Blir ni också varma FORT!
Av alla c:a 25 hälsoeffekter på LCHF, där typ 24 är positiva, så har jag även en som är lite mera "neutral". Ja, eller den är säkert ett tecken på att det står väl till med en, den också. Dock kan den ibland te sig som lite jobbig:
Det handlar alltså om att jag så snabbt blir varm! Bara jag dricker en kopp hett kaffe, eller kommer in i lägenheten efter att ha varit i stan (800 meters promenad, varav mycket är uppför, visserligen), så måste jag ta av mig ALLT jag har på överkroppen, även så här på vintern… Ja, jag är oerhört snabbuppvärmd! 
Jag har ju själv en FUNDERING om vad det beror på. Tänkte först höra vad som är ERA erfarenheter här, och vad ni ev. VET vad det beror på…

Jag har märkt att jag får varmt när jag ätit, och tycker i allmänhet att det är varmare på jobbet också fast termometern säger samma som vanligt 

OK. JAG kan inte riktigt säga att jag MÄRKT att jag blivit varm rent allmänt. Ja, att jag fryser mer sällan eller så. Dock, att jag blir varm och börjar svettas mycket lättare vid rörelse, men även av varmt drickbart. Kommenterar ni tråden och "bekräftar värmen", så lägg gärna till om ni menar att ni är mer varma i största allmänhet nu, efter kostomlägget, eller om det som mig, handlar om att ni "värms upp snabbt" i vissa situationer.

När du säger det, så dricker jag ju faktiskt ofta varmt vatten efter maten - kanske det är det jag får varmt av på jobbet?! 

Har alltid varit väldigt frusen och haft dålig blodcirkulation och jag tror att det har blivit lite bättre. Har också märkt att när jag tränar blir jag varmare och svettas lättare vid samma ansträngning.

Varmt vatten, mmm
Måste lägga till att bara jag har en tillräckligt stor DISK (och den är nästan alltid tillräckligt stor, när jag ska till att diska - begriper inte
), med mycket varmt vatten, så är det allt till att slänga av sig allt man har ovan bältet.
Ja, å om ni andra har dessa egenheter nu mera också, och har en idé om varför, eller rent av "VET", så kläm ut er det också…

Ja, jag har också märkt att värmen stiger hastigt och lustigt då jag promenerar till jobbet. Den sista biten går jag med vidöppen jacka för att inte koka bort. :-)

Varmt vatten är faktiskt gott! Gillar inte te (om det inte är massor av honing i!) och kaffe har jag i stort sett tröttnat på. 

Kul att du tog upp detta
Jag reagerade på samma sak för ett par dagar sen. Jag brukade alltid frysa men då gick jag en långpromenad, jag kommer inte ihåg när jag var så varm sist! Jag ser det som ett hälsotecken - tydligen klarar kroppen av att anpassa temperaturen. Förrut hade jag ju bara frusit i timmar eller tills jag hoppat i badet för att få upp värmen.
Men visst är det häftigt ?!? Vem visste?!? - Inte jag i alla fall 

Gaaahhhh Vilken svenska! Ursäkten är att jag samtidigt brottas med en bäbis som vill leka med tangenterna :-)

Gaaahhhh Vilken svenska! Ursäkten är att jag samtidigt brottas med en bäbis som vill leka med tangenterna :-)

Vi förstår… 

Jag är inte varmare än innan LCHF, men jag har inga problem med att exponera mig lättklätt i kallare väderlekar. Sover 0.5 meter från ett öppet fönster oavsett om det är minusgrader eller ej (skönt som attans att känna små vinterbrisar fläkta försiktigt i ansiktet). Men när jag var på "Vanlig" powerlifterdiet så svettades jag av att bara lyssna på hetsig musik eller äta en måltid. Kändes som milda eldflammor som åkte över särskilt överkroppen, med otroligt mycket fukt som följd.
En fråga Bengt-Olov, tränar du något?
Synligheten av förändrad ämnesomsättning kanske är extra prominent om man ej varit allt för aktiv tidigare. Fast det är bara en teori.

