Matklappar
Den som tröttnat på alla prylar kan ge bort eller önska sig livsmedel som julklapp eller förning dvs. present när man går på visit eller kalas.
Kanske ett bra tillfälle att visa omtanke och sprida lite bra mattips till sina släktingar och vänner.
Det kan vara något hemlagat eller någonting man köpt. Här är några enkla förslag.
Jag skulle ge eller önska mig:
- 1 kg ekologiskt smör
- 1 kg ekologisk gräddyoghurt
- 1 kg Falk salt utan klumpförebyggande medel
- Hemlagad kycklingmousse
- Hemlagade kycklinghjärtan - hjärtegott
- Korg med ostar
- Kokosolja av bästa kvalitet
Fler förslag? Vad skulle du själv vilja få som matjulklapp eller ge bort till någon du tycker om.
Egna kryddblandningar, bl.a. tacokrydda utan socker och glutamat, är en kanonjulklapp i vacker burk!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag VET att jag kommer få en hel låda med fläsksvålar! 
Mina föräldrar köper åt mig i Sverige och tar med sig, för här i Finland har jag inte lyckats hitta!
Hemlagade örtoljor (gott i sallad)
Presentkort på att laga en middag till mottagaren + sällskap (ange max antal pers på middagen)
Hemlagat tork-kött/jerky
Ostbollar i örtolja
Fetaost i kryddolja
Hemlagad Kimchi (koreansk jättestark kålinläggning med massa chili)
Flaska god Amarone, gärna tillsammans med en bra bit Pecorino-ost
Bara fantasin sätter gränser!
Jag brukar göra ett litet lager så jag har färdiga presenter att ta med när jag går bort. Mycket roligare än en tråkig chokladkartong eller blomsterkvast som i alla fall bara vissnar på ett par dagar.

Vilken kul tråd!
Jag ska ge bort LCHF godis till en som påstår att hon inte skulle överleva utan godis - så fortsatt övervikt och problem med att gå … Vill visa att man kan göra godis och gotta sig med…
Jag har köpt (innan LCHF) en korg med olika Te-sorter / kaffe sorter. Har också köpt ett urval av smaskiga ostar :-)
Brukar vara uppskattat av folk som har allt men tycker om att äta gott och njuta av livet :-)

#3 Kimchi lät spännande!
Ostbollar i örtolja - viken ost och vilka örter? Lät så gott!
Jag ska ge bort ekologisk kokosfett, Himalaya salt, som jag säljer annars.

Jag hade tänkt ge bort kryddburkar till mina systrar, men innan den andra var färdig hittade jag roligare presenter. Så, de får varsin burk med rosensalt =)
#5 Här är receptet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag ska göra både kycklinglevermousse och chilitryfflar (lite svagare den här gången tror jag!) och ta med som gå-borts-presenter i fina burkar. Tror det kommer att uppskattas!

Jag har gjort saltskrubb till folk. Saltskrubb och kryddsocker (rensade skåpet effektivt från socker.. )
Hemgjorda presenter är alltid uppskattade. Om man inte vill ge kryddsocker kan man ju ge sockerskrubb. Bra för huden, och det där läskiga sockerpaketet som står i skåpet kommer till användning..
Recept finns på Shenet.

#4 "Jag ska ge bort LCHF godis"
Vad avser du med LCHF godis?

#11 Jag har gjort ischoklad och tryfflar med lite olika smakvarianter. Hittade lite på Anna's blogg (hon som gick ner från 137) och har experimenterat lite själv. Har också gjort hemmagjord marsipan. som jag smaksatt, gjort kulor av och doppat i choklad.
Sen har jag vikt små fina burkar med lock och lagt i lite godis (smakbomber som jag kallar dom).

Jag kanske också gör lite tryffel och ger bort. 72% choklad, grädde och smör blir inte så tokigt. Mycket bättre än knäck :)

Rökt renhjärta är sååååå extremt gott, det vill jag ha i julklapp! Att ge bort… Hmm… skulle ju kunna göra tjälaknul gjord på älg, det är gott och skulle nog uppskattas! Något att bryta av julmaten med när man lessnat på julskinkan och laxen (för de som säger att de lessnar alltså; själv lessnar jag ALDRIG på julmaten! Kan äta hur många julbord som hellst!)

Fick en julost på nästan 2 kg av grannen i julklapp. Mycket uppskattat - blev jätteglad!
Stiltonost i krus, mmummms
Hej¨
Jag tänkte ta med mej torkade oliver som present, när jag hälsar på under julhelgen, istället för julgodis.
Här är receptet på torkade oliver som jag fått av en kollega:
En burk svarta kärnfria oliver(jag tog en storbruk drygt 400 g oliver)
Lägg oliverna på en plåt med baklåtspapper och krydda med vitlökssalt.
In i ugnen i ca 6 timmar 75 grader, Rör om efter ca halva tiden. På slutet hade jag luckan lite öppen genom att jag lagde en pannlapp mellan luckan och ugnen.
Sedan stängde jag av värmen och lätt oliverna vara kvar i ungen under natten. Jag hade oliverna på plåten i drygt ett dygn rumstemperatur innan jag stoppade de i en burk. Hur torra man vill ha oliverna är lite efter smak.
Gott som snaks och man kan ha dem i sallader.
Så bra tråd om inte för all inspitation på just gott till julen !
Jag har gjort is choklad som var blev super god med 50% kokosfett o 50& choklad med 90% kakao den vart gor o klart len som vuxenchoklad ska vara !
Önskar mig goda ostar o dom där ostkulorna låter klart smarriga !!

Jag skall köpa lågkolhydratöl och ta med till julkalasen.
Spendrups Bright finns både i burk och på flaska. På ett dukat bord är det trevligare med flaskor men av någon anledning är literpriset då nästan 50% dyrare.
Tänk på att öl smakar bättre om det får utveckla ett ordentligt skum. Servera därför ölet i ett glas som står upprätt. Håll flaskan ca 10 cm ovanför glaset och häll ölet i glasets mitt, lagom för att ett rejält skum ska uppstå.

Margareta skriver i en annan tråd om lammstek i lergryta.
En röhmertopf vore väl en jättebra matklapp, inklusive lammstek.