En kniv i ryggen
Sedan några veckor är jag sjukskriven för att jag har bröstsmärta pga inflammation i bröstbenet och magsmärta av okänd sort som ska undersökas vidare med ultraljud. Min närmaste kollega på jobbet har bestämt sig för att mina magproblem beror på mitt LCHF-liv (som jag levt sedan 27 januari i år) och hon har hört om en vars lever kraschade av denna kost och om någon annan som mått dåligt och förkastat denna kost - och då bara "måste" det ju enligt hennes teori vara så att jag också mår dåligt för att jag äter som jag gör.Hon har också meddelat vår chef att jag har gått ner i vikt och vilken kost jag äter varpå han har ringt för att kolla om jag mår dåligt av kosten.
Jag blev så paff över hur upprörd hon var och jag hade inte mycket att säga henne igår när vi sågs över jullunch och hon anföll mig om detta. Jag vill inte tjafsa och jag tycker inte att de har att göra med vad jag äter, men kommer det mer påhopp så kommer jag explodera och då behöver jag ha något vasst att säga… Eller kan jag bara avvärja dem med att säga "Vi kan ha en diskussion när ni har läst på mer"?
Måste kännas mycket sårande.
Mitt råd är att du "rasar" ut din ledsnad och ilska för att sen bara lungt säga (som ditt eget förslag) "Vi kan ha en diskussion när ni har läst på mer".
hon har andra problem att ta hand om, sina egna, verkar det som. jag vet inte vad du jobbar med, men vad har din viktnedgång och kost med jobbet att göra, eftersom hon tyckte det var viktigt att tala om för din chef att du gått ner i vikt och äter mindre kolhydrater?
Jag tycker denna person låter som någon som vill styra andras liv. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Min första reaktion: Säg åt dem att fara åt h-e!!
Gör hon likadant mot andra som får hälsoproblem - d v s anfaller hon även dem med ogrundade teorier om vad deras hälsoproblem beror på?? Idiot!
Håller med de ovanstående att din kollega måste ha nåt allvarligt problem själv, som gör såhär mot dig. Jag tänker att du nog skulle kräva av chefen att hon omplaceras på grund av sina "övergrepp" gentemot dig..
Varför/hur ska du kunna/vilja jobba med henne?

Det hon har gjort är förtal och jag hade kontaktat facket för att "ha på fötterna" om det skulle leda till något negativt för dig. Och berätta för henne att du har kontaktat facket ang. hennes påhopp. Och prata med chefen och förklara läget.

Smittas inte av ilskan utan behåll din goda min (ditt lugn och din distans) så får hon vara frustrerad på alldeles egen hand. Låna därefter ut en god bok, förslagsvis Annikas hälsobok för kvinnor.
Ligg lågt och bit ihop, tyvärr kommer vi att få stå ut med såna här påhopp. Jag känner själv att risken är stor för kritik mot LCHF om man blir sjuk. Var rädd om dig och satsa energin på att bli frisk istället..

Men alltså, att hon har en massa dumma synpunkter är en sak, såna socialt inkompetenta människor drabbas vi nog alla av. Men att gå till chefen med sina påståenden är tamejfasen att gå över gränsen!
Håller definitivt med #8! och 5#! Kontakta facket för att gardera dig och skydda dig OM nåt skulle hända! Det behöver kanske inte hända nåt alls, förhoppningsvis är chefen smartare än så, men det är bäst att värna om dig själv!
En välmenad julklapp till kollegan med skrifter om LCHF inklusive hänvisningar till/utskrifter av vetenskapliga studier vore kanske inte fel 

