Kaffeost
Såg i morse att dom gjorde Kaffeost på TV4.
Är det någon som har gjort den?
Hur smakar den?

Om det är sån kaffeost som finns i Norrbotten så är det som en kompakt ostkaka med gräddad yta. Är lite gummiaktig. TYcker det är godare med vanlig ost (typ hushållsost) som man lägger i kaffet och slevar i sig när det smält.

Whoa! Vad kul att höra att någon annan gör så!! I mina egna kretsar så uppfann jag denna måltidssörja av misstag. Tappade nämligen en bunt hushållsost i en kopp svinhett kaffe. Försökte få upp det, men totalt förjäves då det bara trådade sig. Men ack vilken smaksensation som väntade!!!
High Five på den Godiväx!

Själv har jag "uppfunnit" smält hushållost i kaffe när man gjort hårdbrödmackor med smör och ost (pre LCHF såklart) och doppat i kaffet. Perverst ljuvligt.
Imorgon ska jag nog testa kaffe m smör och cheddarost. *me like* 

Jag brukar alltid be ex:et köpa hem ett lager kaffeost när han är uppe i Tornedalen. Tycker den är helt underbar. Som sagt var lite gummiaktig: En kombination av haloumi och hushållsost, kan man säga. Den mjuknar i hett kaffe, men smälter inte. Och så blir det fina fettpärlor på kaffet också! :)
Jag älskar den. Har slut i frysen just nu. :(

Av: Johanna Kendel
Typ:
Kategori: Bakat, Övrigt
Allergimärkning: Glutenintolerans, Äggallergi
Foto: Erik Holmstedt
Ingredienser :
Så här gör du:
Rör ihop allt i en bunke och låt stå tills det stelnar, cirka 20 minuter.
Rör om och låt sedan stå tills vasslan stiger upp till ytan. Sila osten i ett durkslag och låt all vassla rinna av. Grädda osten i en tårtbottensform med löstagbar kant, i 275 grader, cirka 30 minuter. Vänd den och grädda med undersidan upp i ytterligare 30 minuter. Häll bort all vassla.
Förvara kaffeosten i smörpapper. Den går bra att frysa, men håller annars cirka en vecka i kylskåp.
Åh, kaffeost är underbart! Fast inte alls gott i kaffe tycker jag, utan jag lägger den i teet: teost. :-) Här uppe finns kaffeost i de flesta vanliga mataffärer, men det kanske är sämre med det neråt landet?