Lasttime blir LCHF:are!
Ja, imorgon sparkar jag igång!
Har under helgen läst ögonen blodiga på den här sidan!
Det finns ju hur mkt som helst att läsa! Kul!
Min målsättning är att gå ner till normalvikt, få ner blodtrycket och att må bättre både fysiskt och psykiskt.
Jag har inte vägt mej på några dagar, men vägde 89 kg i början av veckan. Är 166 lång så jag har ju några kilon för mkt på mitt stackars skelett…
Känner mej så himla peppad.
I morgon tänkte jag äta ungefär så här:
Frukost: Fil 3% med linfrön, kanske ostrulle o kaffe
Lunch: Bacon o äggröra
Middag: Broccoligratäng o kassler
Om jag blir sugen under dan så har jag laddat med ost, bregott, brie o skinka.
Låter det förnuftigt, proffsen?!

Välkommen och lycka till!
Jodå, det låter vettigt, tycker jag. Som inte är nåt proffs

Fetta upp filen litet, och kanske litet protein till frukost? =)
Annars, mycket välkommen hit och lycka till!
Håller med om frukosten, den är snål på både protein och fett och har hög andel kolhydrater eftersom fokus är på filen.
Har du tur kan du få tag på gräddfil i liteförpackning. Den smakar som fil, men är lite fetare än den turkiska yoghurt som en del KiF:are äter.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Hummm….gräddfil,där sa du nått raphanus, det ska jag testa, blandar det kanske med lite 3% fil för att få det lite mer rinnigt
Okej! Jag kokar ägg till frukost också! Gräddfil…
Jag skrattar, för det låter helt sjukt i min hjärna som är programmerad på fettsnål mat. Likaså att blanda grädde i filen…
Det kommer verkligen att ta ett tag att programmera om sig. Det ska bli intressant det här!
Jag har också ett frukosttips, som jag fortfarande verkar ensam om.
Ägg i tallrik (säger mina barn)
Det tar bara en dryg minut att fixa.
1. Knäck ett eller två ägg i en liten djup tallrik, vet inte vad dom kallas?
2. Tillsätt smör, oliver, skinka eller inget alls
3. Täck allt med ost och kör en dryg minut i micron
Med lite majonäs så blir det supergott.

Inte ensam, jag har testat det. Mycket gott. =)
Ehm … säger det inte *kablooooie* om man kör ägg i mikron? Jag har ingen mikro, så jag får väl ty mig till stekpannan.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#0 - jag skulle köra med äggfrukost istället för fil…
Min vardagsfrukost är två extrastora, kokta ägg, som jag mosar ihop med smör och lite kaviar eller abbas böcklingpastej i en skål. Det är väl att betrakta som en variant av WilliamJ:s tallriksägg…
På helgerna blir det äggröra och ugnsstekt fläsk/bacon.
#9 - skalade ägg går nog att köra i mikron, men passa dig för att prova med oskalade! 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
#9 Bara om de tillagas med skalet på.
Det smäller inte alls med ägg i micron..inte med ett täcklager med ostskivor. Jag har också ett sånt här skydd över tallriken.
Man ska också röra om lite så att gulorna inte är hela innan man lägger dit osten.

Ett annat frukosttips är mascarpone(italiensk mjukost) & keso - rör hälften var, dofta över kanel. Smakar kall risgrynsgröt.
Fabricati diem, pvnc!
Tack för goda frukosttips.
Varför jag tänkte fil var för att jag läst Annika D:s folder, men det står visst komplettera med protein också…
Äter man ägg till frukost blir det som att man äter ägg till varje mål ju?! Massa ägg blir det. Men det ska tydligen vara helt okej? Ägg är ju väldigt gott!
Förresten blev min start uppskjuten till imorgon för NATURLIGTVIS blev vi bortbjudna på middag idag… och jag kände inte för att börja förklara mig första dan på kostomläggningen.
Sex ägg om dagen håller Rössner borta från magen!
#14 Ägg kan du äta så många du vill av…
Ett annat alternativ till fil med 3% fett är turkisk eller grekisk yoghurt med 10% fett. Bor du i Arlaland finns även Arlas Meze som också har 10% fett.
Turkisk yoghurt, två kokta ägg m majjo blir bra frukost för mej! Åtminstone den här veckan!
Jag bor inte i Arlaland utan i Norrmejeriland!
Så meze finns nog inte här.
Första dagen med LCHF och jag mår jättebra. Äter just nu ett kokt ägg mosat med bregott… yihoo vad gott det är! Mums!
Ska till mor min i morgon och tar med mig rester från dagens middag, Skaldemans broccoligratäng och kassler, till lunch. Då blir det inget krångel där!
Fick "GI Noll" idag och har läst den i princip pärm till pärm. MYCKET intressant läsning må jag säga. Tänk att läkare redan på 1800-talet förstod att kolhydrater var fettbildande, och sen har läkarkåren "glömt" bort det ungefär. Hmm.
Tänker dock inte räkna så mycket kollisar eller så nu ibörjan. Gillar inte allt räknande i samband med mat. Först gäller det att komma igång med att äta rätt saker.
jag tycker du verka fått bra klämm på't !
Det är bra att kunna variera sig lite !
Jag gillar fil med grädde ,det står jag mig på rätt bra jag har i linfrön då får man tuggmotstånd o magen får lite hjälp !
Lycka till !
Har du GI-Noll så klarar du dig galant..Det räcker nästan bara att läsa boken för att gå ned i vikt.
Skaldeman's ratio är ett bra mått. Våra förfäder fettade till sin mat med en massa "kidney fat" eller njurtalg på svenska. Detta är exakt så man gör när man lägger till smör i omeletten för att öka ratiot.
Ja, den boken är enkel att förstå, och inspirerande!
Det går jättebra med matlagningen. Har saknat att laga riktig mat när jag gått på cambridge… men nu får jag ta igen det! Kul kul!
Tänkte kolla om det finns nåt man kan göra helgen lite festligare med. Jag vill gärna det ska vara skillnad på vardag och helg när det gäller maten. Plus att man vill ha nåt gottis på lördagen. Ska kolla om det finns några bra tips på det här!
(Å lite minus på vågen redan!
)