Hoppas du mår bättre snart!
Ja, tyvärr blir ju inte vi LCHF:are helt osårbara mot sjukdom även om mycket positivt händer med kroppen..
Det är ju märkligt att det florerar historier om levrar som kraschar direkt när man äter kosten men här på forumet hör vi aldrig talas om nåt sådant
.
Vad vi vet säkert är ju att det är mycket som "kraschar" på normalkost som vi tycks slippa helt med vår kost
.
… och vad har levern med det att göra? Borde det inte vara njurarna, om man nu skulle få för att äta helt löjliga mängder protein? (som vi ju inte ens gör)
Pah, okunskap är så jäkla tacksamt.
Det är ju så att vi är varandras arbetsmiljö på jobbet. Är någon borta kan kollegorna drabbas av merarbete. Har själv varit borta stor del av året från jobbet så jag vet nog hur du bemöts. I grunden är det nog det som det handlar om, hennes frustration leder till personangrepp om nåt hon inte verkar veta nåt om. Människor är lika oinsatta i LCHF som alla vi var innan.
Krya på dig och lycka till.
#12 Nog har vi alla varit "oinsatta" i LCHF. Där har du rätt!
Men jag skulle aldrig ha gjort nåt liknande mot en kollega för att hon äter annan kost än jag. Det här problemet handlar inte om att kollegan inte kan LCHF, det handlar om att kollegan är "bäng i bulan".

Tack för alla era svar, det värmer gott. Jag har verkligen legat lågt hela tiden på jobbet , inte varit någon profet om hur bra det är med lchf utan verkligen haft med min matlåda som alla andra och har de frågat något har jag svarat. Jag hoppas _ingen_ blir bemött såhär men ni har nog rätt i att hon är nog allmänt väldigt stressad över att hon fått högre arbetsbelastning nu när jag varit borta. Tusen tack kära vänner, jag var så ledsen innan men nu känner jag mig definitivt på bättre humör. :)

Men fy katten, jag blev verkligen sur när jag läste ditt inlägg.
Som någon annan skrev vilken rätt har hon överhuvudtaget att gå till din chef och säga att du gått ner i vikt med LCHF och sånt?
Det är förbannat lågt och oetiskt.
Jag hoppas du har pratat med chefen själv och kan få intyg från läkare att din kost inte är anledningen till att din hälsa inte varit på topp det senaste!
Stå på Dig, vännen!
Hejar på Dig!
// Shintaida

Vi må vara överviktiga många av oss, men som tur är inte skitviktiga som din arbetskamrat verkar vara.
Stå på dig, skönt att du mår lite bättre nu.
Kram Luccy
Jag är helt förbluffad över din kollegas handlingar, som är helt uppenbart oetiska och jag tror också som många nämnt, att det skulle kunna handla om förtal eller dylikt. Nej, ligg lågt och håll god min för tillfället, men dokumentera kanske med minnesanteckningar utifall att det skulle bli något mer kring detta. Fy fan asså.
Mycket, MYCKET illa gjort av din arbets"kamrat"!!! Hur ofta skulle någon gå till chefen över en kollega som blivit sjuk och påpeka att detta nog beror på att den sjuka köper godis ur automaten på jobbet varje dag?? DET skulle inte hända, TROTS att alla vet hur mycket godis förstör hälsan!
BLÄÄÄ för sånt här skitbeteende, din kost har inte med din sjukdom att göra och den har DEFINITIVT inte med ditt arbete, dina kollegor eller din chef att göra!!!
Krya på dig! Kram!

Ja, det var det som jag blev mest ledsen för - att springa till chefen och tjattra på ett sånt sätt. Jag har varit inne på att söka nytt jobb men nu känns det mer aktuellt än någonsin… amv.se nästa!!:)
Folk kan vara så jäkla jobbiga så det är inte sant!
Varje fredag så har vi nybakat bröd, ost och pålägg och drivor med grönsaker till morgonfikat på jobbet……jag brukar ta säkert 10 ostskivor, då det är det enda som jag äter och idag fick jag frågan av en arbetskamrat (läkare) som undrade varför jag unvek kolhydrater.
Jag svarade att det var för att slippa att äta Metformin för förhöjt blodsocker.
Då frågade han om jag mådde dåligt av Metforminet och jag svarade sanningsenligt NEJ.
Då frågade han VARFÖR i hela världen jag inte åt min medicin, ,så att jag kunde äta "som folk"
Jag blev arg och snäste fram frågan VARFÖR jag ska äta medicin om jag inte behöver den och att han som läkare borde veta bättre, sedan gick jag och satte mej med mina ostskivor, men jag var sur som ättika.
Folk tror att man lider, när man istället mår bra av att äta LCHF-kost.
Jag som varit brödälskare utan måtta och som ledigt satt i mej 3 mackor på fredagsmornarna…..skulle aldrig offra mitt välbefinnande igen nu när jag fått ett nytt liv…..att inte alla kan förstå detta, det är för mej en gåta.

