Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3211 ggr
jobi55
0

Julgodis-08

Ischoklad med mörk eller vit choklad

För 25-30 personer.

Ingredienser

mörka:
100 g kokosfett
100 g Fazer Ögon 70 % Premium Choklad

ljusa:
100 g kokosfett
100 g Fazer Ögon Vit Choklad

Gör så här

Bryt sönder chokladen och lägg den tillsammas med kokosfettet i en bunke. Ställ bunken i en kastrull med kokande vatten. Rör om och låt det hela smälta till en jämn massa. Fyll små vecklade aluminiumsformar med chokladsmeten och ställ dem kallt en timme.

jobi55
0

Trillingnötter

Ingredienser

200 g mörk choklad
200 g hasselnötter

Gör så här

Nötterna blir godast om man först rostar dem lite lätt 200 graders ugnsvärme ett par minuter. Lägg nötterna i en handduk och gnugga bort skalen. Bryt sönder och smält chokladen och lägg ner nötterna i omgångar, ca 15 stycken åt gången. Ta upp dem tre och tre med två skedar och låt chokladen få rinna av lite. Låt stelna på plåt med bakplåtspapper.

Aniara4
0

Varför inte skriva in dessa trevliga recept i tråden om Julgodis?! Glad

jobi55
0

Hittade ingen tråd om det och när jag söker får jag bara upp sidan kan inte visas så om nån vänlig själ kan flytta den dit då så är jag tacksam

fantub
0

Hm.. har en fundering.

Vit choklad innehåller ju till största del socker, det är väl inte okej?

MimLan
0

Vit choklad är som vanlig choklad. Det är läge att välja en mörkare choklad dessutom, för den mörka ischokladen. Vill man ha den mindre mörk kan man blanda ner grädde.

jobi55
0

Den vita kom med av misstag…… det var slarvigt av mig att inte plocka bort den men som sagt om någon moderator kan vara snäll o flytta detta inlägg till julgodistråden som redan ska finnas så var så god Skrattande

Hamka
0

Skulle det gå bra att byta ut Fazer chokladen med den mörka chokladen från Carb Zone tro?

Fazer chokladen hade nämligen mjölkpulver :/

Aniara4
0

Jag skulle nog använda min vanliga Lindt 85%. Minst socker och inga konstigheter i.

MimLan
0

#7 Ischoklad är inga mystiska saker, det är bara att blanda choklad som man vill ha och kokosfett i de proportioner man gillar.

fantub
0

Hittade detta recept i dag…

Leilas romtryfflar

Ingredienser

20 st

250 g

choklad med 70 % kakaohalt

1 dl

vispgrädde

1 msk

smör, mjukt

2 msk

rom (gärna mörk)

1 msk

kakao, att rulla tryffeln i

Försmäktande goda tryfflar sparas i förseglad burk i kylen tills det är dags!

Gör så här

1. Hacka chokladen.
2. Koka upp grädden, dra kastrullen av värmen och tillsätt chokladen. Rör smeten jämn.
3. Tillsätt smör och rom och blanda väl.
4. Låt massan kallna ett par timmar i kylen.
5. Rulla tryfflar och rulla dem slutligen i kakao.

Ett recept från:
Allt om mathttp://www.alltommat.se/recept?recipeid=6745

Took
0

Leilas romtryfflar står ju redan i den andra tråden "Julgodis". Fast de är så goda så det gör nästan inget. :)

FYLL GÄRNA PÅ I DEN ANDRA TRÅDEN ISTÄLLET! Det är så mycket enklare om allt är på samma ställe…