Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9595 ggr
shintaida
0

Vilka frukter funkar?

Vilka frukter funkar - eller FÅR MAN LOV - att äta? Det behöver inte vara HELT LCHF….

Julapelsinerna är ju så fina och goda nu…Skäms

Brukar köra en apelsin (stor), 4-5 msk turkisk yoghurt, 1-1 ½ dl grädde och kanske en banan eller ett äpple i blendern. Kör den tjock och fin. Slurkar på den när jag blir sugen på något gott.

Är det OK, tycker ni?

// Shintaida

mikaelj
0

Du besvarade frågan själv.  Du får lov att göra precis vad du vill, särskilt som du säger att det inte är lågkolhydrat…

… åtminstone om du ser till själva apelsinen. Sprid däremot ut den över hela dagen så är det plötsligt inget att fundera på.

Eller hur?

shintaida
0

#1 mikaelj

Men är det MYCKET kolhydrater i blandningen?

Ja, jag sprider ut det över dagens gång.

// Shintaida

Aniara4
1

Håller med mikaelj, du får lov att äta precis vad du vill. Däremot kanske du inte går ner i vikt när du äter frukt, men det märker du ju. Alla funkar olika, så det är bara du själv som kan avgöra vilken effekt olika sorters mat har på just dig.

mikaelj
0

"Hur långt är ett snöre?"

Jag vet inte hur stor banan eller äpple du har i.  Livsmedelsverket.se och recepthjalpen.org vet hur mycket kolhydrater 100g av diverse råvaror innehåller.

Aniara4
0

Räkna på det i Minmat så ser du hur mycket kolhydrater det är. Själv äter jag inte frukt (inte ens före LCHF eftersom jag är allergisk), så jag har ingen uppfattning om hur mycket en genomsnittlig frukt väger. Men jag är ganska säker på att en apelsin, ett äpple och en banan tillsammans skulle vida överstiga min dagliga kolhydratbudget.

[Pennylane1]
0

la in lite snabbt, utan yoghurten blir över 50 gram kolisar… det är på tok för mig… men som sagt … du får väl bestämma men lCHF blir det kanske inte

taog en banan och en apelsin 150 gram apelsin och 100 gram banan och så 100 gram grädde

shintaida
0

Aj då!! Gråter Skäms

Tittar just nu på"Du är vad Du äter". Och Anna Skipper rekommenderar frukter fram till lunch……hmmmm 

// Shintaida

mikaelj
0

Behöver man äta lite kolhydrater för att gå ner i vikt, så får man hålla sig där. Strejkar ens mage av spannmål gör man bäst i att undvika det.  Det finns inga hårda regler som att världen går under om du äter >20g kolhydrater/dygn.

Lågkolhydrat betyder inte noll kolhydrat.  Så länge man är medveten om att frukt är godis och att spannmål inte är någon vettig bas i sina måltider får man anpassa mängden kolhydrater man äter utefter hur man själv mår.

mikaelj
1

Anna Skipper säljer även linfröolja med motiveringen att den innehåller omega 3.  Om hon hade haft lite utbildning i det hon jönsar om hade hon vetat att den sortens omega 3 som finns i vegetabiliska källor, t.ex. linfröolja, överhuvudtaget inte kan tas upp av människor.

Man gör alltså bäst i att bortse från hennes kostråd.  Frukt är sockerlösning och lite askorbinsyra (C-vitamin). En påse kostar 9 kr för 35g och räcker i en månad, om man nu är orolig för att inte få i sig C-vitamin.

Men det är också det enda man inte får i sig om man utesluter frukt och alla grönsaker samt lever/leverpastej.

magma
1

#0: Om du absolut vill äta frukt så välj de minst dåliga alternativen. Grapefrukt innehåller t.ex 6,5% kolhydrater medan banan hamnar på höga 18,3%.

Äpple 8,3%, apelsin 8,9%.

magma
0

Ser här att nätmelon (utan skal) faktiskt innehåller exakt samma mängd kolhydrater som hallon!

magma
0

Livsmedel

Näringsvärde / portion
g

Portion vikt
g

1

Tranbär

3.5

100

2

Hallon

4.1

100

3

Krusbär

5.4

100

4

Havtorn

6.3

100

5

Rönnbär

6.3

100

6

Blåbär skogs-

6.4

100

7

Lingon

6.8

100

8

Bär medelvärde

7.2

100

9

Röda vinbär

7.5

100

10

Hjortron

7.8

100

11

Svarta vinbär

7.8

100

12

Jordgubbe

8.4

100

13

Nypon

16.0

100

shintaida
0

Tack, Magma!

Glömde ju att skriva att jag äter/mixar hallon också.

Jamen, då ser jag att jag klarar mig rätt bra på LÅGkolhydratkost i alla fall.

// Shintaida

evasch
0

Ojj….tack så väldigt mkt för den tabellen magma. Nu har jag ett perfekt fredagsgodis, findelad nätmelon, vispad grädde med en chokladsås gjord på smör, grädde och en ruta mörk choklad :) MUMS!!

ulf-jansson
0

#11 Tack för listan .

