räääädddd
jag behöver gå ner 12 kg men tycker det är läskigt att äta så mycke fet mat. alltså utesluta potatis pasta ris och godis är inga problem men måste man äta så himla mycke fett?? jag har en sallad till min mat med tex beanesesås till. jag äter naturell yogurt 3% med min egen musli på morgonen och jag dricker kaffe med mjölk. jag tar 1 frukt om dagen kommer jag gå ner ändå för jag har ju skurit ner mycket på mitt sockerintag jag har ätit tidigare. vad tror ni??
Om du kommer att gå ner kan bara du svara på, och bara efter att du provat. Några går säkert ner på den kost du beskriver. Men de flesta gör nog inte det.
Några tips för att få i dig fett utan att du märker det är att t ex byta ut din yoghurt mot meze eller turkisk yoghurt som har 10 % fett. Efter det kommer du att tycka att den du använder nu är blaskig. Blir den 10%-iga för tjock kan man spä ut den med en skvätt grädde
. Och mûsli, varför det? Tina några bär och ha i, eller gör som jag ta vaniljarom och lite sötningsmedel (som man ganska snabbt kan minska på) så blir det vaniljyoghurt!
Byt mjölken i kaffet mot grädde (eller en klick smör eller kokosfett!). Då blir kaffekoppen till ett litet mellanmål!
Frukten tillför inget av värde! Tvärtom håller den ditt sug efter sött uppe.
Hej!
Vitsen med att äta LCHF är att inte bara dra ner på kolhydraterna utan också öka på fettet. Annars måste du öka på proteinerna om du ska bli mätt.
Det är lättare att ge dig konkreta råd om du berättar lite mer om maten. Det du säger i inlägget kan betyda olika saker. Beskriv gärna en hel dag med frukost, lunch, middag och ev. mellanmål.
/Maia
PS. Jag (=medarbetare) redigerade ditt inlägg så att det inte var kursiverat, eftersom det är väldigt svårläst och jag tror att du vill ha så många läsare osm möjligt. Hoppas det var ok!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Testa att skriva in det du äter i http://www.MinMat.net eller något annat program. När du ser %-satserna mellan kolhydrater, protein och fett vet du om det är LCHF du äter eller inte.
Fördelningen bör var ungefär (vi säger aldrig något exakt till någon - man får pröva sig fram)
- 20 % protein
- 5 % kolhydrater
- 75 % fett
Om du minskar på kolhydraterna och inte ökar fetthalten blir det som Maia skriver proteinet du ökar och då är det inte säkert du går ner i vikt (det måste alltid bli 100%)
Alla Går inte ner... 5% kolhydrater utan måste även titta på den totala mängden gram per dag.
Själv skippar jag att räkna helt - jag orkar inte hålla på med det efter massor av år i Viktväktarna. Jag äter helt enkelt mat som inte innehåller kolhydrater i någon större mängde och lägger till fett istället. Det är mycket enklare.
Mitt tips är helt enkelt att du skall testa dig fram - det som fungerar är bra allt annat får man ifrågasätta. För lite fett gör en sugen och det är farligt. För lite fett kan ge oss bristsjukdomar och annat otrevligt. Fetträdsla bör man arbeta bort.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej
När jag började med LCHF för knappt ett år sedan, använde jag mej av Annikas kostprogram. Jag började ta bort kolhydratsrika livsmedel och mycket långsamt ökade jag fettmägnden.
Jag var mycket fettskrämd !!!!!! I början ät jag mycket ovanjordsgrönsaker till kött och fisk, med liten klick CF. Jag köpt också fetare ost och var jag sugen på något åt jag vanlig- eller briost. Jag har ökat fett intaget sakta och minskat mängden grönsaker. Jag tror att för mej tog det tre månader innan jag hade vänt mej med högt fettintag
gick du ner i vikt då??
Hej
Ibörjan gick jag ner ca ½ kg i veckan, från ett BMI på 30,5. viktnergångstakten har minskat med tiden. Nu är det knappt ½ kg per månad. Totalt har gått ner 10kg på 11 månader.
Jag är helt övertygad att att fettrik mat är viktigt för välbefinnandet, men det tog tid för mej att vänja med att äta fett.
Min viktnedgång har påverkas negativt av stress och dåligt med söm. Jag har märkt att efter lite hårdare fysiskaktivitet kan jag först gå upp i vikt för att efter några dagar minska.
Du är inte den första att var skeptisk. Alla börde bli det i början - och läsa mycket om dem olika ämnen.
Men du kan nog prova dig fram samtidigt. Jag gav mig själv en 6 månaders provtid för att testa LCHF (började i juli). Har gått ner 13,5kg under tiden. Har läst hur mycket som helst under tiden. Inte en chans att jag sluta!