jag får fråga här igen
Försöker att hitta svar på om ister är något man kan använda på handeksem? det luktar ju inte så gott och många kanske tycker att det är äckligt, finns det någon som har erfarenhet av användning?
Jag har skrivit om det förut, min minsta dotter som är mjölk,ägg allergisk och har Atopiskt eksem. hennes händer ser bedrövliga ut
och vi smörjer och smörjer men det händer inte så mycket! går vi till läkare är det ju bara kortison som föreskrivs och fast vi använder det blir det ju inte bättre. jag köpte hem kokosfett och provade att smörja med det, men tyckte nog att det blev värre
-det är ju naturligt och det brukar man ju kunna reagera mot. Nu har jag Ister hemma och går i tankarna att det skulle kunna funka
men det är väl också naturligt??…
snälla ni som har något bra tips kom med det!! vi har använt Locobase ,mildison, Locoid, Miniderm, Propyless,Decubal, Essex, Aloe vera, Helosan, kokosfett, Becur mm,mm det är plågsamt att se på
Du kan ju alltid prova, ister har används att smörja huden med förr i tiden. :o)
Kom ihåg att blöta huden innan du smörjer på fettet, annars lägger det sig bara som en hinna utanpå.

Har ni provat allt detta utan förbättring kan det knappast skada att prova ister också. Hoppas dottern blir bättre!

Min dotters eksem på händer går bort när hon smörjer med fet fotsalva med lavendel. Den vi har kommer från oriflame.
Har ni försökt utröna om problemen kommer inifrån; om det är något ni kan ändra på i dotterns kosthållning? Jag blev själv fri från stora fnasiga eksem när jag slutade med bröd och potatis.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

har ni varit hos hudläkare, allergiläkare eller en vanlig läkare mumsa? Jag hade hela kroppen full av atopiska eksem, gick till massor av läkare i flera år och fick testa olika preparat, men aldrig med rätt kombination. Sedan kom jag till en hudläkare, kom ut med 6!!!! receptblad. Det var flera olika kortison till olika stadier, pencillin, specialblandade krämer m.m…..eksemen var nästan borta efter 2 mån, det som var kvar botades med UV solarium, sedan dess har jag inte sett röken av dom och det är ca 15 år sedan :)

Jag raderade själv mitt inlägg.
Jag läste i en tidning för ett tag sedan att de allra flesta med atopiskt eksem i en studie som gjordes, fått mycket goda resultat genom att använda denna hudkräm. Vad jag hört så är det vanligt att besvären förvärras för att sedan bli bättre igen om man hittar en hudkräm som hjälper, och det kan ta flera veckor innan man märker en markant förbättring.
Tog idag en broschyr på en ny hudkräm från hälsokosten med något ämne från fiskrom i sig, som tydligen visat sig ge god effekt på skada, torr hy men om det gällde även eksemhud vet jag ej.
Äter din dotter vanlig allmänkost, dvs med spannmål? Annars är ju ett hett tips att all form av spannmål utesluts för att minimera inflammatoriska processer, och att hon äter tillskott av omega3.
Hur gammal är hon? Hoppas ni snart hittar något som hjälper!!
Vi har varit till hudläkare när hon var ca 6 mån, då fick hon bada i den lila lösningen, sen blev det inget mer besök eftersom hon klassades som atopiker , och syskona är också atopiker så vi resonerade till att vi hade lite erfarenhet av smörjning
, tycker att det är extra svårt med henne eftersom hon också är allergisk mot mjölk och ägg! så än har jag inte kommit fram till någon bra ersättning iställetför margarin (hon får ju det på dagis
) kanske ister kommer att fungera som extra fett i maten? men jag är lite rädd att hon ska reagera på det som på kokosfett.. hon har eksem över hela kroppen men det är händerna som är VÄRST! och dom är ju rätt utsatta. tyvär äter hon rätt mycket spannmål
pasta,ris ..känns svårt när man inte kan använda grädde cremefraiche mm .

Stackars liten, vad jobbigt det låter med eksemen!
För min del förbättrades mina eksem dramatiskt när jag gick över till LCHF-kost. Efter ungefär ett halvår var jag så gott som helt fri, till och med de värsta områdena hade börjat läkas.
I höstas började jag äta extra D-vitamin och extra Omega3 (kapslar) och nu har min hud blivit ännu bättre. Knappt ett enda fnas på händerna, trots att jag så här års brukar vara sträv som ett rivjärn i handflatorna och besväras svårt av eksemutbrott, självsprickor och elände.
När händerna känns torra brukar jag smörja med lite olivolja och tycker det funkar jättebra. - Har ni testat det?
Tyvärr tror jag att spannmål kan orsaka en del problem (flera astmatiker här på KiF rapporterar att deras astma försvåras av spannmål) även om jag förstår att det känns svårt att plocka bort ännu fler saker ur hennes kost.
Hoppas ni hittar nåt som kan ge lindring åt henne!
Många använder kokosolja även utvärtes. Den milt behandlade som inte doftar (ifall man inte som jag älskar doften) kunde ni prova. Här en länk om eksem o dyl och kokosolja:
http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36
PS och så håller det väta borta som oftast bara förvärrar problemet! Glöm inte att inta oljan även invärtes :)
Har provat att smörja med ister, hon gråter lite när jag smörjer men jag tror det är lite psykologiskt
med andra salvor kliar hon regält efteråt det är nog inte så skönt att smörja på torr och skadad hud! ,jag var på Jamtlis julmarknad idag och där fanns många "natur produkter" så jag köpte Ringblomsalva som innehåller ringblommor, olivolja,tistelolja,bivax,vetegroddsolja,veg.squalaene.e-vit,lavendelolja och så köpte jag äkta grankådssalva innehåller fett,grankåda,bivax
nu vet jag att man inte ska ha för bråttom och inte blanda allt men är det någon som har någon åsikt om hur jag ska göra? ska jag fortsätta med istret eller tror ni något av det andra är bättre detta är väl iof väldigt olika från person till person och svårt att ge generellt svar på men man är ju lite desperat
Tycker du skulle kunna prova salvan XM Focus jag la in en länk till i #7, om inte istret gör händerna bättre förstås. Den såg lovande ut ivarjefall i studien, kan det hjälpa så vore det ju toppen!