Citron bör väl vara den bästa frukten , jag har svårt att tänka mig att man klämmer en hel citron rakt upp och ner :)

Men det var intressant att se att kolhydraterna steg så pass mycket om dom var skalade , det borde innebära att skalen knappt innebåller en enda kolhydrat och skal kan ju vara riktigt gott , ett kiwi skal kanske är mindre gott . Men jag har gått och tittat på kiwisarna i en hel vecka nu i afffären och 7,1 /100 gör att jag kanske skulle dela en kiwis med nån i helgen .

magma
0

#14: Tja, så länge du håller dig undan från bananerna och väljer klokt så ligger du bättre till ivarjefall…Flört

Listan kommer fån den finska livsmedelsdatabasen Fineli, där kan man välja att hitta livsmedel i olika kategorier baserat på olika parametrar. Jag valde färsk frukt och kolhydrater samt minst först, och likadant därefter fast med bär.

hamalm
0

ulf-jansson

tyvärr stannar alla bekämpningsmedel just i skalet så var det inte så bra att tugga på dem heller om man inte har ett eget fruktträd i bakgården som man vet att man inte har besprutat.

missaz
0

shintaida; jag trodde du hande slutat med LCHF, har du börjat om på lågkolhydrat?

[Pennylane1]
0

och honungsmelon var ännu lägre! Och vattenmelon… inte alls samma som på livsmedelsverket, hur vet man vilken som är rätt?

shintaida
0

#19 missaz

Jo, jag FÖRSÖKTE sluta, men det har gått mig i blodet!

Kollar jämt kolhydraterna i allt jag äter nu. Försökte med att bara rikta in mig på att kolla kalorier, men ögonen drogs till kolhydraterna.

Såååååå, jag gör ett nytt försök med LITE kolhydrater, dock inte noll, för det klarar jag inte av.

// Shintaida

ToFat
0

Jag tror att om man äter frukt, måste man också hålla ett öga på kalorierna..bara frukt är ju ok, men lägger man till 1-1,5 dl grädde springer det iväg ganska rejält!

Aniara4
0

#22 Jag håller inte med om att bara frukt är ok, åtminstone inte för de flesta LCHF-ätare!

ToFat
0

Nej men för trådskaparen kanske? Vad jag menar är att väljer man att äta frukt tror jag det bättre inte äta frukt ihop med så pass mycket grädde, utan bara äta frukten för sig? Och får man inte räkna sig som lågkolhydratare även om man äter någon frukt ibland?

nyborjare08
0

#24 Vad är TS? Glad

Jag håller nog inte med dig jag heller. Frukt innehåller ju mycket kolhydrater och Skaldeman säger att OM man ska fuska med mycket kolhydrater är det t o m bättre att äta något fett innan (eller tillsammans med? Osäker på vad han sa) för att minska effekterna av kolhydraterna. För fettinlagringen gissar jag.

Men man kan säkert reagera olika på det. Nån enstaka frukt ibland kan ju ätas som godis för de som klarar det. Mycket frukt är i alla fall inte LCHF.

mikaelj
1

nybörjare08,

Nej, för att magsäcken ska tömmas långsammare.  Fett och fibrer har den effekten, förutom att många mår dåligt av olösliga fibrer.

nyborjare08
0

Tack Mikael! Som alltid har du ett bra svar (jag läser mer än jag skriver här)! Glad

evasch
0

Men LCHF riktlinjerna är väll under 60 g Kh/ dag och Kh+Protein=Fett ?

För i så fall kan man jue mkt väl äta någon bättre frukt/dag…om man nu vill?

Aniara4
0

Ja, visst kan man välja att använda sin "budget" så (om man ligger på 60g-nivån och inte den ganska vanliga under 20g). Men då får man förmodligen skippa både grönsaker, mjölkprodukter och ägg resten av dagen! Man får väl räkna på om man har "råd".

mikaelj
0

Fett >= kh + protein..

Jag gissar på 5-20g kolhydrater, 60-120g protein och 200-300g fett för egen del.

nyborjare08
0

#28 ja det var ungefär det jag skrev i #25, eller det var det jag menade i alla fall! Skäms Annika Dahlqvist säger ju att man kan nån frukt om dagen. Så det är nog upp till var och en om man klarar av det och vill äta det. Det jag menade var att grädde + frukt inte är dåligt vilket #22 menade att det är. Jag tror att det snarare kan vara bra att kombinera frukt och grädde av skälet som mikalelj anger i #26.

evasch
0

#31 Ahhaa…det är nog det där kluriga ordet mycket före LCHF skulle mycket frukt varit 10 frukter per dag, idag är det 10 frukter per år som är mycket :)

Men då kan vi jue vara överens om att vi håller med varandra, men lik förbaskat så är det ingen som vet att man har rätt iaf *S*