margarin och bregott
Hur är det egentligen med bregott? Jag har följt debatten här om margariner och även läst en uppsats i ämnet som en läsare här på KiF lagt ut. Ska bregott klassas som mindre bra? Jag tänkte i och med att man tillsätter rapsolja som kanske får genomgå någon form av behandling innan/när den tillsätts?
Någon kunnig som vet?
Det är 80% smör och 20% rapsolja för att göra det enklare att breda ut på smörgåsen. Men eftersom äkta smör håller sig finfint i en låda i rumstemp finns det ingen anledning att äta Bregott.
Jo jag vet att bregott innehåller rapsolja, min fråga var huruvida denna är behandlad på liknande vis som de oljor som man använder i margarin och om det ur hälsosynpunkt anses sämre? Tror jag läste nåt om bregott i "äkta vara" men minns inte säkert
Bregott burkar ju anses som godkänt iallafall. Rapsoljan behöver ju inte behandlas heller för i detta fall används det ju för att smöret ska BLI mjukt, annars så härdar man oljor för att det ska bli hårdare, (självklart)

AFAICR, har någon här på sajten "gjort" bregott genom att vispa/mixa smör med ren rapsolja. Så länge bregott tillverkas på liknande sätt har jag ingen direkt invändning mot det.
Fabricati diem, pvnc!
#3 tack då vet jag.
#4 ok, man kan ju självklart blanda ut smöret på egen hand med olja så att det blir mer bredvänligt