Leverfläckar
Jag har kört LCHF ca 2 mån nu och märkt att jag fått mycket mörkbruna fläckar på ryggen o kroppen.
Brukar inte det vara ett tecken på att LEVERN e hårt belastad ?
Nån som vet ???

Antingen det eller felaktiga fetter.
Äldre människor som ätit margariner i årtionden brukar vara mer benägna att utveckla pigmentförändringar.
Själv tycker jag att mina befintliga fläckar bleknar och att inga nya tillkommer..
#1 Vad har du för belägg för detta påstående?

Att man har leverfläckar beror inte på att levern mår ett eller annat sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperpigmentation
Som Dufva var inne på, så kan det bero på konsumtion av felaktiga fetter, som varefter de utsatts för solbestrålning kan sönderfalla och starta en rad oxidationsprocesser i huden. Inflammation and so on.
Jag har även hört att personer med mer aktiv "Nitric oxide pathway" har mer leverfläckar. som i sin tur kan påverkas av läkemedel och gener. alpha-MSH agenter tycks påverka denna process. Detta är inget jag kan ge mitt ord på då min kunskap inte sträcker sig allt för djupt i senastnämnda spalt.

"Ett av de klassiska tecknen på åldrande är när bruna fläckar (leverfläckar) visar sig på huden, lipofuscin, resultatet av oxidation av omättade fetter med hjälp av fria radikaler."
Citat: Mary G Enig (välkänd fettforskare)
Jag har inte visat min rygg för solen - det e ju kallt o inte mycket sol så här års
Och fel fetter ?
Kött, Ägg,Rapsolja, olivolja, get o fårost.

Eftersom det är fråga om en oxidation kan tillskott av antioxidanter (E läker hudförändringar) bidra till att färre fläckar nybildas..
Viktigast är nog att fundera på vad man får i sig av sånt som triggar oxidationsprocesser..
Raps och olivolja är omättat fett och bör nog inte utgöra lejonparten av det fett man äter
..
Dessa fetter ska i den mån de konsumeras intas kalla (dressingar) och inte hettas upp för då "speedar" man upp sönderfall och oxidation
Huden kan bete sig lite skumt på LCHF i alla fall första året. Så ge kroppen en chans å tat cool!
OK
Så det har varit si o så för andra också
Hela 1a året ?!