Mat på flygresan
Vi ska flyga hem till Sverige om ett par dagar och har en mellanlandning vid lunchtid och nu e jag lite fundersam om hur vi gör med maten…… Det enklaste att få tag på är smörgåsar, brukar undvika resturanterna pga dålig mat. Och pga av alla säkerhets grejjer kan man ju inte plocka med sig en massa grejjer heller….. Nån som varit på Schiphol och kan tipsa om ätbart?
Flyger rätt ofta långflygningar och brukar ätat av flygmaten, det som är LCHF mässigt lämnar potatis, ris och dylikt. Har alltid med nötter att äta om jag är mera hungrig.

Ät det du kan, vilket lär vara ca 1/10'del av det som serveras.
I värsta fall så får du se det som periodisk fasta ;)
När jag var där sist fanns det ett slags Food Court som inte var så dumt. Då går man in och tar en tallrik och plockar på sig det man vill ha. Gör så att du går in på flygplatsens webbplats och kollar vad som finns i er terminal.
Schiphol är annars som de flesta storflygplatser med lite av varje. Det finns ett sushiställe ganska centralt i en terminal, där de kanske har sashimi (sushi utan ris, typ), men det är ju ganska magert. Men det finns ju affärer där de säljer souvenirmat, och där kanske man kan få lite ost.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Food courten låter intressant…. ska kolla in schiphols sida……. TACK!

Hej
Sist jag flög så åt jag det jag tyckte var LCHF-okej, och kompletterade med ett par babybel.

Jag ska ut och åka i slutet på Januari , en 7,5-timmars flygning.
Vad är ok att ha i handbagaget och vad får man inte ta med, förutom vätska. Hur är det tex med nötter?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Inget problem! Som fettbrännare kan jag vara utan mat i flera dagar utan att känna hunger eller trötthet bara jag får vatten med citron och kaffe. Har provat några gånger att inte äta på en vecka och det har också fungerat.
På flygplanet kan du ha med dig något att äta,nötter och ost går ju tex. bra men som du påpekar inte dryck när du går genom säkerhetskontrollen (du kan köpa dryck efter kontrollen) det är när du går ur planet det kan bli problem om du har matvaror med dig för till de flesta länder får man inte föra in matvaror eller frukt.
Ta med ngr kokta ägg.

Jätte bra att man kan ta med lite olika saker på flygen att äta, att jag skiver nu beror enbart på att jag läste nötter. Och tänkte att jag ialla fall ska påminna om att det är en ganska så dålig sak att ha med på flygplan där man aldrig vet om det finns någon som är allergiker. Om ni tänker efter så har flygbolagen, de flesta, taigt bort de små förpackningarna med nötter och har istället små kexpåsar. Och det beror på just att så många faktiskt är jätte allergiska mot nötter och dom som är det reagerar inte bara genom att äta dom eller komma i kontakt med dom utan även om det är nötter "i luften" så att säga. Normalt är det okey men i ett flygplan snurrar luften bara runt runt.
Jag försöker tänka på allergiker när det gäller parfymer och andra saker. Nötter på ett flygplan skulle jag helt undvika att ta med. Man ska ju ta hänsyn till andra.

#10 Vad glad man blir av att läsa såna inlägg. Just jag är inte så allergisk mot nötter (utan bara såpass att jag inte kan äta dem själv), men däremot är jag mycket känslig för parfym, och det har hänt att min överläpp svullnat upp för att nån i närheten haft för mycket parfym på sig. Sist jag var på allergimottagningen var det nåt pucko som satt i väntrummet och stank (en äldre man, tror jag), vilket blev katastrof i kombination med min "vaccinations"behandling - det slutade med en adrenalinspruta och en timmes nedbäddning i akutrummet. Man önskar ju att folk kunde tänka en halv tanke längre än "jag vill att alla ska känna att jag luktar gott". Och ju dyrare parfym, desto mer allergiframkallande verkar de vara - så för att återvända till flygplatsen så är taxfree-avdelningen en fullständig mardröm för mig!
Sist jag flög var det med Sterling (jag hann!) och de tillät inte att man hade egen mat på planet. Det kan vara fler lågprisbolag som kommit på att det är ett listigt sätt att tjäna pengar - förbjud matsäck och sälj mat DYRT. Då hade jag med mig en liten pillerburk med kokosfett i necessär-plastpåsen (jag hade bara handbagage, så jag hade en sån ziplock-påse att ta ut i säkerhetskontrollen). Man fick inte ha mat, men hudkräm måste väl gå bra eller…? Jag hade också en miniflaska från apoteket fylld med grädde, som jag sen smög ner i kaffet. Låt oss kalla det, eh, hudlotion kanske.

Det var något sådant jag hade hört om nötter att dom har förbjudit dom på flygplan pga allergier.
Visst måste man kunna ta med sig ölkorvar på planet?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!