Ungsbakad brieost! =)
Hur gör du då? Ugnstemp osv?

200 grader, runt 15-20 minuter är vad jag brukar göra. Om den har skal runt hela sig så flyter den inte ut, annars blir den flytande. =)
Mmmmmums! Tack för tipset!
Hej å hå!
Snart första veckan avklarad
och jag är inte ens sugen på en macka! inte heller pasta, ris eller potäter. Otroligt. Däremot kan jag känna mig sugen på nåt sött ibland. Det blir ganska salt i munnen av att äta LCHF tycker jag. Men en kopp kaffe med grädde brukar bota det!
Läste att det är fler som känner sig varma och svettiga. Jag är van att man ska frysa då man minskar i omfång, men inte nu. Varmt och skönt (eller inte…)
Idag har jag gjort den "krämiga chokladtårtan" som finns recept på här, men jag pytsade ut smeten i folieformar istället. Tänkte frysa in så jag har lite bjudfika. Ska festa på nån i kväll förstås, men resten sparas.
En annan positiv sak är humöret. Känner mig nöjd och tillfreds. Även fast det är pms-dagar för mig nu… så kan sambon vara lugn!
Trevlig helg!
Grattis! Jag har varit med om samma positiva humörförändringar. Mätt och glad.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hehe… Har haft en tragisk vecka med tröstätning deluxe och totalt kommit av spåret…
Det är svårt att säga precis vad det var som gjorde det, men kanske var det LCHF-chokladtårtbitarna på lördagkväll… vaknade liksom bakfull/magsjuk på söndan. Mådde urk.
Sen var suget efter gotta där hela tiden och det blev inte mindre av pms…. jag går verkligen ner mig veckan före mens. Tankeverksamheten är inte på min sida direkt då.
Jag tycker synd om mig själv för att jag inte kommer att kunna äta lussebullar, knäck, pepparkakor, glögg, ris ala malta mm mm mm. Och då trycker jag i mig det jag kommer över liksom i trots… mot mig själv?!?!?!
Sambon har oftast hemma godis också, som han visserligen gömmer för mig, men man är ju inte dummare än att man hittar gömstället
. Har sagt åt honom att förvara det på jobbet i stället.
Sambon fällde också en kommentar förra helgen som tog hårt: "jag tror ändå inte du ska äta så där mycket!"… när jag satt med ett mosat ägg med bregott… Då blev jag sänkt kände jag…
Jag har inte kastat in handduken än, inte alls. Som vanligt är jag väldigt arg på mig själv över att jag låter det bli så här, men jag ska ta nya tag nu! Själen är lugnare nu när mensen kommit…
Gör ris à la Malta på keso i stället för risgryn. Ät hallon till. Bon courage! Tänk inte på de sketna lussebullar och pepparkakor du inte får äta. Tänk på de revbensspjäll, köttbullar, syltor, pastejer, edamerostar och rättiksgratänger du får slosa i dig så mycket du vill av! Gott, va?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Och de flesta lussebullar är ändå smaklösa och trista gulfärgade vetebullar. Det är ju så det är, när det väl kommer till kritan. Längtan är inte i relation till utfallet. Och så känns det bara ointressant att ha glufsat i sig bullen, för den gav inget.
F-n att folk är så inkörda på att äta smaklös och mat gjord på dåliga råvaror! Ser det överallt!
Och så får du äta massor med ischoklad! Jag skall piffa med pepparmintsolja och apelsinolja.
Lycka till nu med att ta tag i saken. Man lär sig något av varje sådant här trassel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Nu är jag på banan igen efter mitt avhopp. Det känns skönt, men jag kämpar med sötsuget som inte vill ge sig riktigt. Men det gör väl det så småningom antar jag.
Läser just nu SSS:s ROSA bok. Jag blir mer motiverad av att läsa på om LCHF och lära mig mer om hur det funkar. GI-Noll har jag läst ett par gånger redan.
Jag tror att jag kanske får i mig för lite fett under dagen. Alltså, det låter ju ibland som ni andra hyvlar i fett?!
Om man tänker sig ett 500g smörpaket. Hur snabbt gör ni av med det?
Använder ni normal- eller extrasaltat eller osaltat smör?
Jag får ju i mig fett på andra sätt oxå, grädde i kaffet, fet ost t ex, men nja, känns som att jag "snålar" på fettet ändå.

Vad kul att höra att du 'är på banan' igen. :-) För mig och min pms har det hjälpt med att förstå vad som händer inuti kroppen, serotoninerna och endorfinernas påverkan och hur jag kan höja de nivåerna utan att stoppa något i munnen. Plus att jag äter FEMAL.