Honung är ju både återfuktande, har läkande egenskaper (suveränt på brännskador. Stora som små.) och luktar godare än ister. Kan vara värt ett försök? Och ska vi inte äte den kan den ju finnas i hemmet som hudsalva…
Jag vet ju inte hur din dotter reagerar, men jag är själv atopiker och för egen del får jag eksem av att smörja huden. I kortare perioder kan jag använda oparfymerad badolja, Essex och Decubal, men när huden är reaktiv skulle jag rekommendera att inte smörja den alls med någonting.
Kanske kan du istället försöka smörja henne "inifrån", genom att låta henne äta fet mat såsom fisk, avokado, soppa med en extra smörklick i (om hon tål det, annars kanske det funkar med t.ex. kycklingsoppa och gåsfett)?
Jag förstår att det måste vara svårt att hitta mat, när hon är så allergisk. Men skulle ni inte kunna göra ett matschema för säg fyra veckor framåt - där ni tar bort allt spannmål och försöker klura på alternativ, ber dem på dagis att ge henne specialkost under den här perioden p.g.a. hennes allergi - så att ni ser om det blir någon skillnad?
Om hon skulle bli bra av att t.ex. utesluta spannmål, så vore det ju fantastiskt. Då finns det ju ingen anledning till att försöka bota symtomen på andra sätt.
Tack för era svar! # 14 har funderat på det ?! att kanske är det själva smörjandet som sätter fart på allt??
men samtidigt är man rädd att släppa det för långt ifall det inte är så och det istället blir infekterade sår
ja detta med spannmål är ju något som gnager i bakhuvudet..
Det känns lite hopplöst ibland, det är tredje barnet som varit mycket sjuk, och ibland vill man bara inte tänka på elendet
man mår ju så dåligt när barnen mår dåligt ! men det är ju ännu värre för dem såklart!

Oj, vad jag känner med er! Min Maria hade samma problem, med atopiska eksem på armar ,ben, ansikte under ett par år. Så jobbigt..Tror oxå att vi provade allt,faktiskt. Nu är hon vuxen och har haft ett par riktigt stora "återfall" i samband med infektioner. Någort som har hjälpt henne är Aloeveragel, den 99% som bla. finns att köpa på Maxi nu. Sen har jag sett en reklam här på sidan, om någon sorts tubväv som man får på recept, som ska absorbera bakterier och vara lika bra som cortisonsalva. Kolla med er läkare!!!
…här kommer mitt tips som jag har använt till mina fötter.
Blanda olivolja med honung, olivoljan smörjer och mjukgör, honungen för dess läkande egenskaper.
Jag brukar smörja in fötterna med denna blandning, trä på plastpåsar på fötterna och sist vanliga sockar och låta det verka ca 30 min när jag sitter i bastun. Fötterna blir väldigt lena och fina, det borde ju funka på händer oxå. (fast kladdigt blir det, men du behöver inte ha det så länge).
Appropå tips så här kommer ett till: Creme fraiche är den bästa återfuktande ansiktsmasken-och det har vi alla i kylen eller hur!?
Smörj in ansiktet med cf, låt verka så länge som möjligt, helst över natten. Skölj bort-klart! Testa-du blir inte besviken!
Ursäkta att jag lägger mig i, jag har väl inte så särskilt mycket att tillföra… jag bara undrar över det där sista om Creme Fraiche. "Låt det verka över natten" - "skölj bort - klart!". Jag kan bara tänka mig själv prova detta och smeta ner hela kudden. Tror inte jag behöver skölja efteråt…
(f'låt)

#18 Men alltså ligger du ner i sängen! *chock* Alla fina damer halvsitter väl med kuddar och nattmössa… (kunde inte heller låta bli.)
(f'låt)
ja, jag vet att det låter lite kletigt o kanske äckligt…! Men jag smörjer in mig ca 1 timme innan jag lägger mig, då hinner cf torka lite…Jag har fått det här tipset från min hudläkare så det är ett gammalt och beprövat knep! Inte behöver man göra det varje kväll heller, nån gång/månad eller nåt typ när du inte är sugen på s** eller nåt…!

#0 Klarar din dotter av Ghee? Skulle hon kunna bli problemfri med rätt fett och väldigt lite kolhydrater så är det väl värt att prova?
Min dotter, idag snart 12 år har lidit av atopiskt sedan hon var 3 år. Om vi utesluter allt spannmål och potatis och tillsätter extra kokosfett i maten blir hon bättre, nästan helt besvärsfri. Samt badar henne i bad där vi tillsatt lite olivolja i vattnet. Om hon dessutom får sola lite solarie några ggr/vinterhalvår så blir hon mjuk o fin i huden. Hon har över hela kroppen, mest i veck som armveck, knäveck, mellan låren, ljumskar och på insidan handlederna.
Ett litet tips bara, för locoiden gör bara ont, fastän vi vet att den funkar efter några veckor så vill främst inte hon använda den.
Dessutom har jag märkt att tom jag har fått mjukare och mindre torr hud av att gå tillbaka till konsekvent LCHF. Behöver knappt använda lotion alls nuförtiden!