Kalium i MinMat
Jag har fått i mig 2245 (mg eller vad?) kalium på en dag, enligt MinMat. Har jag alltså fått i mig 2.2 g? Jag har aldrig varit särskilt bra på att räkna
. Om jag tänker rätt så får jag i mig för lite kalium, eftersom kvinnor bör äta 3.1 g per dag. Kan det här vara orsaken till mina nattliga vadkramper och sendrag i tårna? Det börjar bli jobbigt! Magnesiumbrist tror jag inte på. Jag äter sedan tidigt i höstas 500 mg per dag. Att dricka mer hjälper inte heller. Sedan ett par veckor sover jag med sockor på fötterna och det hjälper möjligen en aning, men jag vill fortfarande försöka komma på orsaken till kramperna så jag kan bli av med dem!
Du kan ju testa dig fram och se om kalium är problemet. Antingen använder du natriumreducerat mineralsalt istället för ditt vanliga salt eller så köper du kaliumtabletter på Apoteket.
OK, men siffran 2245 i MinMat, vilken enhet är det? Är det mg? Någon som vet?

Ja, det är 2245 milligram, dvs. drygt 2 gram.
1000mg = 1g
Det är svårt att nå upp till RDI av kalium, tycker jag.
Jag brukar ta lite extra Seltin till maten, eventuellt upplöst i
ett glas dricksvatten. Det innehåller 40% kaliumsalt, 50%
vanligt natriumsalt och dessutom lite magnesium.
Det här med kalium är en intressant fråga. Tog inte Paulún upp kaliumbrist som en fara med LCHF-kosten?
Och är det bara mängden kalium som är intressant? - Eller är det balansen mellan kalium och natrium som är det viktiga? Bör vi minska på vanligt salt istället för att äta mer kalium?
Skulle va intressant om det blev disskussion om det här.
Nu ska jag ge ett råd som verkar som rena hokuspokuset… men det har iallafall hjälpt mig när jag har kramp i fötterna. Man binder en ulltråd runt fotleden. Om det hjälper sas uppåt vet jag inte men det hjälper banne mig neråt! Det kan inte vara placebo heller för jag trodde definitivt inte på det. Bäst är ju att hitta orsaken förstås, men som akuthjälp funkade det på mig iallafall!

Vad är RDI för kalium förresten? Jag misstänker att jag ligger lite lågt på det jag med. Pudrar på med mineralsaltet så gott jag kan…

Googlade och hittade uppgifter om 3,1g respektive 1,9g. Vem i hela världen kan man lita på…?