Har nästan alltid hållt på att träna och ganska mycket. Sedan 1 1/2 månad tränar jag emellertid inte. Dock har jag aldrig blivit varm så här snabbt, ens när jag höll på att träna som mest för ett antal år sedan. Det känns faktiskt som att min tendens att värmas upp snabbt, har ökat hela tiden sedan jag lade om till LCHF.
Bengt-Olov - Jag känner igen mig i det du skriver. Klär mig alltid för varmt numera när jag går ut på mina raska promenader. Redan efter en kort bit är jag genomvarm.
Och disken - jo. Man börjar normalklädd och skalar sedan av sig, allt eftersom det minskar i baljan. 
Innan LCHF var jag frusen som sjutton. Jämt. Iskalla ben, händer och fötter.
Jag är både varmare i grunden, samt värms upp snabbt/mycket vid aktivitet. Blir lika förvånad varje gång jag får besök hemma och de besökande kommenterar att jag har svalt i lägenheten. Själv tycker jag det är varmt.
Känner också igen mig, har alltid varit väldigt frusen men upptäcker mer och mer att jag klarar mig med mindre kläder och inte lika varmt i lägenheten.
Blir också väldigt varm efter måltider med mycket fett i
Jag har också varit väldigt frusen av mig men det har blivit något bättre, spceciellt de dagar då jag fått i mig rejält med fett.
Men efter maten brukar jag frysa en stund??? Vet inte varför? Sedan blir jag varm igen.
Jag kan röra mig utan att bli svettig och det tycker jag är skönt. Vi hade pausjympa på jobbet, det var ganska rörligt till musik och jag blev lagom varm inte svettig. Där fanns de som blev helt svettiga och trötta efter 10 minuter.
Jag har inget vettigt svar till dig.
jag är vanvettigt varm, det är iNTE kul, antar att det är vallningar, eftersom jag är i den åldern, men tydker det blivit mer efter kostomlägnging. Kan itne ha mer än 12 i sovrummet, maken ligger under dubbla täcken, jag oftast utan… 

För att en extra stor mängd av din kropps totala blodmassa (ca. 5 l) rör sig till blodomloppet kring främst tarmarna för att ta upp och transportera bort näringsämnen till de ställen där de behövs. När den nya energin når cellerna så ökas din metabolism ett snäpp. Därmed värmens tillbakagång.
Glukogogenes (= proteinförbränning) är väl 50% värme eller hur det nu var. Minns inte helt, men ett tidigare (relativt) proteinunderskott kanske gör att man känner sig varmare numere.
Vet inte om fett har någon värmande verkan, det verkar vara rätt neutralt i nästan alla aspekter. Magsäcken töms långsammare. Kanske att kolhydrater/insulin gör kroppen kallare?
*gissar vilt*
Märker ingen skillnad alls efter 10 månader på LCHF…
(När det gäller kroppsvärmen alltså).

Jag märker stor skillnad efter bara 1 1/2 vecka med nya kosten, blir så fruktansvärt varm när jag är inne. Vi har en varm lägenhet och kan inte göra så mycket åt det, men förrut har det varit ok om jag haft t-shirt å så, men nu är det som om jag brinner upp vissa dagar… varm så det blir jobbigt.
Jag upplever mig som varmare också.
Frös ofta innan på vintrarna men kan gå i tshirt nu utan att frysa.
Läste att kroppen förbränner runt 300 kcal mer per grad som man ökar kroppstemperaturen så det är ju bara bra om man är lite varmare.

MIN teori när det gäller att folk värms upp snabbare på LCHF* är att vi har större tillgång på MINERALER i våra kroppar. Ja, och att detta inte bara gör oss mera joniserade, d.v.s. mer laddade, utan även snabbare värms upp (vilket väl hänger ihop?)… Detta var min första KÄNSLA att det berodde på. I min jakt på saker som skulle kunna STÖDJA detta, har jag i alla fall funnit EN sak, som EV. gör det:
Havsvatten (vatten med högre salt/mineral-halt) blir ju inte till is lika lätt som sötvatten… Det faktum att saltvatten kokar snabbare (snabbare värms upp) än vanligt kranvatten (om detta nu stämmer - rätta mig om det inte gör det) - är väl kanske ett BÄTTRE "bevis"!?
Några andre teorier här!?
*, om nu detta är fallet - borde väl ha gjort en ENKÄT även här…

