Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6949 ggr
smeo
0

Leverfläckar

Jag har kört LCHF ca 2 mån nu och märkt att jag fått mycket mörkbruna fläckar på ryggen o kroppen.

Brukar inte det vara ett tecken på att LEVERN e hårt belastad ?

Nån som vet  ???

dufva
0

Antingen det eller felaktiga fetter.

Äldre människor som ätit margariner i årtionden brukar vara mer benägna att utveckla pigmentförändringar.

Själv tycker jag att mina befintliga fläckar  bleknar och att inga nya tillkommer..

axelina
0

#1 Vad har du för belägg för detta påstående?

Viktor-88
0

Att man har leverfläckar beror inte på att levern mår ett eller annat sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperpigmentation

Som Dufva var inne på, så kan det bero på konsumtion av felaktiga fetter, som varefter de utsatts för solbestrålning kan sönderfalla och starta en rad oxidationsprocesser i huden. Inflammation and so on.

Jag har även hört att personer med mer aktiv "Nitric oxide pathway" har mer leverfläckar. som i sin tur kan påverkas av läkemedel och gener. alpha-MSH agenter tycks påverka denna process. Detta är inget jag kan ge mitt ord på då min kunskap inte sträcker sig allt för djupt i senastnämnda spalt.

dufva
0

"Ett av de klassiska tecknen på åldrande är när bruna fläckar (leverfläckar) visar sig på huden, lipofuscin, resultatet av oxidation av omättade fetter med hjälp av fria radikaler."

Citat: Mary G Enig (välkänd fettforskare)

smeo
0

Jag har inte visat min rygg för solen - det e ju kallt o inte mycket sol så här års

Och fel fetter ?

Kött, Ägg,Rapsolja, olivolja, get o fårost.

dufva
0

Eftersom det är fråga om en oxidation kan tillskott av antioxidanter (E läker hudförändringar) bidra till att färre fläckar nybildas..

Viktigast är nog att fundera på vad man får i sig av sånt som triggar oxidationsprocesser..

Raps och olivolja är omättat fett och bör nog inte utgöra lejonparten av det fett man äter Obestämd..

Dessa fetter ska i den mån de konsumeras intas kalla (dressingar) och inte hettas upp för då "speedar" man upp sönderfall och oxidation

bazz
0

Huden kan bete sig lite skumt på LCHF i alla fall första året. Så ge kroppen en chans å tat cool!

smeo
0

OK

Så det har varit si o så för andra också 

Hela 1a året  ?!