Saffransglass!
Om ni har en glassmaskin hemma så passar det utmärkt såhär vid juletider att göra lite saffransglass. Vi testade igår och det blev himmelskt gott :D
Ingredienser:
- 4 st ägg
- 3 dl vispgrädde
- 1 påse saffran
- valri mängd flytande sötningsmedel
Blanda ihop smeten, sätt igång glassmaskinen och häll i. Låt stå och brumma tills glassen fått rätt konsistens :)

Tack! Bokmärkt.
Hur mycket kolhydrater är det i sötningsmedel? Är det tillåtet?? :D jag är glassoman så jag är ju fast här nu hahaha

#2: Om det är tillåtet eller ej får man nog själv avgöra. Jag har inga problem med lite sötningsmedel då och då, men man behöver ju säkert inte vräka i sig :)
Jag använder "suketter" som finns i de flesta butiker och innehåller inga kolhydrater.
tar du stevia eller sukrin är det inga kolisar alls
man kan nog göra utan glassmaskin också men om man inte har vispat ägg en och grädden kanske det blir hårt? Man får nog röra om några gånger medan det fryser.

Sukrin använder jag i glass och det fungerar jättebra.
så om man använder sukrin i sötsaker är de alltså helt okej att äta, men med måtta?? usch jag får inte ha såna här tankar … så jädra sockerberoende.
Det kan enbart du själv avgöra,men om du är sockerberoende är det förmodligen ingen bra idé.

#6 Jag tar mindre än hälften av det som står i receptet. Provar mig fram och minskar något för var gång för att hitta en minimal nivå. Dina smaklökar blir dessutom känsligare med lchf så chansen är att du inte behöver så mycket eller något alls efter ett tag för att känna det söta. Mitt sötsug triggas annars av hallon, men Sukrin känner jag inget av.

Om man vill vågar jag rekommendera lite skivor skivad mandel i smeten. Jättegott med saffran i glass! Har ett liknande recept.
Åh vad bra! Tänkte ju göra just saffransglass till dessert att ha på julafton (vi blir 15 st) men visste inte riktigt hur. Det enda problemet är att jag tycker det är svårt att göra lite större satser, kylan räcker inte riktigt till. Kan man göra två mindre och frysa in, eller blir glassen hård/mindre god då?

#10: Jag har kunnat göra dubbel sats med glassmaskinen utan problem (tar längre tid bara), men är det till 15 pers blir det nog svårt. Fryser du in måste glassen tina ett bra tag innan servering tror jag :)

#6 Jag brukar ha lite mörk,hyvlad choklad i, det blir jättegott. Vill man ha lite lättare chokladsmak så kan man smälta lite choklad i grädde, behövs inte mkt alls för att bli gott
#11: OK, tack!
Hej
Ca 10 år före min LCHF-tid gjorde jag ganska mycket glass i min glassmaskin. När jag vill göra större satser än maskinen var avsedd för, förkylde jag glass-smeten i frysen ner till ca en grad, då kunde jag dubbla glassmängden.
Saffransglass och stjärnanisglass var favoriterna på den tiden när jag gjorde min egen glass.
Jag har tänkt att testa göra glass utan socker, skulle tro att den skall ätas direkt, för den blir nog stenhård om den fryses, konsestensen kan kanske förbättras med lite sprit i.
Aha, det var ett bra förslag Minorca, tack!

#14 Men, vad smart! Tack för tipset :D