Jag och min sambo vill leva LCHF
Hej vi är ett par som bestämt oss för att leva ala LCHF.
Vi är trötta på LOW Calori Dieter och annat skräp.
Vi vill äta gott och känna oss mätta.
Jag väger 95 kg och borde väga 80.
Känns skit.
Jag vet nu att LCHF är så som jag borde leva.
Men problemet är väll att när lärdagen kommer vill man lyxa till det lite, och då är frågan om det finns något godis som är tillåtet i LCHF. HEt sett en chokladkada i LCHF utförande.
Funderar på Ischoklad i med 75%choklad och kokosfett borde inte detta gå under LCHF?
Hur klarar ni av lyx dagarna.
Varje dag är en lyxdag med LCHF, men i stället för choklad äter jag goda ostar, såser och kött. Efterhand minskar också sötsuget med LCHF, så det känns ändå inte som att det är godis jag vill ha när det är festdags. Det är säkert ett år sen jag åt socker medvetet.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Du borde kanske fundera på varför lyx är det samma som sött för er?
Jag tycker jag lyxar till det varje dag, gräsuppfött biffkött, kyckling, ägg färsk fisk o skaldjur, goda såser o röror och till det ovanjordsgrönsaker samt någon gång vispad grädde med bär!
Jag tycker för övrigt att den 75% chokladen är för sötsliskig o fördrar 85%, vilken jag tar en bit av till kaffet någon gång!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det finns massor kul som man kan lyxa till det med om helgerna :)
T.ex. kan ni göra hasselnötstoppar, kokostoppar, hemmagjord glass med olika smaker, ostkaka a la LCHF och mörk choklad som du föreslagit (gärna med en kakaohalt på minst 70%).
Det finns lite recept på efterrätter och bakverk på min blogg.
Kika in här:
Lyx är inte det samma sak som sött för oss.
Eller vi vill i alla fall inte att det skall vara det.
Givetvis är fläskfile och beanesås oskså LyX
Men när jag tänkte på lyx tänkte jag på Lördags lyx, typ som Frukt sallad, eller glass, dvs typ deserter, behöver givervis inte vara sött kan vara surt med för den delen och 80% choklad är lyxigt så det räcker.

Kan bara hålla med vad andra säger… Igår blev det lite nötter, oliver och brieost - min lyx. En bit mörkvalitets choklad, då o. då.
Några fler bloggar att hålla reda på: http://airamsmat.webbblogg.se
http://blogg.passagen.se/fettbramat/ , www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
Finns mycket gott att finna!!! Även lite sött!
Man blir av med kolhydratsuget (bröd, pasta, godis, …) ganska snabbt när man äter sig mätt på fett. I praktiken tror jag inte att det kommer bli ett problem.
Tror faktiskt inte att det kommer bil något problem heller.
Om du scrollar ner sidan och kollar till vänster så hittar du en rubrik där det står "Mat - recept på efterrätter och sötsaker", där hittar du lördagsgott. En favorit som jag gör alldeles för sällan är pannacotta, hur gott som helst i LCHF-variant, äckligt sliskigt i orginalvariant…

Det här är lyx och vardag för oss:
- Vispgrädde och lite hallon
- Vispgrädde och lite melon
- Vispgrädde med lite chokladsås (smör+mörk choklad)