Majonäs
Jag undrar lite om olja och majonäs. Har läst mycket om att olja inte är bra och att man ska minska på det. Men samtidigt äter man (mängder) med majonäs, som till största delen består av rapsolja….hur går det ihop?

Jooo.. du har rätt det är en paradox. men det är mycket här i livet som är det!
Nu är det väl som så att just den rapsoljan som man gör majo på är den som är extraherad med bensin och inte den kallpressade!!
Sen så kan man undra hur mycket majo man äter egentligen.
Och kallpressad raps eller olivolja är inget fel på.. hade vi varit Italienare hade vi nog rekomenderat just olivolja.. men nu är vi Svenskar och föredrar därför inhemskt smör.
Det finns de som gör sin egen majo.. men jag köper majo på tub och den varar rätt länge, det är bra mättsamt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag rekommenderar att själv röra ihop majonnäsen. Tar bara någon minut!
Bästa majonnäsoljan (enligt mig) är kallpressad macadamiaolja. Känns det lite för dyrt kan man ta kallpressad rapsolja eller liknande.

Jag gör oftast min majonäs själv, fast är faktiskt inte så jätteförtjust i det om man inte gör aioli förståss. Den gör jag på vanlig rapsolja,har ingen om den är kallpressad eller inte, troligen inte. Men så här vid jultid har det blivit en del på äggen och i laxsåsen.
#1 "Nu är det väl som så att just den rapsoljan som man gör majo på är den som är extraherad med bensin och inte den kallpressade!!"
……eehhhh, det där lät jue inte så bra 

Jag har börjat göra den själv med stavmixer på en blandning av 80% smält kokosfett och 20% kallpressad raps (samt ägg, ättika, senap, citron, salt, vitpeppar) och bättre majo har jag knappast smakat.
Man får ha den i rumstemperatur för att den skall behålla sin koncistens, och äta upp den inom någon/några dagar.
Pasi, vad händer om du har majonnäsen i kylen och tar fram den en stund innan servering? Hinner den smälta då? (börjar bli lite orolig över min majonnäskonsumtion)

hehe….tänkte faktiskt dels ¨på din majonäskonsumtion mikaelj närjag skrev frågan, tänkte att du kanske visste något som vi andra dödliga inte vet. Men du var lika dödlig som mig 
evasch,
Ja, visst är det så att det är en massa rapsolja. Men, jag har skurit ner från >300g/vecka till, ptja, mindre, och försöker äta mer smör, kokosfett och creme fraiche. Fast på just äggröra är det svårt att byta ut det mot något annat än majonnäs…

#5 Vet inte, då jag inte sett nån anledning att testa (äter sällan majo).:-)
Har ni några knep när man gör egen majonnäs, jag har misslyckats nu två ggr på raken. Den skär sig och blir inte krämig oc blank. Tillsatte två msk hett vatten men icke.

Så här gör jag min majonäs och lyckas varje gång
1 äggula
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl olja, jag använder rapsolja men det går med vilken som du vill.
salt o peppar o senap efter smak, jag brukar skippa senapen
äggula och vitvinsvinäger i en skål
på med vispen
häller oljan i tunn-tunn stråle ner i skålen, efter drygt halv deciliter ser man att sörjan börjar tjockna.
Lycka till!
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden så ursäkta om jag upprepar ngt som redan är sagt. Men jag har funderat på det här med majo. Borde man inte kunna använda smält smör i stället? Så att det blir som kall bea fast smaksatt med lite senap i stället för dragon, typ.

#11 Klart att det går men det blir ju inte majo då utan bea, som du redan konstaterat.;-)
#9 Alla ingredienserna skall ha samma temperatur, och sen måste oljan vispas i lite i taget så att ägget hinner "suga upp" oljan. Lycka till!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
¤9 Försökte göra egen majo och det som hände var att den "sprack", jag körde mixern för länge och det blev bara "vattensoppa". Prova en gång till men kör bara ner oljan försiktigt och stanna sen mixern.
Jag rör min majonäs för hand, en äggula, 0,75 dl ljus olivolja, smaksätter till sist med vinäger.
Inte svårt alls, och tar inte många minuter. Men äggulan och oljan måste vara i rumstemperatur.
Jag använder olivolja för jag tycker mycket bättre om det än rapsolja.