Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 7607 ggr
sisan881
2

Problem med leder

Att dieten ger bra effekter på många plan är vi överens om. Men, jag har problem med leder. Jag har bl.a. mushandled, ont i knän, höfter mm. I familjen har vi problem med Artros. Har någon läst något om denna diet kan hjälpa - inte bara genom viktnedgång som självklart är en viktig ingrediens. Jag tänker mer för lederna självt. Har ni läst något? Egen erfarenhet kanske?

Thyra4
0

Hej sisan881

Thyra4
0

Vet inte vad som hände, men jag fortsätter här. Nedan kan Du läsa om hälsovinster från Annicka Dahlqvists blogg. Hoppas Du hittar något matnyttigt.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=artros

konichiwa-girl
0

Av vad jag har förstått har den här kosten antiinflammatorisk verkan och det kan ju hjälpa om man har problem med inflammationer (som jag, jag har crohns med påföljande inflammationer i mjukdelarna).

MimLan
0

Gör en sökning på t.ex. "artros" så kommer det upp många trådar där det diskuterats.

Så det enkla svaret är att LCHF hjälper även där.

greensis
0

En del märker effekt av LCHF. Lider själv inte av ledproblem, så jag kan inte ge några självupplevda tips.

Det jag lärde mig av min hushållsknep-kunniga mormor är att grytor & buljong kokade på ben, ligament och brosk sades lindra vid vad man på 40-50-talet kallade ledgång. (det må sedan vara artros, reumatism osv i dagens ordval). Vet inte om det hjälper men det lär ju i alla fall inte skada.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#5 Det är glukosaminet som gör susen. Buljong är verkligen fina grejor. Har varit duktig och fryst in överblivna ben på sistone.

sisan881
0

Hej

kollade på bloggen #2 tipsade om, roligt att se att en del faktiskt känt av poitiva effekter - behöver aldrig mer julklappar om min värk skulle försvinna Skrattande men det skulle vara lättare att övertyga min mor om Annika själv hade skrivit det, eller någon annan läkare, en undersökning mm.

Min mor har mycket större problem än jag har och dessutom mycket mer övervikt - Hon skulle verkligen behöva detta men tror inte på det. Att förrutom viktnedgång kunna minska värken skulle kanske motivera! Har skaffat julklappar till henne i år som hon kanske blir lite upprörd av - typ, stavar för stavgång, boken smörstekt och LHCF godis. Upprörd blir hon nog om hon tar det som en pik - BANTA! istället för att se det som en present med tanke & omtanke.

#5 har hört detta med brosk någon gång med - det ringde en klocka. Blev då rekommenderad Isterband - Jag tycker det smakar bedrövligt och sen innehåller det för mycket gryn mm. Men jag har ju ofta med ben i mina grytor redan.

Jag har värk dygnet runt och äter konstant värktabletter (antiinflamatoriska), i diverse kombinationer. Helt fel - jag vet! Men, min läkare vägrar skriva ut värktabletter som fungerar så jag får kombinera. Ska nog se till att byta till en "riktig läkare".

Men hoppas, hoppas, hoppas detta fungerar! Är maten antiinflamatorisk så kanske det hjälper tillräckligt….

sisan881
0

#5 Åt glukosamintabletter ett tag men jag märkte ingen effekt - hmmm Why!

greensis
0

Omega3 är ju antiinflammatoriskt så det kan vara värt att prova också. Jag blev tipsad av vikingmormor här på sajten om högdoser omega3 mot allergi/hösnuva och det funkade faktiskt (kors i taket!) i somras mot dygnet-runt allergin jag dras med när jag är på landet. Men då pratar vi 2-2,5g ren omega3 per dag - kan bli många kapslar att knapra beroende. Blev dock väldigt "lättblödd" som biverkan så jag äter mindre när allergibelastnignen inte är lika hög.

Om brosk kontra glukosamin - teoretiskt kan brosk mm innehålla fler verksamma ämnen än just bara glukosamin, men det är inget jag provat.

Fabricati diem, pvnc!

irode
0

Jag har ätit LCHF i 5 måneder nu - och har slopat NSAID värktabletterne sen två veckor. Plus antihistaminer och det mesta astmamedicin.

Har fortfarande värk men absolut till att klara av med hjälp av Panodil. Jag sovar mindre och har mera ork än tidigare.

