt kan orka trycka i dig på en dag är så försvinnande liten, att den omöjligen kan uppvägas av den mängd sockerkedjor man har fått i sig.

#9 Sedan jag började äta och har läst på om lchf så har jag även fått svar på frågan som jag undrat över i 15 år (minst): Varför har så många aerobicinstruktörer slappa och platta rumpor trots att de tränar regelbundet och ofta?
F.ö. har mina muskler alltid varit synliga trots viktnedgång via svält. Men det betyder ju knappast att musklerna inte bryts ner.
Jag gick också ner i vikt när jag slutade med kakor, bullar och godis, trots att jag åt ganska mycket frukt. Jag kan inte tänka mig att jag svalt eftersom jag åt mig ordentligt mätt varje dag på hemlagade måltider.
Jag äter fortfarande frukt, men inte så mycket, ett äpple om dagen i regel. Jag går inte upp i vikt av det, inte ner heller, för det behövs inte, väger 47 kg (alltså inte just nu pga julens avsteg).
Frukt är kanske godis, men hur vi reagerar är högst induviduellt. För min del är det äpplen, färska, svenska med skal som jag mår bra av. Tillagade kan jag reagera på, liksom annan frukt eller bär. Inte viktmässigt, men hur jag mår. I somras åt jag en hel del hallon som överflödade i snåren runt huset. Jag mådde inte helt perfekt av det i magen, men det var inte så länge. Och de var så goda!

#22 Jag har gått ner i vikt på kexchoklad, lösgodis och pasta och tyckte att jag mådde jättebra.
Har du? "otroligt"
Tydligen så är det tabu att kunna säga att man tror att frukt (ekologiak, närodlad) är bra mat.
Men eftersom jag lyssnar på min egen kropp och inte på vad andra anser att jag att frukt och bär är bra föda, ekologisk naturgvis.
Jag älska frukt och mår bra av att äta stora mängder och tror fullt och fast på att frukt och bär innehåller stora mängder vitaminer!
Däremot tror jag att frossande i korvar, och att dricka massor av Arla-mjölk är extremt onyttigt.
Ha det gott!
Gick in på sidan du rekom:
"Däremot håller inte hypotesen om fruktens ursprunglighet och nyttighet. Tänk på en frukt, nästan vilken som helst; dina förfäder har aldrig ätit något liknande. Ingen Homo Habilis har någonsin sett en vattenmelon."
Nej. Men Homo habilis har knappast ätit korv, mjölkprodukter, eller mycket annat som ni äter.
Kanske värt att tänka på?
Det mesta av det vi äter idag åts inte av ursprungsmänniskan.
Jag tror inte de kunde plocka feta tyska korvar eller cremefrasiche från träden….

#24 Tabu är det inte, men en osanning. Vill du äta mycket frukt så gör du det. Att kalla din kosthållning för lchf är rejält missvisande och detta forum är kanske inte rätt för dig.
Det är för att det inte är bra mat, däremot är det rätt okej godis. Frukt innehåller väldigt små mängder vitaminer. Det enda du hittar i frukt är C-vitamin och då i begränsad mängd. Paprika (200mg) innehåller nästan 3x mer än apelsin (80mg), t.ex.
Men, om du vill tro att frukt är nyttigt och kött är onyttigt, så sure.
Tänk då bara på att det är din högst personliga åsikt och överhuvudtaget inte sant.

Om du nu inte tror på lchf, vad gör du på det här forumet då? 

Som flera har sagt, klart du kan äta massor av frukt om du vill, men då är det inte LCHF. Det här forumet är inte till för att tvinga folk att äta LCHF mot sin vilja utan att peppa och utbyta information mellan dem som gör det. Så välj att äta frukt, eller välj att äta LCHF - men du kan inte äta kilovis med frukt och kalla det för LCHF, lika lite som du kan moffa vetebröd och kalla det för en glutenfri diet.

#25 Nej, men de lär mycket väl ha ätit rejält med kött och även de fetaste bitarna, mjölk går nog faktiskt att få tag i även i den tiden (dock att man lär ha behövt använda vilda kor/hästar/etc), och när det var säsong åt man nog de sura frukter och bär som växer i naturen.
Jag tycker att din ton är aningen elak och du verkar ha en mycket begränsad syn - alla vi äter inte korv och andra charkprodukter. Ja, jag äter grädde och creme fraiche, men mest äter jag kött fisk och fågel. Dessutom, du får "tro" att det är mycket vitaminer i färsk frukt, men det är det fortfarande inte.
Va? Klart de åt korv! Fast de malde inte ner slaktresterna först! Inälvor, brosk och massa såna grejer är precis vad man åt. Sedan att det kommer färdigförpackat må vara hänt.
Men då tycker jag inte du får argumentera om fruktens och grönsakernas förträfflighet, såvida du inte enbart äter frukt & grönt som är odlat i andra länder än Sverige, förslagsvis inom en 10-milsradie från ditt hem.
#24 ladonna:
"Jag älska frukt och mår bra av att äta stora mängder och tror fullt och fast på att frukt och bär innehåller stora mängder vitaminer!"
Jasså…?
Äpplets innehåll av vitaminer och mineraler
i procent av RDI per 100 g:
* A - 0,6%
* B12 - 0%
* C - 8%
* D - 0%
* E - 2,2%
* Kalium - 3%
* Magnesium - 1,1%
* Kalcium - 0,4%
* Fosfor - 1,3%
* Järn - 1,1%
* Zink - 1,1%
* Jod - 0,7%
* Selen 0,2%
Bananens innehåll av vitaminer och mineraler
i procent av RDI per 100 g:
* A 0,2%
* B12 0%
* C 13,3%
* D 0%
* E 2,2%
* Kalium 10,9%
* Magnesium 10,5%
* Kalcium 0,9%
* Fosfor 4,3%
* Järn 4,4%
* Zink 2,2%
* Jod 0,7%
* Selen 2,2%
Du bara jävlas med oss, va?
Ladonna,
Du har inget för att propagera för vegansk "mat" här. Du kommer inte övertyga andra här, och med din snäva uppfattning och uppenbara oförmåga att ta till dig vad andra pekar på tror jag tyvärr inte att du har något att hämta här heller. Vilket är synd, för du hade behövt det. Veganer blir i regel oerhört sjuka efter några år av att äta antinutrienter som soja, fytinsyra m.fl. som utöver att de inte innehåller vad människor behöver dessutom hämmar upptaget av vitaminer & mineraler.
Vi är av övertygelsen att du har helt fel och dessutom är desillusionerad i din uppfattning att människan är gjord* att äta grönsaker.
Hemläxa till dig: slå upp konverteringsration för ALA (vegetabiliskt omega 3) hos människan; kolla upp på Wikipedia vad som händer om man äter för mycket omega 6 (alla växtfetter förutom kokos- och palmfett); ta reda på om B12 är livsnödvändigt eller inte (jasså, du menar att veganer kan äta B12 från bakterier? är inte de också djur).
Tyvärr, du har nog hamnat på fel ställe är jag rädd…
(* om vi inte gör som kaninen och äter upp vår avföring när vi rötat den. människor, till skillnad från andra djur, kan inte bryta ned cellulosa -- växtens cellväggar. jag föredrar ägg eller kött istället.)

The Nutritional Fallacies of a Popular Fruitarian Myth Exposed
http://www.beyondveg.com/billings-t/fruit-milk/fruit-milk-1a.shtml