Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2479 ggr
Derle
0

5 gram kolhydrater.

Vi ska ju alla ha 5 gram kolhydrater som riktlinje.

Men hur ska jag räkna på det?? Har jag tänkt helt fel? Är det per måltid? Per dag? hur gör ni??

tack tack :D

lizzyz
0

Jag har som riktlinje att allt jag handlar har högst 5 g / 100 g i innehållsförteckningen. Många här inne försöker hålla sig under 20 g kolhydrater/dag. Det är lite vad man själv tål. Jag själv kollar inte så noga efter hur många kolisar jag får i mig /dag eftersom det har funkat ändå så länge som det är < 5g/100g.

[Pennylane1]
0

Deet brukar rekommenderas att kolhydrater ska vara högst 5% av det totala näringsintaget, kanske är det du tänker på?

Garlica
0

Använd gärnaMin Mat som hjälp, för att ha koll på ditt matintag.

Lycka Till!

Maia
0

Det finns massa olika sätt att räkna. Ett är det som #1 nämner att man äter vad som helst som har mindre än 5 g kolhydrater i sig och ser till att äta så fett som möjligt i övrigt. 

Den som vill gå ner i vikt, som väldigt många vill, kan lägga sig på ungefär 5% kolhydrater, 75% fett och 20% proteiner per dag, som #2 skriver, och se till att kolhydraterna inte går över 20 gram om dagen. Detta kan man kolla genom att lägga in allt man äter i MinMat, som #3 nämner. Man behöver inte registrera hela tiden, utan det räcker att man kollar ett par dagar, så lär man sig. Sedan kan man kolla lite då och då för att se att man inte smygändrat sin kost.

De som har svårt att gå ner i vikt kan behöva äta så lite som mindre än 10 eller till och med 5 gram kolhydrater per dag och utesluta t.ex. mjölkprodukter så mycket det går. DÅ får det bli mer fett istället för att man ska bli mätt. Även här är registrering i MinMat ett bra hjälpmedel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Derle
0

länken funkar inte att klickq på för mig??

Garlica
0

Fattar inte varför? adressen är www.minmat.net  - prova här.

Maia
0

#6 OT: Det saknades http:// i den första länken. Jag ändrade det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Halvdansken
0

Derle, det är inte 5 gram kolhydrater man pratar om, det är 5 %.

Det enklaste sättet är att kolla innehållsförteckningen när du handlar. Mycket fett, lite kolisar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Garlica
0

Tack Maia!

Då klarar jag det nästa gång….Glad