Förstoppad?!
Hej.
Jag har aldrig varit förstoppad, men nu tror jag att jag är det.
Jag kände att jag nog behövde gå på toa och kom underfund med att det var ett bra tag sen jag gjort nr2 sist…
Jag satte mig och, ja, otrevligt som det är fick jag knappt ut ngt.
Gav upp efter en låååång stund och då gjorde det ont när jag satte mig på en stol sedan.
Någon som vet ngn huskur mot detta eller behöver jag använda ngt laxermedel?
Jag har följt LCHF i 3 veckor, och allt har gått bra hittills. Vad tror ni?

Dra ned på osten om du äter mkt av det, ät kokosfett (men inte för mkt), linfrön i yoghurt kan du äta till ett litet mellanmål. Hoppas du får igång magen till julbordet :)

Magnesium kan också hjälpa mot förstoppning! Köp helst på hälsokost affär eller apotek ej brus innehåller socker/sötningsmedel.
God Jul
Det är normalt med tarmtöming sällan jämfört med kolhydratätare. En gång varannan dag är det normala för mig. Så fundera på om det är sällan eller om det är förstoppning, många nybörjare verkar förväxla dessa.
Lite extra fett och extra vatten brukar hjälpa mig. Kommer oftast när jag ätit för mycket kolhydrater och för lite fett några dagar. Har testat magnesium och mindre ost men det funkade inte vad jag märkte.

Tack för svar, ska prova.
För mig funkar psylliumfrö och mycket vatten. Tag med en god bok och lämna stressen utanför toalettdörren.
Jag tar Visiblin 2 ggr/dag. kokosfett och magnesium fungerade ett tag men magen vande sig tydligen. Ost får jag vara försiktig med, samt te. Och äpplen men det blir ju inte så mycket med den här kosten. Hade iof problem med förstoppning redan innan kostomläggningen.

Tack för svaren, jag har använt Movicol en gång nu och det hjälpte.
Har en till påse om det blir jobbigt igen..
Har också lite problem med magen. Inte förstoppad precis men toa var tredja dag kanske. Verkar inte finnas så mkt som vill ut.
Betyder detta att kroppen använder det mesta?

#9 Det betyder nog mest att vi inte stoppar i oss en massa osmältbar fyllning (=fibrer) som bulkar upp tarminnehållet.
Fabricati diem, pvnc!

Kan bara lägga till att man får ge det hela tid. Var själv tvungen att ta hjälp av apotekets preparat ihop med lite linfrö de första 6-7 veckorna. Insåg helt plötsligt att jag inte behövde mer och att magen numera fungerar utmärkt. går var 3e dag utan varken lös eller hård mage.
Det tar väl ett tag för hela systemet att anpassa sig :-)