Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1904 ggr
linda85
0

margarin och bregott

Hur är det egentligen med bregott? Jag har följt debatten här om margariner och även läst en uppsats i ämnet som en läsare här på KiF lagt ut. Ska bregott klassas som mindre bra? Jag tänkte i och med att man tillsätter rapsolja som kanske får genomgå någon form av behandling innan/när den tillsätts?

Någon kunnig som vet?

mikaelj
0

Det är 80% smör och 20% rapsolja för att göra det enklare att breda ut på smörgåsen.  Men eftersom äkta smör håller sig finfint i en låda i rumstemp finns det ingen anledning att äta Bregott.

linda85
0

Jo jag vet att bregott innehåller rapsolja, min fråga var huruvida denna är behandlad på liknande vis som de oljor som man använder i margarin och om det ur hälsosynpunkt anses sämre? Tror jag läste nåt om bregott i "äkta vara" men minns inte säkert

[Pennylane1]
0

Bregott burkar ju anses som godkänt iallafall. Rapsoljan behöver ju inte behandlas heller för i detta fall används det ju för att smöret ska BLI mjukt, annars så härdar man oljor för att det ska bli hårdare, (självklart)

greensis
0

AFAICR, har någon här på sajten "gjort" bregott genom att vispa/mixa smör med ren rapsolja. Så länge bregott tillverkas på liknande sätt har jag ingen direkt invändning mot det.

Fabricati diem, pvnc!

linda85
0

#3 tack då vet jag.

#4 ok, man kan ju självklart blanda ut smöret på egen hand med olja så att det blir mer bredvänligt