MimLan
0

#9 Jodå, det finns mer än glukosamin som är bra. Här är några länkar:

http://www.westonaprice.org/foodfeatures/brothisbeautiful.html

http://www.westonaprice.org/foodfeatures/broth.html

ingrid-in-sweden
0

Med kosten känner jag mig mycket mera välsmord i lederna som jag haft en del värk i, plus att rörligheten ökar. Dock måste man också själv vara i rörelse - det kanske glöms bort…

sisan881
0

#9 Omega tre äter jag mycket av - har ökat till 4 kapslar om dan. Kan ju säga att jag inte varit sjuk alls sen jag började med Omega 3. Första hösten utan sjukdommar. Jag köper från en träningssajt - MYCKET billigare än apoteket. Visst inga smakämnen som apotekets, men jag sväljer dom hela så varför smaktillsatser?

#10 Vad kul att du slipper knappra dessa eländiga tabletter. Bara det gör det värt det. HAr bara gått på kosten i 5 veckor (minskat 5,5 kg) så jag äter tabletter än, har en bäbis med så lederna får rejält med "stryk" nu. Men hoppas, hoppas jag också kan slippa värk.

Så det är kosten som påverkar sömnen så mycket? Sista tiden har jag sovit mindre och hårdare. Däremot somnar jag inte förrän 3.00 på morgonen - inte lika bra :-)  

Jag har försökt vara i rörelse så mycket jag kan. Jag går stavgång - inte alls dumt! Tyvärr är jag den enda under 70 här hemma som tycks göra det. Jag är mammaledig och går snabba långpromenader varje dag. Men övervikt, dåliga leder överallt samt skador gör det svårt. Ska cykla till våren nu när jag gått ner och det blir varmare ute. Mina leder blir sämre på vintern.

#11 Klart intressant, har inte läst allt än men man är ju glad att man tycker om långkok. Märg ur ben är ju riktigt gott med.

Magica1970
0

Jag knakade en del i nacken och började med svavel (pulver). Det hjälpte och nu behöver jag bara ta det lite då och då.

sisan881
0

#14 Svavel (pulver) - Vad är det? och vart får man tag på det? Känner en tjej som knakar överallt :-) Skulle vara ett bra tips till henne.

[Saiva]
0

Testa att koka egen buljong som du sedan reducerar tills den blir lite "seg" i konsistensen. Då kan du hälla den i istärningsformar och slänga i en tärning när du gör mat! :oD

Det är toppen att koka kött  medans du kokar buljongen också. Det blir mört och gott och ger mer smak åt buljongen. :o)

Magica1970
0

#15 Organiskt svavel finns i hälsokostaffärerna. Mitt heter MSM. Det smakar som tändstickor Glad

bazz
0

Jag har inte kunnat minska vare sig min NSAID eller Methotrexate men mår ändå rätt OK. Har du provat Back-on-Track skydden? De gör underverk för onda kroppar!

anki1
0

Ibland knäpper det i min nacke så att det ekar i hela huvvet. Det känns gsnska otäkt och läskigt. Oftast händer det när jag gått och lagt mig på kvällen. Tror ni att MSM skulle hjälpa mot det?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

sisan881
0

#16 Kanonbra idé - blir som en fond man gör själv. Smakbomb till maten :-) mmmmm

#17 "smakar som tändstickor" … vad gott det lät *ASG* - NOT

Men men, hjälper det så är det värt ett försök - du lever ju.

#18 Vad är "Back-on-Track skydden"? Enda skydd jag har är ett handledsskydd med stålskenor. ???????????

Magica1970
0

#19 Kan vara värt att testa.

#20 Jag märkte snabb förbättring. Fick tipset på det här forumet i någon tråd som jag inte hittar just nu … <:) <-- smiley med partyhatt.

greensis
0

#13 9 kapslar är mycket? Jag snittade 20-25/dag när jag åt högdos, äter ca 10/dag nu…

Fabricati diem, pvnc!

sisan881
0

#22 Förstår jag rätt? äter du 10 kapslar omega 3 kapslar / dag?

bazz
0

Back-on-Track är en textil med keramiska partiklar vilket gör att kroppens infraröda värme reflekteras tillbaka och därmed värmer kroppen sig själv extra där man har skyddet. Läs mer på hemsidan www.backontrack.se.