För mig är det snarare tvärtom, fast ändå inte…
Jag är i den åldern nu när svettningar och annat skall komma… Innan jag började på LCHF så kunde jag vakna på natten, stiga upp i mer eller mindre sovande tillstånd för ett toalettbesök. När jag sedan kommer tillbaka till sängen kan jag inte lägga mig - för det är genomblött… Så mycket hade jag svettats. Men detta har inte hänt mig sedan jag började med LCHF. Å andra sidan blir jag snabbare uppvärmd nu än tidigare, till exempel när jag är ute och går med hunden…

Hm, vad är den "officiella" förklaringen att kvinnor lättare blir svettig i den åldern!?

Jag upplever mig inte som varmare, vi har bytt fönster i höstas och jag fryser inte lika mycket denna vinter som de tidigare om det beror på kosten eller fönstren är svårt att säga. Vad jag vet har blivit bättre är att jag inte svettas så kolosalt mycket längre vid kroppsaktivitet, jobbar som skurkärring
, och innan kostomläggning så rann det om mig så jag var sjö blöt nu är jag bara lite svettig om skallen!
Om jag äter ost börjar jag frysa.

"Om jag äter ost börjar jag frysa."
Varför då, tror du!?
#26 Östrogenhalten sjunker och eftersom det är ett hormon, blir det enkelt uttryck en obalans i kroppen. termometern i kroppen ballar ur lite
.
För min del har mina värmetoppar planat ut efter omläggning av kosten.Är också i den åldern.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Gissning
Reaktiv hypoglykemi. ("lågt blodsocker"). Orsakar frusenhet, darrningar, illamående, etc. (dels pga det låga blodsockret, dels pga adrenalin och kortisol)
Motivering:
Kasein (ostprotein) höjer insulinnivån snabbt eftersom kasein är ett protein som kroppen lätt bryter ned och tar upp. För att motverka blodsockersänkningen när man äter protein utsöndras samtidigt glukagon vars uppgift är att höja blodsockerhalten -- antingen nybildning av glukos (glukoneogenes) eller genom att frisätta det glukos som redan finns konverterat i levern. Har man nedsatt leverfunktion (eller en hel hög andra problem, säkerligen, jag är ingen läkare) åker inte blodsockerhalten upp tillräckligt snabbt igen.
…men, jag kan ju inbilla mig också. Vet bara att jag började frysa efter att ha ätit ost till frukost.

Tack mikaelj!
# 25-26 och 30: En särskild fråga med det här med östrogenproduktionen, om nu denna är en viktig faktor vad gäller kroppens värmereglering för kvinnor del:
Om nu fertiliteten förlängs med LCHF, innebär detta då inte att LCHF:n håller uppe östrogenproduktionen ett antal år till, och att detta därmed även SKJUTER på det här med att kvinnor vid en viss ålder börjar att frysa lätt!?

# 24: Alltså, tydligen är det INTE så att saltvatten snabbare börjar koka, än mindre salt vatten. Däremot har det uppenbarligen en högre kokpunkt, och det man kokar blir även färdigkokat tidigare. Vad detta innebär när det gäller frågan om mer mineralrik mat bidar till att man snabbare blir svettigare, känns plötsligt osäkert… :-/
#32 Ingen aning, besvären är ju olika stora från kvinna till kvinna. Kan ju också vara så att besvären blir lindrigare.
Börjar inte män också frysa när de blir äldre? Trodde de hade med åldrandet att göra.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

