Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3928 ggr
Erik-W
0

Forskning om fyllehunger

Artikel på Corren.se

Forskare söker svaret på varför man får fyllehunger men har inget svar. Min tanke var att alkohol i öl, vin, sprit har en sak gemensamt.

Det är i princip enbart kolhydrater och en lite mineraler. Kan det vara så att en stor massiv mängd kolhydrater triggar fyllehungern?

Detta går ju nära LCHF tankarna om kolhydrater.

Någon som har några ideer om att det kan vara så eller är jag helt fel ute?

Artikel:

"Fyllehungern gäckar forskare

Varför ter sig tjockkorv med gurkmajonnäs och drypande pommes lockande på väg hem från krogen men inte annars?

En färsk avhandling går till botten med fyllehungerns gåta.

Många kan vittna om att brakmåltiden brukar bli final efter en kväll med mycket alkohol. Flera studier har dessutom visat att redan ett ganska blygsamt intag av alkohol, ett par glas vin till maten, gör att vi äter mer än vi annars skulle ha gjort. Alkoholen i sig har aptitstimulerande egenskaper.

Någonting gör att det tar längre tid att bli mätt, säger läkaren Jan Calissendorff och tillägger att främst män verkar vara sårbara för effekten.

Han har undersökt grunden för fenomenet i sin avhandling vid Karolinska institutet. Han lät 51 friska, normalviktiga studenter dricka antingen alkohol eller vatten vid fem tillfällen, och mätte halterna av en rad aptitreglerande hormoner - som leptin, obestatin och ghrelin - i deras blod.

Men resultaten blev motsägelsefulla. Exempelvis sjönk halterna av aptitstimuleraren ghrelin, tvärt emot vad man skulle kunna tro, när försökspersonerna drack alkohol.

Vår hypotes nu i stället är att alkohol har en direkt effekt på hjärnan, säger Jan Calissendorff.

Gåtan olöst, således. Men forskningen fortsätter."

missaz
0

Själv tror jag att fet man kan hjälpa kroppen att förbränna alkoholen ur kroppen; man är ju ofta sugen på något riktigt flottigt både kvällen man festat och dagen efter. Jag tror att kroppen ropar efter det den behöver för att avgifta sig; fett.

Magica1970
0

Allvarligt. Lägger de pengar på den här forskningen?

[Pennylane1]
0

är alkohol i princip bara kolhydrater? Det räknas ju som 0 kolisar och har en egen kategori , som just heter alkohol?

mikaelj
0

Alkohol räknas inte som en kolhydrat, utan ger 7 kcal/gram.

I studien mätte de bara upp nivåer av ghrelin m.fl. i blodet, vilket gör att de missar vad som händer i resten av kroppen.  Eftersom alkohol är ett gift kommer levern att vara fullt upptagen med att förbränna det.

Under den tiden kommer levern, om jag förstått det rätt, inte att kunna omvandla protein till socker (glukogogenes) för att hålla blodsockret uppe, vilket alltså medför ett litet litet blodsockerfall.

Följden blir att man blir hungrig.  Men det är ju bara vad jag tror.

Wildrat
0

#2 Ja, man tycker ju att de skulle kunna lägga dessa pengar på att forska om mättat fett eller LCHF istället. Då kanske vi äntligen skulle få en bra studie. Fast inte av Jan Calissendorff…

mikaelj
0

Är inte han en ruskigt duktig endokrinolog också? ;)

Kalle-B
0

Jag tycker det är en intressant fråga - men jag tror att svaret är väldigt enkelt: Alkohol är ett gift som fungerar som bedövningsmedel - verkar avtrubbande på hjärnan - man känner tex mindre smärta, mindre kyla och det försämrar egentligen alla sinnen. Och varför skulle då inte mättnadskänslan också försämras? Självklart tycker jag…

Vore konstigare om det vore tvärtom tycker jag..

[Pennylane1]
0

Med det resonemanget skulle man llika gärna kunna "bevisa" att hungernskänslan bedövas.Flört

Kalle-B
0

#8 Tänkte inte på det..Flört

Wildrat
0

#6 Jo, jag tror att det bara finns en Jan Calissendorff som är läkare på KS. Tyvärr har han hittat till Eskilstuna också, kommer kanske bli chef på sjukhuset här. Ska inte säja så mycket mer än att jag aldrig vill träffa honom igen…

Erik-W
0

Alkohol är ju inte kolhydrater men om man inte dricker ren sprit så innehåller ju vin och öl stora mängder kolhydrater men inget fett eller protein överhuvudtaget.

Det var det jag syftade på med alla kolhydrater i alkohol vilket skulle ha varit alkoholdrycker i stället.

T.ex 6 starköl(3 liter) innehåller runt 150 gram rena kolhydrater vilket är en ansenlig mängd.

[Pennylane1]
0

Du generaliserar en del… rödvin har 0,2 % kolhydrater (enl. Fineli) … inte stora mängder direkt.

MimLan
0

#12 Skulle snarare säga att fineli generaliserar. Ta en titt på systembolagets hemsida, många viner har sockerhalten utsatt.

[Pennylane1]
0

jo men det varierar från väldigt lite till betydligt mer om det är ett sötare vin så att säga att vin per se innehåller "stora mängder" kolhydrater tycker jag är att generalisera.