Inte placebo eftersom det fungerar bra även på djur.

ingrids
0

Jag har testat Back-on-trackstrumpa för min fotartros det värmer lite om foten men för mej blev inte smärtan mindre. Jag använde strumpan dagligen, började lite försiktigt med ett par timmar och utökade tiden efterhand men tyvärr har jag inte märkt någon skillnad…

sisan881
0

Jag har stickat i riktigt mjukt alpackagarn ett handledsskydd som täcker där jag har ont och som sitter perfekt - det värmer och är helt underbart att ha på sig.

greensis
0

#23 Visst, 5 morgon och kväll blir 10. Sälolja, för jag blir gräsligt sjuk av fiskoljan.

Fabricati diem, pvnc!

keja01
0

Zink Kosttillskott 30mg/dag botar ledproblem fullständigt av egen erfarenhet. Det hjälper inom en vecka. Vid brist på zink begränsas produktionen av ledvätska som smörjer lederna. Lederna knakar då och smärtar. Alternativt ät mat som innehåller mycket zink. Vanlig fisk innehåller mycket zink till exempel förutom omega3. Fiskolja innehåller inte zink därför att zink är vattenlösligt. Läkare på vårdcentraler ger vid ledproblem inget mer än smärtstillande läkemedel med livsfarliga biverkningar som hjärnblödning och liknande.

Om någon känner sig trött/svag kan det bero på magnesiumbrist. Prova då att äta extra mycket av något med magnesium i. Till exempel mörk choklad eller annan mat baserad på hela fröer/bönor/nötter/ärter. Känner du dig piggare då under den närmaste dagen så har du magnesiumbrist. Av egen erfarenhet så leder tröttheten från magnesiumbrist till övervikt på grund av att kroppens energiförbrukning är lägre samtidigt som man känner sig trött.

lizaohman
0

Om man lider av grava inflammationstillstånd i kroppen kan det vara en god ide att välja Krillolja, som har ett bättre förhållande Omega3 jämfört med Omega6 än fiskolja, sälolja, eyeq m fl - eftersom du eftersträvara att sänka Omega6 halten, som är boven i dramat (när halten blir för hög! Vi behöver Omega6 också.) Rekommenderar Sanpharms Krillolja. 30 kapslar, 1 kapsel/dag, brukar kunna hittas på nätet för runt 150:- (= en månadsdos med andra ord).

sisan881
0

#27 Det var inte illa :-) Sälolja har jag inte hört talas om, och jag som tyckte jag åt ganska mycket Skrattande

Tror jag varit för lite på hälsokostaffärer :-) Måste kolla alla dessa produkter. kanske kan ge i Julklapp till hon jag känner med så knastrande leder.

keja01
0

Tips för trötta personer.

Vill bara tala om vilka besvär jag hade innan jag började med 375mg magnesium per dag som kosttillskott.

1. tydlig omotiverad trötthet (känns som om man har för lågt blodsocker, trots att man inte har det), Det hjälper inte att äta och vila för att få bort den tröttheten. 

2. mycket snabb viktuppgång som sammanfaller i tid de månader man har varit som tröttast, samtidigt som man inte äter mer än vanligt.  

3. tillfälligt svaga muskler och långsamma rörelser, man kan inte röra sig snabbt även om man försöker.  

4. torra ögon under en timme varje morgon, (mycket tydligt litet besvär som rättade till sig direkt efter ett enda piller magnesium)  

5. ineffektiv sömn, går långsamt att vakna  

6. extra obehag av både vinterkyla och sommarhetta.  

För en sammanfattning av den modernaste kunskapen om vitaminer/mineraler, se denna guide:

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0020/2567/Vitamin_och_mineralguiden_07.pdf

Bacon
0

Syra-bas-balans och led- och muskelsmärta

Syraöverskott i kroppen kan ge upphov till olika sjukdomstillstånd bl.a. inflammation i och omkring leder.

Socker och spannmålsprodukter ger syraöverskott.

Fett och kalcium/magnesium ger basöverskott.

Jag slutade med socker och vitt mjöl okt -07 och slutade helt med spannmålsprodukter jan -08. Under våren -08 upptäckte jag att jag blivit av med mina smärtor i tumme, armbåge, axel och nacke. Har inte behövt smärtstillande/inflammationsnedsättande på ca ett år.

Våren -08 slutade jag på försök med astma- och allergimediciner (Pulmicort och Flutide Nasal). Har ej haft problem med astma eller allergiska symtom.  Har inte heller haft något migränanfall på mer än ett år.