Det finns en gammal radiointervju med affärs- och industrimannen Josef Anér där reportern frågar hur han klarade all kritik. Han svarade: "Jag tackar min Gud att det inte är jag som är dum!"
Tycker inte heller man skall bry sig utan bara vara tacksam för att det inte är man själv som är dum.
Det räcker väl med välbefinnandet av att äta naturlig kost! De andra stackarna kämpar med sina brödkanter, sitt sockerberoende och sin dåliga hälsa.
#22 Bra talat Anders-S! 
med flera..

#15 - kan det finnas någon läkare som skulle vilja skriva ett intyg om att det inte är kosten som orsakar mina problem tror du? Då måste man nog träffa en läkare som förespråkar LCHF och var hittar man en sådan?
#22 - mkt kloka ord!!

#24, Jag tror inte läkaren nödvändigtvist måste förespråka LCHF, men om han själv är övertygad om att kosten inte är grunden till dina problem så bör han inte ha några problem egentligen. Han borde ju se på andra sidor av din hälsa att du mår bra av kosten.
Eller tror du själv att det kan bero på att du äter enligt LCHF?

Nej nej, jag tror absolut inte att det beror på kosten och jag fortsätter äta lchf. Senaste läkaren frågade om jag åt pulverdiet för de kan orsaka både njursten och gallstensanfall men när jag sa att jag dragit ner på kolhydraterna i kosten så sa hon bara "jaha". Så hade hon trott att mina besvär berott på kosten så hade hon nog gjort lite större affär av det. ;)
På mitt jobb skojas det friskt med mig och min LCHF-kost. Det har dock lugnat ner sig något nu när de märker (inklusive min chef) hur bra jag mår, att jag går ner i vikt, att jag inte blivit dum i huvudet av att skippa kolhydraterna.
När det gäller all skrämselpropaganda som "förstå-sig-påare" kastar över oss, tror jag det bästa är att bevara lugnet och säga som någon föregående skribent, "att detta kan vi diskutera när ni läst på lite mer".
God Jul alla!

Sådana människor ger mig andnöd. Tycker i allafall att du hade ett jättebra svar. Dessutom skulle det vara intressant att få referenser till dem eller artiklar om dem "fått en förstörd lever" och andra negativa hälsoeffekter pga kosten. Hade hon sprungit till chefen om du gått med i viktväktarna också? Eller om du gått med i Aftonbladets viktklubb? Eller om du tagit en bulle extra till fikat?
Kan tänka mig att människor med missbruksproblem, som de inte vill erkänna vare sig för sig själva eller andra, skulle bli upprörda om en arbetskamrat berättade för chefen om deras missbruk. Men det här är ju löjligt. För missbrukare finns speciella behandlingsprogram och behandlingshem, men vad ska chefen ta sig till med en person som äter "fel".
Hoppas verkligen att du har en chef som kan hantera den typen av Medarbetare, om inte så tycker jag du ska försöka byta arbetsplats.
Sådana människor går inte att diskutera med, eftersom de har svårt att ta till sig vad andra säger. Bäst är att försöka hålla dem så kort som möjligt.
Maxiq, som är aktiv på det här forumet, hade problem med gallstenar för en tid sedan. Förmodligen var gallstenarna en rest från kolhydratstiden.
På mitt fd jobb var det alltid lika intressant när nån startade en ny diet. Fast en tjej sa : Jag undanber mig kommentarer om min mat!Och det respekterades!
Jag har ätit LCHF kost i 1½ mån och mått bra fast jag är frusen. Nu har jag bakat till jul, kokat julgodis, varit hos grannar på julkaffe mm. Nu har jag diarre. För ett par dagar sedan bubbel i magen och förfärlig halsbränna. Så bara julen är över ska jag fortsätta på den rätta vägen. Jag har inte ätit smördås på över en månad, och jag som levde på bröd, äpplen och moröter.