Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5364 ggr
Jea59
0

Kaffeost

Såg i morse att dom gjorde Kaffeost på TV4.

Är det någon som har gjort den?

Hur smakar den?

godivaex
1

Om det är sån kaffeost som finns i Norrbotten så är det som en kompakt ostkaka med gräddad yta. Är lite gummiaktig. TYcker det är godare med vanlig ost (typ hushållsost) som man lägger i kaffet och slevar i sig när det smält.

Viktor-88
0

Whoa! Vad kul att höra att någon annan gör så!! I mina egna kretsar så uppfann jag denna måltidssörja av misstag. Tappade nämligen en bunt hushållsost i en kopp svinhett kaffe. Försökte få upp det, men totalt förjäves då det bara trådade sig. Men ack vilken smaksensation som väntade!!!

High Five på den Godiväx!Flört

godivaex
0

Själv har jag "uppfunnit" smält hushållost i kaffe när man gjort hårdbrödmackor med smör och ost (pre LCHF såklart) och doppat i kaffet. Perverst ljuvligt.

Imorgon ska jag nog testa kaffe m smör och cheddarost. *me like* Glad

markazits
0

Jag brukar alltid be ex:et köpa hem ett lager kaffeost när han är uppe i Tornedalen. Tycker den är helt underbar. Som sagt var lite gummiaktig: En kombination av haloumi och hushållsost, kan man säga. Den mjuknar i hett kaffe, men smälter inte. Och så blir det fina fettpärlor på kaffet också! :)

Jag älskar den. Har slut i frysen just nu. :(

fantub
0

Av: Johanna Kendel

Typ:
Kategori: Bakat, Övrigt
Allergimärkning: Glutenintolerans, Äggallergi

Foto: Erik Holmstedt

Ingredienser :

• 10 liter ljummen mjölk (helst opastöriserad), minst 4 % fetthalt
  • 1 msk ostlöpe
  • 1 msk salt

Så här gör du:
Rör ihop allt i en bunke och låt stå tills det stelnar, cirka 20 minuter.
Rör om och låt sedan stå tills vasslan stiger upp till ytan. Sila osten i ett durkslag och låt all vassla rinna av. Grädda osten i en tårtbottensform med löstagbar kant, i 275 grader, cirka 30 minuter. Vänd den och grädda med undersidan upp i ytterligare 30 minuter. Häll bort all vassla.
Förvara kaffeosten i smörpapper. Den går bra att frysa, men håller annars cirka en vecka i kylskåp.

Endtyme
0

Åh, kaffeost är underbart! Fast inte alls gott i kaffe tycker jag, utan jag lägger den i teet: teost. :-) Här uppe finns kaffeost i de flesta vanliga mataffärer, men det kanske är sämre med det neråt landet?