Jordnötter
Hejsan! Jag provar LCHF sedan en månad, men har en svaghet för jordnötter. Inte hela världen, jag äter inga jättemängder, men det blir en näve eller två om dagen (beroende på hur stora nävar man har
), och jag tror det bromsar min förhoppade viktnedgång. Nu har jag hittat jordnötter med bara 4g kolhydrater per 100g! Men det låter nästan lite för bra för att vara sant. De flesta jordnötter brukar ligga på typ 12 kolisar. Vågar man tro på näringsdeklarationen?
Den här sorten är det:
Exotic Snacks
Att notera är att jag har provat precis de här nötterna tidigare, från samma tillverkare, med enda skillnad att de innehöll jordnötsolja istället för solrosolja. Då hade de 11 kolhydrater! Kan det verkligen vara en sån skillnad?
Inte heller jordnötter har särskilt bra omega 6-3-förhållande, eftersom de är ärtor.
Men ack så goda…
Jag äter betydligt mer fisk, och även ekologiska mejeriprodukter, sedan jag började med det här, så min omega 3-kvot har nog ändå förbättrats. Den detaljen bryr jag mig inte så mycket om när det gäller nötterna, därmed.
Om man antar att jordnötsolja innehåller lika mycket kolhydrater som jordnötter, dvs ca 10%, så tycker jag ändå det är förvånande om oljebytet gör en sådan skillnad. Är det verkligen en så stor andel "extern" olja i en påse jordnötter? Ja ja, man har väl inte mycket annat val än att lita på innehållsförteckningen.
Tack för svaren i alla fall!
Jordnötsolja innehåller inga kolhydrater.
Jag tror det var en felskrivning, jordnötssmör har ungefär 14g/100g kolhydrater, samma med min jordnötspåse.
Å andra sidan är det kanske skillnad mellan olika jordnötssorter. Det finns ju t ex också stor skillnad vad gäller mandel. Coops sötmandel innehåller bara 5g kolhydrater medan ICAs ligger på drygt det dubbla, har jag för mig.
Fast inte är det väl någon skillnad på mandel och mandel? Jag tror att det bara skiljer i hur man mäter/beräknar kolhydratinnehållet.
Om man jämför olika produkters näringsinnehåll i Livsmedelsverkets tabeller jämfört med Fineli, så är det ofta ganska stor skillnad. Man kan nog inte lita blint på att siffrorna är så exakta.
jag var bombis på att det har stått bara 3.7 eller så på mandel på fineli men nu står det 6.6!!

Macademia då? På en påse som jag köpte stod det att det var 0 kolisar, men på nätet någonstans såg jag att de innehåller 14 mg kolisar. Stor skillnad, vad skall man tro på?
Om det verkligen stod 14 mg skulle jag nog också avrunda till noll. :-)
Angående mandel finns det en tidigare diskussion, ser jag nu.
Intressant tråd, mandel verkar nyttigt! Jag älskar mandel och gör ofta mandelbröd (mycket hellre än nötbröd) och tänker fortsätta äta mandel med gott samvete, oavsett kolhydratmängden. Det blir hur som helst aldrig några stora mängder, eftersom det är så mättande.