Problem med candidablemmor
-Vilka konstiga utslag du har runt munnen.
-Ja, jag åt en hamburgare i början av november. Ja egentligen var det väl inte hamburgaren det var fel på, men jag var dum nog att brödet.
Resultat, bl a utslag i ansiktet som jag tror beror på candida.
De flesta utslagen har jag blivit av med genom att badda dem med tea tree oil, men de som sitter runt munnen har jag inte blivit av med. Någon som har något tips på
huskur
hästkur
apoteksprodukt
undermedel från hälsokosten
eller något annat som kan få bort dem.

Candida brukar väl inte sätta sig runt munnen?
Man brukar hitta det i hudveck och på fuktiga områden på kroppen..
Du borde isf snarare hitta en vit beläggning på tungan eller kindernas insida
Funderar på att nån herpesvariant kan vara en troligare förklaring..
Kan du sätta in en bild så vi får se hur utslagen ser ut?
Herpes simplex alltså vanliga munsår kan det också vara…..sådant får jag när jag 'syndar' eller stressar.

Hej..är det detta så ska du INTE använda nån typ av cortison. http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/22.shtml
Annars är det där en bra sajt med bilder av symptomen…
Lycka till. (jag kör med inotyol (salva från apoteket) på mina eksem, lindrar o läker fortare iaf.)

Jag har aldrig haft munherpes förut. Kan det ha dykt upp nu?
Mina utslag liknar dem som visas i länken, men är inte så utbredda.
Mjälleksem har jag ibland, vilket jag har satt i samband med candida. Det är därför jag misstänkte att även det här kunde ha med candida att göra.
Jag har skrivit i någon annan tråd att jag också fått blåsor på läppen samt lite småsår inne i munnen på tandköttet. Ömmar och känns lite obehagligt.
Aldrig haft munsår eller herpes tidigare.
På apoteket sa de att det inte såg ut som herpes blev rek LHP antiseptisk kräm vilken jag köpte. Har dock varken gjort till eller från på blåsorna på läppen.
Kan tilläggas att jag ätit LCHF i 4 veckor ganska strikt och det är TOTALT motsatsen mot vad jag ätit i hela mitt liv så jag antar att det har med kostomläggningen att göra?
#6 Kan det vara Afte? Läs på Wikipedia. Haft såna och det gör ont! Finns salva på Apoteket och man kan pröva med Selen-tillskott eftersom brist på selen kan framkalla Afte. Såsom en del mat och stress och Chrons och och och, ja det var en massa saker!