"#32 Ingen aning, besvären är ju olika stora från kvinna till kvinna. Kan ju också vara så att besvären blir lindrigare."
Ska vi göra en enkät om detta också kanske… :-)
"Börjar inte män också frysa när de blir äldre?" Det är mycket möjligt att så är fallet - med "normal"kosten… :-) Själv hann jag inte bli SÅ gammal (42 idag), när jag lade om…
Samma här, fast jag inte är i övergångsåldern 
Har alltid haft kalla fingrar, tår och nästipp. Numera varm konstant om alla extremiteter… Min gube tom undrar när jag ska gnälla över att det är kallt i huset… I morse när vi vaknade hade det sjunkit ner till -10 grader ute i natt, detta gav givetvis kyligare inomhus, då vi manuellt får ställa in värmeflödet i huset och elda på med ved i pannan. HAN frös, men inte jag… 
Så, visst tycker allt jag att man blir varmare med LCHF.
Jag har jämt varit en fryspåse. Huttrat under filtar och haft en kall näsa och isiga fingrar. Men jag tänkte faktiskt just häromdagen på att jag blir fort varm numera. Tex. när jag tränar (styrketräning) så blir jag plötsligt svettig efter ca 5 minuter. Har jag aldrig blivit förut. Och i morse när jag skulle ila in i köket och hämta matlådan iförd dunjacka rann svetten redan efter två minuter! Så det är helt visst något som inträffat efter återinrädet i LCHF!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Jag har en teori *Pling*
När man aktiverar sig på LCHF (speciellt om det är intensivt) så ökar glukogeonesen markant, dvs sockerproduktionen utav aminosyror och glycerol, samt ketogenes….detta ger en hel del värme.
Min egna minskade svettning härleder bla till förbättrad blodcirkulation som lättare leder och avleder värme.
jag är varm och kall om vartannat, blir bara värre och värre… fryser, tar på en kofta, blir störtvarm, för slänga av koftan, börjar frysa… på med koftan… så där håller det på hela tiden… mycket mer efter jag började med den här kosten. Om det har samband eller är en slump vet jag dock inte.
Haha, jag med. Jag kör med manuell värmereglering medelst te och mineralvatten. :-)
För en del kvinnor hjälper det inte med vanligt östrogentillskott mot obehagliga värmevallningar. Det finns en särskild sorts modernare östrogentillskott, "Livial", som då är effektivt. Det innehåller förutom östrogen lite syntetiskt testosteron som åtminstone en del kvinnor får för lite av efter klimakteriet.
Brist på testosteron medför benskörhet både på äldre kvinnor och äldre män. "Statens Beredning för medicinsk Utvärdering", SBU (statlig myndighet), bedömde i en utredning för några år sedan att äldre män skulle bli friskare och känna sig yngre av testosterontillskott, men att läkemedelskostnaden för statens subvention skulle bli hög då det handlar om en stor del av befolkningen. Utredningen finns på SBU:s hemsida.

# 38: "När man aktiverar sig på LCHF (speciellt om det är intensivt) så ökar glukogeonesen markant, dvs sockerproduktionen utav aminosyror och glycerol, samt ketogenes….detta ger en hel del värme."
OK, fast varför skulle detta bidra till att höja kroppstemperaturen (om det inte vore för att avdunstningen motsverkade), menar du!?

Det avges värmeenergi från den kemiska processen att bilda ketoner och glukos (i levern).
man kan tycka att jag borde RASA i vikt eftersom fettbrasan verkar funka då… Men icke .

#44 Bränna mycket energi och minska i vikt är 2 helt skiljda ämnen som inte har något med varandra att göra.
tyvärr
Jag smygstartade med LHF för drygt två veckor sedan. I måndags satte jag igång på allvar och försöker hålla 5E% kolhydrater och äta mycket fett.
Vet inte om det är ett sammanträffande? Men efter det så har det börjat hetta i ansiktet. Jag är rosig på kinderna och även i urringningen. Känner mig dessutom allmänt varmare i kroppen.

#47 I början får man väldigt hög ketogenes/ketos, dvs hög produktion av ketonkroppar….detta gör att man blir väldigt varm i börja, ofta med rejält ökad svettning (vissa tycker tom att det blir besvärande)….men det lugnar sig så sakteliga över några veckor.
fan tro't
#48 Tack Pasi för förklaringen!
Jag känner mig inte direkt svettig, bara mera varm. Det enda besvärandet kan väl vara att jag alltid ser mer eller mindre generad ut!
Gjorde tyvärr ett misstag nyss genom att testa ett "Low Carb"-mål på Max, då de andra tog skrovmål. Dressingen verkar vara alldeles för kolhydratrik! Jag lät bli den fettfria
vinegretten och drack vatten till, men magen började protestera och svälla upp direkt efter måltiden. Men det är bara fortsätta att kämpa på!
Skippar dressingen om det skulle bli någon fler gång!